Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: Afleidingsvrij computeren met Cage.  (gelezen 260 keer)

Offline MKe

• Lid
Tip: Afleidingsvrij computeren met Cage.
« Gepost op: 2026/08/04, 18:27:29 »
Een mens is niet echt gemaakt voor multitasken. Voor sommige mensen biedt een computer te veel afleiding om zich te focussen op waar ze mee bezig zijn. Daarvoor bestaat Cage. Cage is een Wayland compositor (een soort windows manager) waar je maar 1 applicatie tegelijk in kunt runnen en deze dan ook fullscreen laat zien.. Dit wordt ook wel kiosk mode genoemd. Zie het als je desktop, maar dan zonder alle balken, menu's en windows versieringen die direkt een applicatie opent en weer uitlogged als je de applicatie weer sluit. Je krijgt geen twitter, email of andere notificaties, je kunt geen browser openen als je dat niet als applicatie hebt ingesteld etc.

Dit werkt fantastisch voor bepaalde specifieke toepassingen. Zo werkt dit heel fijn als je bijvoorbeeld een "writersdesk" aka een digitale typemachine wilt maken. Ik draai het ook met fs-uae om van een raspberry pi een mobiele Amiga computer te maken voor de nostalgie. Het voordeel van Cage in dat laatste geval is dat er nauwelijks andere processen perallel worden geopend die eventueel lagg in de emulatie kunnen veroorzaken.

Een voorbeeld van een writersdesk met focuswriter:

Pak een oude laptop en installeer een distro naar keus zonder dektop installatie. Je zou Debian kunnen pakken, Ubuntu server of, zoals ik Arch Linux.
Installeer een display manager. Ik gebruik de minimale Ty, maar op Ubuntu is LightDM misschien een aantrader. (In ububuntu: `sudo apt install lightdm`) op arch gebruik ik Ly, wat nog minimalistischer is.

Maak nu met een tekst editor (b.v. nano) het volgende script. Als je maar 1 gebruiker hebt kun je dat in b.v. de ~/bin directory doen van die gebruiker. Noem de file bijvoorbeeld ~/bin/start-typemachine:

#!/bin/sh

exec cage /usr/sbin/focuswriter
Maak deze uitvoerbaar met `chmod +x ~/bin/start-typemachine

Maak vervolgens een desktop file aan met: `sudo nano /usr/share/wayland-sessions/typemachine.desktop` en zet daarin de volgende tekst:

[Desktop Entry]
Name=Typemachine
Comment=Minimal writing environment
Exec=/home/<my-user>/bin/start-typemachine
Type=Application
Waarbij je <my-user> vervangt door je usernaam natuurlijk (als je start-typemachine ergen anders hebt geplaatst moet je natuurlijk de juiste pad naar het bestand bij Exec neerzetten.

En klaar. Als je nu opstart start outomatisch, full-screen focuswriter.

Eventueel zou met behulp van rclone en systemd nog een synchronisatie naar je favoriete cloud opslag kunnen doen om je werk veilig te stellen. Maar dat valt nu ff buiten de scope van deze post.