Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schermindeling  (gelezen 104 keer)

Offline vinum

• Lid
schermindeling
« Gepost op: 2026/07/10, 17:12:51 »
ik werk- onder Ubuntu 26.04 - met 2 schermen, waarvan 1 met de Brave-browser in fullscreen modus en het andere met verschillende vensters, nl Opera, Bestanden en Libreoffice Calc, zoals in bijgevoegde screenshot.
is er een mogelijkheid om de browser Opera bij het openen steeds op dezelfde manier te openen? ttz: hij opent nu in het midden van het scherm, maar ik moet hem steeds verplaatsen en de afmetingen aanpassen om tegelijk de andere vensters te openen.

Offline Jenske

• Lid
Re: schermindeling
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 18:39:43 »
In Kubuntu kan dit door te rechtsklikken op een bepaald scherm (bv. libreoffice writer) en dan te kiezen bij "acties" voor "speciale vensterinstellingen". Vervolgens kan je voor dat bepaalde programma ervoor kiezen dat elke keer je het  opent, een bepaalde grootte of positie wordt gekozen, bv. gemaximaliseerd. Je kan zelfs kiezen om binnen LO Writer alleen het document "gedichten" te openen als een half scherm.
Je kan ook ervoor kiezen dat er in eerste instantie wordt gemaximaliseerd om vervolgens nadien alsnog te verkleinen.
En je kan ook aangeven dat een bepaald document of programma bij openen altijd op de voorgrond blijft op alle bureaubladen (of enkel op bureaubladen 3, 5 en 9 (voor zover die bureaubladen bestaan in uw configuratie, natuurlijk)).

Maar of dat in Gnome (Ubuntu) kan, weet ik niet.

... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...