Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie - home op aparte partitie  (gelezen 447 keer)

installatie - home op aparte partitie
« Gepost op: 2026/06/24, 12:00:00 »
Ik zoek een "handleiding" om Ubuntu 26.04 te installeren waarbij de home directory op een aparte partitie komt te staan.
Waar vind ik die?
In verschillende handleidingen lees ik bijvoorbeeld dat ik zou moeten kiezen voor "Something else", maar deze of vergelijkbare term ben ik in de setup nog niet tegengekomen.
Wie helpt mij?

Vriendelijke groet,
Marianne

Offline bart85

• Lid
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Re: installatie - home op aparte partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2026/06/25, 11:28:10 »
Er zijn voordelen en nadelen aan een aparte home partitie.
PRO: alle eigen data zit daar samen
CON:
- zit in het OS
- in die home zitten ook de verborgen instellingen voor alle applicaties
- daardoor neemt een backup van de home partitie ook die verborgen instellingen mee
- daardoor kan je geen restore doen van een volledige home partitie
> Tenzij je selectieve backups maakt van Documenten, Afbeeldingen...

Voor je data kan je ook een aparte partitie in gebruik nemen naast je huidige systeem.
Persoonlijk geef ik daar de voorkeur aan.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.3   (vorige linux: Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / LMDE-5-6 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/06/25, 13:54:22 »
Zie Youtube video
Het is wel van een installatie Ubuntu 19.04 met aparte home partitie , maar de werkwijze is nog altijd hetzelfde .

https://www.youtube.com/watch?v=EOCQ9hEP8FM

Belangrijk : Je dient de partitie eerst aan te maken voor de installatie wat je kan met Gparted .
« Laatst bewerkt op: 2026/06/25, 13:56:27 door Oesje »

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2026/06/25, 15:06:09 »
Het is volgens mij géén goed idee om op eenzelfde harde schijf een aparte home-partitie te maken, maar als je per se wil: formatteer eerst een schijf zodat er minstens 1 partitie op staat voor het operating system (Linux/Ubuntu) (ongeveer 50 à100 Gbyte zijn zeker voldoende om alle programma's te installeren) en dan een (groter) deel voor je /home-gegevens, typisch 500 Gbyte of meer. Noem die 2de partitie bijvoorbeeld "joske" of zoiets, zodat je nadien, bij het installeren van Ubuntu gemakkelijker kan kiezen om de home te plaatsen op de partitie "joske" (je moet dat niet doen, zo'n naam geven, maar ik gebruik deze techniek vaak om duidelijk te maken voor mezelf wat ik zelf heb gemaakt en wat het systeem heeft gemaakt).

De keuze om één, twee of zesendertig partities te maken kan je maken tijdens het installeren van je Ubuntu. Je kan dan, na het partitioneren, beslissen waar de home, het OS enzovoort moeten: op 1 partitie, op 2 partities, ...

Waarom is dat niet goed, een aparte partitie op dezelfde schijf?
  • mocht je toevallig TOCH te weinig ruimte hebben voorzien op de programma-partitie (bv. 30 Gbyte) en blijkt dat je een ziljoen programma's wil gebruiken, geraken die niet meer op die partitie. Dat is geen drama, maar dan zal je alsnog de partitiegroottes moeten wijzigen (en hopen dat de home-partitie dan al niet propvol zit, want dan gaat het echt niet).
  • andersom kan ook: als je 100 Gbyte ruimte voor het OS voorziet op een 640 Gbyte harde schijf, rest er 540 Gbyte voor gegevens. Als dan blijkt dat je slechts voor 20 Gbyte programma's hebt en je gegevens tóch groter worden dan 540 Gbyte ... heb je pech. Want dan moet je alsnog die home-partitie uitbreiden.
  • MAAR VOORAL: als een schijf het begeeft, begeeft alles. Ik dacht vroeger ook dat het plaatsen van mijn gegevens (home) op een aparte partitie deze beter zou beschermen tegen problemen. Dat is niet waar: als er iets misloopt met je harde schijf, kan je niet garanderen dat het enkel in partitie 1 is, of partitie 2 enzovoort. Een partitie is niet meer vatbaar voor fouten dan een andere, het gaat over de ganse schijf.
Als je dus per se je home elders wil plaatsen, zet deze dan op een ANDERE harde schijf (of SSD of hoe ze dat tegenwoordig ook noemen).

Ik zoek een "handleiding" om Ubuntu 26.04 te installeren waarbij de home directory op een aparte partitie komt te staan.
Waar vind ik die?
In verschillende handleidingen lees ik bijvoorbeeld dat ik zou moeten kiezen voor "Something else", maar deze of vergelijkbare term ben ik in de setup nog niet tegengekomen.
Wie helpt mij?

Vriendelijke groet,
Marianne
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

« Reactie #5 Gepost op: 2026/06/25, 16:59:25 »
Als je dus per se je home elders wil plaatsen, zet deze dan op een ANDERE harde schijf.

En wat als die ANDERE harde schijf het begeeft?  :P

Offline bart85

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2026/06/26, 14:54:55 »
Bij een /home partitie heb je meer beveiligings voordelen.  Oa encryptie, maar ook via fstab. In fstab kun je opties meegeven. nodev, nosuid en noexec zijn hier voorbeelden van. noexec kan wel problemen geven. Met noexec kun je geen scriptjes meer starten die in /home staan.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2026/06/27, 16:58:48 »
Ik alludeerde er vooral op dat de idee dat een aparte /home partitie op eenzelfde schijf het systeem niet veiliger maakt. Vooral het feit dat je dan met vaste partitiegroottes vast zit (*) maakt het nadien moeilijker om nog bij te sturen.
(*) Je kan inderdaad partities achteraf groter of kleiner maken, maar dat is toch wel echt weeral wat werk.

Maar het staat eenieder vrij om te kiezen hoe 'ie Ubuntu aanpakt en indeelt, natuurlijk.
Als je dus per se je home elders wil plaatsen, zet deze dan op een ANDERE harde schijf.

En wat als die ANDERE harde schijf het begeeft?  :P
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

« Reactie #8 Gepost op: 2026/06/28, 10:12:07 »
Wat ook mogelijk is:

2 schijfslots voor M2 of, 1 M2 en 1 Sata, schijfslot hebben in het toestel.

De M2 schijf moet dan maar 120/240 GB groot zijn en de andere schijf ( SSD of Sata) kan dan 500/1000 GB groot zijn en dient dan als /Home gekoppeld te worden (kan je doen tijdens de installatie van het Linux besturingssysteem).

Mijn 2cent.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint Debian 7 (LMDE7)- LM 22.3 Mate - PCLinuxOS Debian Mate - Debian 13.03 Xfce - Zorin 17.3/18 Core.