Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: KDE versus Gnome in Ubuntu: mag ik mengen?  (gelezen 26 keer)

Offline Jenske

• Lid
KDE versus Gnome in Ubuntu: mag ik mengen?
« Gepost op: Vandaag om 12:31:03 »
Ik gebruik (al sinds een jaar of 5) Kubuntu in plaats van Ubuntu, omdat ik KDE-programma's zoals Digikam en KDEnlive intensief gebruik. Ik ga/ging ervan uit dat het beter is om in een KDE-omgeving te werken (Kubuntu) als je KDE-programma's gebruikt. Verder begrijp ik dat Kubuntu beter te 'tweaken' is dan Ubuntu Gnome.
Bovendien lees ik dat het mengen van KDE- en Gnome-applicaties veel geheugen vergt.

MAAR ... stel dat ik in Kubuntu Evolution wil gaan gebruiken: wetende dat Evolution geïntegreerd is in Gnome, ga ik dan mijn systeem niet overbelasten door Gnome- en KDE-applicaties te mengen?

EN ... kan ik überhaupt zuiver werken, t.t.z. in een KDE-omgeving (als Kubuntu) of Gnome zonder ook maar een gram materiaal mee te moeten sleuren uit de andere omgeving.

Of zoek ik hier problemen op te lossen die er geen zijn?
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Re: KDE versus Gnome in Ubuntu: mag ik mengen?
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 12:58:48 »
Ik gebruik (al sinds een jaar of 5) Kubuntu in plaats van Ubuntu, omdat ik KDE-programma's zoals Digikam en KDEnlive intensief gebruik. Ik ga/ging ervan uit dat het beter is om in een KDE-omgeving te werken (Kubuntu) als je KDE-programma's gebruikt. Verder begrijp ik dat Kubuntu beter te 'tweaken' is dan Ubuntu Gnome.
Bovendien lees ik dat het mengen van KDE- en Gnome-applicaties veel geheugen vergt.

MAAR ... stel dat ik in Kubuntu Evolution wil gaan gebruiken: wetende dat Evolution geïntegreerd is in Gnome, ga ik dan mijn systeem niet overbelasten door Gnome- en KDE-applicaties te mengen?

EN ... kan ik überhaupt zuiver werken, t.t.z. in een KDE-omgeving (als Kubuntu) of Gnome zonder ook maar een gram materiaal mee te moeten sleuren uit de andere omgeving.

Dat zegt AI (ChatGPT)   =D
Citaat
Ja, Kdenlive werkt prima onder Ubuntu. Kdenlive is een KDE-programma, maar het is niet beperkt tot Kubuntu. Je kunt het zonder problemen gebruiken op een standaard Ubuntu-systeem met de GNOME-desktop.

Er zijn wel een paar kleine verschillen:

Bij de eerste installatie worden enkele KDE-bibliotheken mee geïnstalleerd.
Het uiterlijk kan iets anders zijn dan onder Kubuntu, omdat Ubuntu standaard een ander thema gebruikt.
De functionaliteit is verder hetzelfde.

Je kunt Kdenlive op Ubuntu installeren via:

sudo apt update
sudo apt install kdenlive

Of via de Ubuntu Software-app.

Voor de meest recente versie kun je ook de officiële Kdenlive Flatpak gebruiken via Flathub of informatie vinden op de officiële website van Kdenlive.

Welke Ubuntu-versie gebruik je (24.04, 24.10, 26.04, enz.)? Dan kan ik aangeven welke Kdenlive-versie je via de standaard repositories krijgt.

𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline aartje

• Lid
Re: KDE versus Gnome in Ubuntu: mag ik mengen?
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 13:42:06 »
. Ik ga/ging ervan uit dat het beter is om in een KDE-omgeving te werken (Kubuntu) als je KDE-programma's gebruikt. Verder begrijp ik dat Kubuntu beter te 'tweaken' is dan Ubuntu Gnome.

Ik heb altijd KDE-programma's in een gnome-omgeving gebruikt (Ubuntu, Mint-Mate), zoals K3B en Kaffeïne, al sinds
Ubuntu7.xx en er nooit enige hinder van ondervonden. Er is wel eens opgemerkt dat je dan zo'n 300MB aan extra meelaadt,
maar ja, wat is 300MB nu tegenwoordig....(het zal nu misschien wat meer zijn)