Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met USb sticks en erop gebrande ISO image van Ubuntu  (gelezen 168 keer)

Offline Titus

• Lid
Hallo iedereen,
Ik wou een iso bestand van UBt LTS 24.04.4 op een usb stick branden dus nam ik een stick met een ouder Ubt. Iso bestand met de bedoeling het te ruimen en daarna de opgehaalde Ubt. versie er op te installeren.
Mijn eerste idee was om de stick te formatteren en dan er de nieuwe versie op te installeren. Ik begon de formattering in Windows, format type Fat 32. De actie was snel afgelopen en gaf een opgeruimde stick aan.
MAAR dan begon de miserie want er was geen format type Fat 32 te bespeuren toen ik het commando 'eigenschappen' activeerde. Wanneer ik de format opnieuw wou doen leek het alsof de usb stick verdwenen was. De pc merkt hem wel (geluidje) maar geeft er niks van weer. Dus kon er ook geen enkele handeling meer met gebeuren omdat het OS de stick niet meer herkende noch in  Linux  noch in Windows. Is deze stick nog te redden??
Dit is belangrijk omdat ik nog USB sticks bezit met Ubt. Iso bestanden en ik die zou willen hergebruiken.

Offline DeBaas

• Lid
Re: Probleem met USb sticks en erop gebrande ISO image van Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2026/06/05, 08:42:17 »
Met het programma disks/schijven of gparted kun je een nieuwe MBR of GPT indeling op de USB aanmaken waarna je een nieuwe partitie kunt aanmaken.
Voor het aanmaken van een opstartbare installatie USB gebruik je het terminal programma dd of een van de grafische versies, bijvoorbeeld Balena Etcher, Schijfkopieschrijver of disks/schijven.

Uitleg (Engels)
https://documentation.ubuntu.com/desktop/en/latest/how-to/create-a-bootable-usb-stick/

Er wordt een afwijkend (CD/DVD) filesysteem op de USB gezet, je hoeft de USB niet van te voren te formatteren.
Wens je de USB later weer als beschrijfbaar systeem te gebruiken, dien je wel eerst weer een nieuwe MBR of GPT indeling aan te maken.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Titus

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/06/05, 14:19:44 »
Hallo, Ik heb nu een Ubt. iso kunnen branden op mijn stick die niet meer bereikbaar was noch in Linux noch in Windows. Het werkt perfect. De definitieve installatie volgt.  Een gebrande stick bezit duidelijk ook beschermingsopties in het bestand. Wat ik me nu afvraag is kan je een gebrande ISO stick nog terug proper maken dus volledig uitruimen en hem terug geschikt maken voor ander gebruik??
Aan baas: ik ga je advies zeker proberen!
« Laatst bewerkt op: 2026/06/05, 14:23:55 door Titus »

Offline Titus

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/06/05, 20:48:15 »
Heb een tip gekregen van een Linux adept , die gebruikte in Windows de tool "Rufus om de verdeelde partities  op de stick terug te herenigen en dan een format te doen in het gewenste format-type. Zo is een gebrande iso stick weer bruikbaar voor andere doelen. Hij  sprak  dat het zeker niet de enige tool was. Ook onder Linux was het mogelijk met bv. Balena etcher. Alweer een probleem opgelost
Aan De Baas: bedankt voor uw advies dat eenzelfde strategie  aanraadde
« Laatst bewerkt op: 2026/06/05, 20:55:34 door Titus »