Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Libreoffice Writer: kan sommige opmaakprofielen niet aanpassen  (gelezen 302 keer)

Offline Jenske

• Lid
Als ik in LO Writer een opmaakprofiel wil wijzigen -- bv. kop 3 -- en ik op dat moment in het document op een tekst sta met een ander opmaakprofiel, bv. standaard, kan ik wel even klikken op kop 3 in de lijst, maar dan springt de cursor onmiddellijk naar boven in de lijst van opmaakprofielen. Ik kan dus alleen maar kop 3 aanpassen als ik ergens op een stuk tekst sta met opmaakprofiel 3.
Maar het is erger: als ik bv. de opmaak van regelnummering wil aanpassen, lukt dat niet. Als ik in de teken-opmaakprofielen klik op 'regelnummer' springt de cursor onmiddellijk helemaal naar boven naar 'geen'. Ik kan de regelnummering dus niet aanpassen.

Ik heb het al enkele keren op bugzilla opgezocht, maar die blijft maar zoeken naar mijn trefwoorden en het lijkt of die site in een oneindige loop is vastgeraakt.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline vanadium

• Lid
Re: Libreoffice Writer: kan sommige opmaakprofielen niet aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2026/06/15, 11:19:40 »
Dat is inderdaad een bug in recente versies die ik ook heb opgemerkt. Als gevolg daarvan moet je inderdaad de cursor in een paragraaf hebben met de stijlopmaak die je wil wijzigen.

En inderdaad, bij karakterstylen gaat het ook fout. Een "workaround" is dubbel klikken: dan activeer je de stijl (voor de volgende karakters), en kan je die wel aanpassen. Daarna moet je dan wel de in de tekst zelf aangebrachte karakterstijl terug verwijderen.

Ik heb zelf nog niet in bugzilla gezocht - hopelijk lossen ze dat snel op.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/06/16, 16:58:50 »
Oké, merci voor de tip. Ik zal dan maar aan het dubbelklikken slaan (en hopen op een snelle oplossing voor deze bug).

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/06/18, 12:09:53 »
De bug werd ongeveer een jaar geleden gerapporteerd, maar het ziet er niet naar uit dat daar heel snel iets mee gaat gebeuren. Wellicht is dit enkel onder Linux, vandaar wellicht de geringere prioriteit.

Als je cursor al op een paragraaf staat waarvan je de stijl wil aanpassen, dan is er een sneltoets, Alt+P, die onmiddellijk de stijldialoog opent. Heb ik pas vandaag ontdekt door eens goed naar het Stijlenmenu te kijken  ;).

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2026/06/19, 19:04:36 »
De oplossing van Vanadium--of noem het een workaround--werkt inderdaad. Maar het voelt aan als 'om de ruitenwisser te vervangen moet je eerst het motorblok er even uithalen'.