Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: scherm aan laten  (gelezen 721 keer)

scherm aan laten
« Gepost op: 2026/07/18, 11:24:18 »
Ik wil graag voorkomen dat mijn programma's vastlopen wanneer mijn scherm (na bijv. 5 minuten inactief te zijn geweest) automatisch op zwart gaat.
Op verschillende webpagina's lees ik een stappenplan, maar de hier gegeven opties komen bij niet voor in de menu's.

Als bijlage heb ik een schermafdruk gemaakt van mijn Instellingen-pagina omtrent energiebeheer.

Wie kan mij helpen hoe ik voorkom dat mijn scherm op zwart gaat?

Vriendelijke groet,
Marianne

Offline Peterke

• Lid
Re: scherm aan laten
« Reactie #1 Gepost op: 2026/07/19, 00:18:13 »
Ook niet als je bovenin op tabblad 'Energiebesparing' klikt? Bij mij staat deze instelling onder 'Energie' (op een desktop, dus geen accu tabblad) en daarmee zet ik het scherm uit.

En in het menu links onderaan heb ik ook nog 'Privacy en beveiliging'. Daar kun je ook nog een en ander instellen onder veld 'Schermvergrendeling'.
« Laatst bewerkt op: 2026/07/19, 00:22:36 door Peterke »

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/07/19, 10:49:26 »
Bij energiebesparing/energiebesparingsopties stel je dat in op nooit  en de pauzestand uitschakelen . (Desktop)
« Laatst bewerkt op: 2026/07/19, 10:52:44 door Oesje »

Offline wilfried

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/07/28, 14:26:11 »
zet bij instellingen_ privacy&beveiliging _ tab schermvergrendeling_ vertraging voor zwart scherm (bovenste optie) op nooit
er onder evt automatische schermvergrendeling op uit.
dit houd je scherm permanent aan.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2026/08/18, 20:05:10 »
Het is overigens absoluut niet normaal dat je programma's (wélke?) vastlopen als het scherm in pauze gaat. Zelfs een nog niet bewaard document, waarin je aan het werken was zal bij een gewone, energiesparingsmodus "slaap" (scherm uit) de gegevens NIET verwijderen.

Er is dus meer aan de hand.

Let wel: als je scherm is uitgevallen bij wijze van energie-maatregel -- slaapstand dus -- en je tijdens die slaapstand alsnog de computer uitschakelt, dan kan het wél zijn dat gegevens verloren gaan.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2026/08/19, 10:03:12 »
Het is inderdaad niet normaal dat programma's blokkeren bij een zwart scherm. Er zijn echter twee zaken, 1) een zwart scherm (computer blijft actief maar scherm gaat op zwart) en 2) de computer die in slaapstand gaat (Computer wordt uitgeschakeld, maar blijft minimaal stroom verbruiken om de inhoud van het geheugen te behouden. De computer kan vanuit deze status snel terug actief worden, tenminste als het goed werkt op je hardware). Met slaapstand is er meer kans op problemen: op sommige hardware werkt de slaapstand niet naar behoren. Je schakelt dan best uit dat de computer in slaapstand gaat, maar je zou het scherm wel zwart moeten kunnen laten gaan. Beide aspecten stel je in op de tab "Energiebesparing".
« Laatst bewerkt op: 2026/08/19, 10:05:31 door vanadium »

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2026/08/20, 14:28:34 »
Nou, ik meld het ook maar even. Ik zit hier ook te klooien met een pc die nog weleens op onverklaarbare wijze vast loopt. Ook vaak in de ruststand.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=112655.msg1084897

En nu ik ook het scherm-uit uitgezet heb is hij vooralsnog niet vast gelopen.

Overigens ook een probleem wat ik op deze pc heb, maar ook op de Debian laptop:
Als ik van gebruiker afmeldt, en vanaf het gebruikersscherm de PC uit zet is er niets aan de hand. Zet ik het uit vanuit de gebruiker dan heb ik meteen opstartproblemen.
Dit laatse is dus zowel onder Debian als Ubuntu. Ik kan er niets van zeggen als totaal geen expert maar ik krijg toch sterk het vermoeden dat er binnen de kernel ook iets niet helemaal lekker gaat, met de gebruikerafmeldproblemen onder beide systemen. Alsof er op de achtergrond van de gebruikers iets verkeerd gaat!?

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2026/08/20, 22:25:09 »
@mariannevanh
Je kunt in de instellingen instellen bij Energie en Privacy & bescherming.
  • Scherm op vergrendeling
  • Scherm op zwart
  • Scherm uit
Dit had ik allemaal ingesteld op aan.
Nu heb ik scherm op zwart uit en de rest aan. Dus nu..
  • Scherm op vergrendeling AAN
  • Scherm op zwart UIT
  • Scherm uit AAN
En ik maak me nog even niet te snel blij. Maar het lijkt er op dat dit hier helpt want vooralsnog is dit de tweede dag dat de pc blijft draaien. Eerder minstens 1 freeze per dag.
Misschien heb jij hier ook iets aan?

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2026/08/27, 15:41:03 »
Hier draait inmiddels bijna een week verder de PC nog steeds stabiel en zonder freezes of crashes. Dat zwarte scherm was hier echt de boosdoener.

Bij jou inmiddels ook gelukt mariannevanh?