Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oude laptop als “tv kastje”  (gelezen 292 keer)

Offline MKe

• Lid
Oude laptop als “tv kastje”
« Gepost op: 2026/06/07, 20:31:34 »
Wij gaan de TV afzeggen aangezien we nauwelijks TV kijken. Enige nadeel is dat de KPN tv kast met daarop Android TV dan weg gaat, waarmee we de streamingdiensten gebruiken. Nu zit ik te denken om voorlopig een oude laptop te gaan gebruiken als vervanging, ten dele omdat weggooien zonde is. Heeft iemand dat hier al eens gedaan?
Ik zie een paar nadelen:
1. De aan-uit knop zit bij het toetsenbord onder het scherm. Dat is lastig met simpel aan en uit zetten omdat de ruimte die ik voor de laptop wil gebruiken vrij laag is.
2. Bediening, idealiter met een afstandsbediening, maar als iemand een suggestie heeft, hoor ik het graag
3. Welk OS? Is er een Linux installatie die ongeveer werkt als Android TV? Ik heb geen volledige desktop nodig.

Als iemand ideeën heeft hoor ik het graag.

Offline HWE64

• Lid
Re: Oude laptop als “tv kastje”
« Reactie #1 Gepost op: 2026/06/07, 22:31:03 »
Is Chrome OS flex misschien iets? Voor de aan/uit knop heb ik nog geen opplossing.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.3 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LM 22.3 Xfce(HP laptop) 3] LM 22.3 Xfce/LMDE 7 Xfce (Clevo Laptop ). 4] LMDE 7 Xfce/Linux Mint 22.3 Xfce (HP Desktop test pc).  5] W11 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2026/06/07, 23:34:09 »
Ik gebruik een TV met daarop aangesloten een Google TV-streamer (dus ook geen TV-abonnement):
https://store.google.com/product/google_tv_streamer

Met NPO Plus, HBO Max en YouTube kan ik zo voldoende TV kijken. Geen behoefte aan de commerciële zenders: veel teveel reclames.
« Laatst bewerkt op: 2026/06/07, 23:41:32 door Pjotr »

Offline aartje

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/06/08, 10:04:37 »

1. De aan-uit knop zit bij het toetsenbord onder het scherm. Dat is lastig met simpel aan en uit zetten omdat de ruimte die ik voor de laptop wil gebruiken vrij laag is.

In de UEFI/BIOS "wake on power" aanzetten ? En dan een uit/aan schakelaar in het lichtnetkabeltje van je externe
powersupply ? Daarmee start je je laptop op door je voeding aan te zetten. Netjes uitzetten van je laptop moet je
natuurlijk doen met je draadloze muis en daarna de externe netsnoerknop weer op "uit"
« Laatst bewerkt op: 2026/06/08, 10:09:04 door aartje »

Offline MKe

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2026/06/08, 13:39:00 »
Ik gebruik een TV met daarop aangesloten een Google TV-streamer (dus ook geen TV-abonnement):
https://store.google.com/product/google_tv_streamer

Met NPO Plus, HBO Max en YouTube kan ik zo voldoende TV kijken. Geen behoefte aan de commerciële zenders: veel teveel reclames.
Thanks, ik probeer op dit moment bij google (en andere big-tech) weg te blijven, maar dit is idd de 2e keus als de laptop te lastig zou zijn.

Is Chrome OS flex misschien iets? Voor de aan/uit knop heb ik nog geen opplossing.
Dat is denk ik ook Google gelieerd? Maar ik ga er eens naar kijken.

In de UEFI/BIOS "wake on power" aanzetten ? En dan een uit/aan schakelaar in het lichtnetkabeltje van je externe
powersupply ? Daarmee start je je laptop op door je voeding aan te zetten. Netjes uitzetten van je laptop moet je
natuurlijk doen met je draadloze muis en daarna de externe netsnoerknop weer op "uit"
Klinkt als een plan. Ik ga ff kijken of deze laptop dat ondersteund.

Offline peer

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2026/06/09, 16:00:26 »
in het verleden heb ik wel eens libreelec gprobeerd. Het werkte prima maar ik vond het te ingewikkeld.
Een minimale linux distrubutie vind ik dan toch veel fijner werken.

« Reactie #6 Gepost op: 2026/06/09, 21:13:37 »
Citaat
in het verleden heb ik wel eens libreelec gprobeerd

Ik kijk nog steeds via LibreElec. Tenminste naar youtube, hbomax, disney+ en amazonprime.

Het leuke van libreElec is dat  het modulair én opensource is. Je kan er van allerlei dingen op aansluiten. Harddrives én dvd-drives.
En als je een raspberry pi gebruikt, dan kan je er een I2S geluidskaart op aansluiten en het geluid dan over een versterker laten lopen. En dat maakt serieus verschil!!

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2026/06/10, 13:21:06 »
Me en onze kinderen doen niet anders. En vrijwel alles gewoon via de browser.
Nadeel is wel 'laptop'. Accu, accu leeg, laden, ... Wat dat betreft zou ik er eigenlijk liever een PC voor plaatsen. Maar dat vinden de kinderen dan weer onhandig.

Dus ja, laptop werkt prima. Mits alles (laptop, wifi) snel genoeg, anders krijg je haperen op Full HD.