Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gek vraagje - Viritule Video-kaart  (gelezen 286 keer)

Gek vraagje - Viritule Video-kaart
« Gepost op: 2026/06/23, 15:04:53 »
Hoi Allemaal! Zo maar even een vraagje die me ineens te binnen schoot.  We hebben zoiets als ViritualBox waar je in feite een compleet virtueel systeem mee kunt maken. Echter, mijn simpel PC-tje heeft niet echt een sterke video-kaart. Dus veel games kan ik toch niet afspelen zo. Maar...., nu vroeg ik mij iets af, wellicht wat al te optimistisch..., bestaat er ook zoiets als een "Virituele Video-kaart" zodat je eigenlijk onbeperkt zware games zou kunnen spelen in dan dus bv VirutalBox ???? Iemand een idee?

Groet,

Goese Duikertje

Re: Gek vraagje - Viritule Video-kaart
« Reactie #1 Gepost op: 2026/06/24, 11:40:18 »
Hoi Allemaal! Zo maar even een vraagje die me ineens te binnen schoot.  We hebben zoiets als ViritualBox waar je in feite een compleet virtueel systeem mee kunt maken. Echter, mijn simpel PC-tje heeft niet echt een sterke video-kaart. Dus veel games kan ik toch niet afspelen zo. Maar...., nu vroeg ik mij iets af, wellicht wat al te optimistisch..., bestaat er ook zoiets als een "Virituele Video-kaart" zodat je eigenlijk onbeperkt zware games zou kunnen spelen in dan dus bv VirutalBox ???? Iemand een idee?

Groet,

Goese Duikertje

Stel die vraag eens aan b.v. ChaGPT en kijk wat je krijgt.
(Heb ik gedaan).   :D
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #2 Gepost op: 2026/06/24, 12:39:22 »

Het is beter hier niet ChatGPT, of eender welke AI tool, aan te raden om antwoorden te bekomen, het voegt totaal niets aan waarde toe op het forum en we schieten met deze manier van hulpverlening niets op.
Help of op een normale manier of laat het zitten. :)

« Reactie #3 Gepost op: 2026/06/24, 13:27:49 »

Het is beter hier niet ChatGPT, of eender welke AI tool, aan te raden om antwoorden te bekomen, het voegt totaal niets aan waarde toe op het forum en we schieten met deze manier van hulpverlening niets op.
Help of op een normale manier of laat het zitten. :)

Ik ben het totaal niet met je eens, maar leg me wel neer bij je verzoek.   :)
Aanpassingen kosten nu eenmaal tijd. 
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2026/06/25, 15:13:58 »
Ik kan je niet antwoorden op de vraag naar een virtuele videokaart, maar ........ ik kan wel het volgende zeggen:
  • een videokaart moet erg snel draaien want die moet vanalles verwerken, ZEKER als het geldt voor video-games
  • omdat heel wat "gewoon" geheugen relatief traag verwerkt, hebben "ze" videokaarten ontworpen die niets anders doen dan videobeelden maken (renderen in het Engels) aan een enorm hoge snelheid (want je wil niet dat het beeld van het vijandelijk vliegtuig dat je aan het beschieten bent in een game streepje voor streepje wordt opgebouwd, waardoor al je raketten doel missen)
  • elke tussenstap kost ook computertijd en verwerking, dus ook virtuele geheugens en dergelijke kosten (enige) energie
Het lijkt me uiterst onwaarschijnlijk dat er zoiets als een virtuele videokaart bestaat, aangezien deze op een per definitie (veel) tragere gewone CPU moet draaien, om nog maar te zwijgen over het gebruik van een schijf als extra geheugen: schijven zijn nog eens heel wat trager dan CPU of grafische kaarten.

Het beste / enige dat je kan doen is een videokaart installeren; als je niet over té exotische hardware beschikt zal Ubuntu die wel herkennen bij je volgende herstart.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...