Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Downloads naar prullenbak bij afsluiten  (gelezen 389 keer)

Offline HeOp

• Lid
Downloads naar prullenbak bij afsluiten
« Gepost op: 2026/07/12, 14:22:46 »
Ik wil de inhoud van de map downloads bij het afsluiten van de computer automatisch laten verplaatsen naar de prullenbak. Ik heb (m.b.v. o.a. AI) bijgaande (zie bijlage) acties uitgevoerd.
Echter, er gebeurd helemaal niets. Wat doe ik fout?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Downloads naar prullenbak bij afsluiten
« Reactie #1 Gepost op: 2026/07/12, 18:05:10 »
In Xubuntu kan je bij automatisch starten opgeven wanneer iets moet gebeuren.
Meestal is dit bij aanmelden, maar het kan ook in afmelden.
Wanneer dit in Ubuntu ook kan, dan zourm /home/henk/Downloads/*weleens kunnen werken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er zijn ook nog andere hobbies.

Offline HeOp

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/07/12, 19:35:32 »
Dank voor je reactie maar dit is niet wat ik zoek.
Ik wil de inhoud van de map Downloads automatisch verplaatst wordt naar de Prullenbak (die vervolgens om de x-tijd geschoond wordt.

Moderator edit: Quote verwijderd
« Laatst bewerkt op: 2026/07/12, 19:45:58 door Ron »

« Reactie #3 Gepost op: 2026/07/13, 09:44:40 »
Dank voor je reactie maar dit is niet wat ik zoek.
Ik wil de inhoud van de map Downloads automatisch verplaatst wordt naar de Prullenbak (die vervolgens om de x-tijd geschoond wordt.

Moderator edit: Quote verwijderd

Dat commando een crontab zetten
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline HeOp

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2026/07/14, 12:41:16 »
Dank je, ik had nog nooit van Crontab gehoord. Ik duik erin en ga er van uit dat dit de oplossing is. Mocht dit niet zo zijn dan meld ik me weer.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2026/07/15, 12:26:23 »
Ik denk niet dat je met crontab een actie kan triggeren bij het afsluiten of uitloggen. Ik vermoed dat het wel degelijk, zoals je blijkbaar hebt geprobeerd, met behulp van systemd kan. Mijn gevoel is dat dit echter beter via een systemd service van de gebruiker in plaats dan een systeembrede systemd service wordt geregeld. Vermoedelijk is nu je gebruik van "sudo" om een commando in de systeembrede service te laten uitvoeren als je gebruiker. Nu vraagt sudo om een paswoord, maar omdat dit commando niet in een terminal loopt, is het onmogelijk een paswoord in te geven.

Probeer eens met een systemd service op gebruikersniveau. Die kunnen ingesteld worden om iets te doen bij het uitloggen.

« Reactie #6 Gepost op: 2026/07/15, 17:10:06 »
Ik denk niet dat je met crontab een actie kan triggeren bij het afsluiten of uitloggen. Ik vermoed dat het wel degelijk, zoals je blijkbaar hebt geprobeerd, met behulp van systemd kan. Mijn gevoel is dat dit echter beter via een systemd service van de gebruiker in plaats dan een systeembrede systemd service wordt geregeld. Vermoedelijk is nu je gebruik van "sudo" om een commando in de systeembrede service te laten uitvoeren als je gebruiker. Nu vraagt sudo om een paswoord, maar omdat dit commando niet in een terminal loopt, is het onmogelijk een paswoord in te geven.

Probeer eens met een systemd service op gebruikersniveau. Die kunnen ingesteld worden om iets te doen bij het uitloggen.

Je kon wel eens gelijk hebben dat dit bij het afsluiten of uitloggen niet lukt.
Maar je kunt de Download folder wel  bij het opstarten met een crontab (@ reboot) leegmaken.
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline HeOp

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2026/07/15, 17:41:52 »
Ik dank jullie beiden voor de reacties. Ik heb zojuist de methode van een systemd op gebruikersniveau geprobeerd en dat loopt nu perfect.
Ik ben, als eerder geschreven, niet bekend met crontab maar dit is een mooie aanleiding om me er in de toekomst eens in te gaan verdiepen.

Voor nu werkt het zoals ik graag wilde. Nogmaals dankjewel allebei.

« Reactie #8 Gepost op: 2026/07/15, 18:54:10 »
Ik dank jullie beiden voor de reacties. Ik heb zojuist de methode van een systemd op gebruikersniveau geprobeerd en dat loopt nu perfect.
Ik ben, als eerder geschreven, niet bekend met crontab maar dit is een mooie aanleiding om me er in de toekomst eens in te gaan verdiepen.

Voor nu werkt het zoals ik graag wilde. Nogmaals dankjewel allebei.

Graag gedaan.
Ik gebruik zelf crontab voor het maken van automatische backups naar mijn externe usb harddisk(en), m.b.v. rsync
Als voorbeeld:

# m h  dom mon dow   command
*/30 * * * * /home/henkoegema/Scripts/BackupDoc.sh
0 */6 * * * /home/henkoegema/Scripts/BackupMus.sh
15 */6 * * * /home/henkoegema/Scripts/BackupPic.sh
30 */6 * * * /home/henkoegema/Scripts/BackupVid.sh
0 21 * * * /home/henkoegema/Scripts/Backup63to5e.sh
0 22 * * * /home/henkoegema/Scripts/Backup63to1033COPY.sh

#!/bin/bash
# Backupscript for backingup /home/henkoegema/Documents  to USB-disk BackupDisk
rsync -avz --log-file=/home/henkoegema/Scripts/rsynclog/rsyncDoc.$(date +%H-%M).log /home/henkoegema/Documents/ /media/henkoegema/BackupDisk/DesktopBackup/Documents/

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2026/07/16, 09:54:00 »
Zoals jij het doet, systemd, is de "moderne" manier. Het is niet echt nodig je in crontab te verdiepen.

« Reactie #10 Gepost op: 2026/07/16, 12:02:52 »
Zoals jij het doet, systemd, is de "moderne" manier. Het is niet echt nodig je in crontab te verdiepen.

De voorbeelden die ik gaf met crontab (de "oude" manier), kan ik die ook op de "moderne" manier doen met systemd?
Zo ja, hoe doe ik dat dan?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2026/07/16, 20:18:56 »
De voorbeelden die ik gaf met crontab (de "oude" manier), kan ik die ook op de "moderne" manier doen met systemd?
Zoals je al ziet uit het voorbeeld hier, is crontab veruit de eenvoudigste manier. Aarzel niet om dat verder te gebruiken. Het blijft standaard beschikbaar in moderne linux systemen, net omdat het veel eenvoudiger is. Systemd kan wel dingen doen die niet met cron kunnen, zoals in dit voorbeeld: iets doen bij het uitloggen.

(Ik geef je dit antwoord omdat ik systemd ook niet zo maar gebruik, en je dus niet meteen los uit de pols kan zeggen hoe het met systemd gaat  =D Je maakt een service en een timer aan in de vorm van tekstbestanden, en activeert die, toch omslachtiger dan een crontask opzetten)

« Reactie #12 Gepost op: 2026/07/17, 00:42:03 »
Zoals je al ziet uit het voorbeeld hier, is crontab veruit de eenvoudigste manier. Aarzel niet om dat verder te gebruiken. Het blijft standaard beschikbaar in moderne linux systemen, net omdat het veel eenvoudiger is. Systemd kan wel dingen doen die niet met cron kunnen, zoals in dit voorbeeld: iets doen bij het uitloggen.

(Ik geef je dit antwoord omdat ik systemd ook niet zo maar gebruik, en je dus niet meteen los uit de pols kan zeggen hoe het met systemd gaat  =D Je maakt een service en een timer aan in de vorm van tekstbestanden, en activeert die, toch omslachtiger dan een crontask opzetten)

Dank voor je antwoord.
Dan hou ik het toch maar zoals ik het had.   ^-^