Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe maak je een overzicht van je UEFI/BIOS instellingen ?  (gelezen 247 keer)

Offline aartje

• Lid
Hoe maak je een overzicht van je UEFI/BIOS instellingen ?
« Gepost op: 2026/05/26, 08:40:33 »
Ik zit nog wel eens een beetje te prutsen met de UEFI/BIOS instellingen. Dat doe ik door bij het opstarten op de F2
toets te drukken en kom dan in het BIOS/UEFI-scherm. Maar soms vergeet ik wat ik dan allemaal veranderd heb en  zou het toch weer in de oude(re) toestand willen herstellen.
Weet iemand hoe ik binnen Ubuntu (of Mint) een overzicht kan maken , die ik ook kan uitprinten, van mijn BIOS/UEFI
instellingen, zodat ik altijd weer naar mijn werkende toestand terug kan ?
Alvast mijn dank voor eventuele suggesties.

Online HWE64

• Lid
Re: Hoe maak je een overzicht van je UEFI/BIOS instellingen ?
« Reactie #1 Gepost op: 2026/05/26, 09:30:31 »
@aartje, zit ikzelf ook mee. Ik dacht ook al aan foto's maken want schermafdruk gaat gaat niet.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.2 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LM 22.2 Xfce/LMDE 7 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.3 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 7 Xfce/Linux Mint 22.3 Xfce (HP Desktop test pc). 5] W11 (Dell Desktop)

« Reactie #2 Gepost op: 2026/05/26, 13:31:08 »
Ja, foto's maken.

Offline peer

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/05/26, 15:59:52 »
of een logboekje bijhouden van je wijzigingen

Offline aartje

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2026/05/26, 16:36:58 »
Dank voor de antwoorden. Dat zou natuurlijk altijd nog kunnen. Vroeger hield ik altijd een logboek bij,
maar dat is ook versloft en foto's maken vind ik ook niet echt werkbaar. Ik heb een American Megatrend bios,
waarbij er gezegd wordt dat je, als je een bios-scherm hebt met F12 of PrtSc screendumps kan maken
op een VFAT32 geformatteerde USB-stick, maar dat werkt ook niet bij mij.

« Reactie #5 Gepost op: 2026/05/27, 09:32:15 »
Bij HP computers is er vanuit het BIOS instellingen menu een mogelijkheid om een backup te maken van de huidige instellingen naar een TXT-bestand op USB-stick.
( waarmee ook een restore kan gedaan worden)

Maar...
Ik las ooit ergens dat je dat enkel kan naar de USB-poorten aan de achterzijde van de desktop. Voor een laptop zal het misschien niet naar alle USB-poorten werken.
EN, plaats een USB-stick met lage capaciteit, vb 2GB. Dat heb ik zelf ervaren: een 16GB wou niet
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.3   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline aartje

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2026/05/27, 11:55:06 »
Bij HP computers is er vanuit het BIOS instellingen menu een mogelijkheid om een backup te maken van de huidige instellingen naar een TXT-bestand op USB-stick.
( waarmee ook een restore kan gedaan worden)

Maar...
Ik las ooit ergens dat je dat enkel kan naar de USB-poorten aan de achterzijde van de desktop. Voor een laptop zal het misschien niet naar alle USB-poorten werken.
EN, plaats een USB-stick met lage capaciteit, vb 2GB. Dat heb ik zelf ervaren: een 16GB wou niet
@emvedeesje
Het werkt bij mij toch niet. Ik heb een 2 GB memory-stick geformatteerd in fat32 en geprobeerd in alle USB-poorten
(voor en achterzijdes).
Het valt me op dat de er bij de "help" functie in de het BIOS/UEFI scherm ook geen mogelijkheid aangegeven wordt om een
screendump te maken. Dat is dus waarschijnlijk niet mogelijk in mijn BIOS/UEFI (American Megatrends 2.18.1263, laatste
update in 2024).
Ik zal dus maar wat foto's maken en dit topic als opgelost aanvinken.
Allen bedankt voor de suggesties !