Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vendefoul Wolf Linux  (gelezen 331 keer)

Vendefoul Wolf Linux
« Gepost op: 2026/05/22, 06:33:38 »
Goedemorgen,

Onlangs stuitte ik op DistroWatch.com op Vendefoul Wolf Linux, een Spaanse distro gebaseerd of Devuan. Dat schijnt dan weer Debian te zijn zonder Systemd.
Los van dat ik Vendefoul Wolf Linux wel een stoere naam vind, ben ik vooral benieuwd naar wat de voordelen zijn van niet werken met systemd. Bij MXLinux kan ik bijvoorbeeld bij installatie kiezen tussen SysVinit en SystemD maar eigenlijk heb ik geen idee wat dat inhoudt.

Wie kan mij uitleggen?

Groet ZB
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline aartje

  • Lid
Re: Vendefoul Wolf Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2026/05/22, 09:36:05 »
Ik zou eens googelen (met en zonder AI) , zoektermen "sysvinit vs systemd" als ik jou was. Ik begrijp niet
waarom je één of andere excotische Linux-versie neemt. Er zijn al tientallen versies en zo wordt het natuurlijk nooit wat
met Linux op de laptop/desktop en zal het altijd marginaal blijven.
« Laatst bewerkt op: 2026/05/22, 09:38:41 door aartje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vendefoul Wolf Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2026/05/22, 10:32:09 »
Los van dat ik Vendefoul Wolf Linux wel een stoere naam vind, ben ik vooral benieuwd naar wat de voordelen zijn van niet werken met systemd.
Er zijn enkel ideologische redenen om systemd niet te gebruiken. Sommigen vinden systemd een monoliet die alles controleert. Enkele voordelen van systemd zijn in elk geval het vlugger opstarten (parallel processen opstarten, een proces wacht op een ander wanneer nodig), en standaardisatie in het beheer van systeemdiensten (systemctl voor alles).

Re: Vendefoul Wolf Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2026/05/22, 10:40:03 »
Eens met Aartje dat hier hele boekwerken over te vinden zijn als je goed zoekt of een LLM het laat uitleggen.

Dit is mijn persoonlijke samenvatting van wat ik heb gelezen: Volgens mij is het grootste kritiekpunt op SystemD dat het te complex is en 'ondoorzichtig' omdat het een binair logformaat gebruikt. Deze logs moet je uitlezen met een commando journalctl. Sommigen vinden het niet in de UNIX-filosofie passen (doe één ding goed).

Persoonlijk vind ik het wel een mooi systeem met die .service-bestanden. Als je de status opvraagt in de terminal met "systemctl status servicenaam" krijg je een cool groen bolletje te zien als de service draait. Kunnen die oude initsystemen dat ook? ;)

erik@erik-desktop:~$  systemctl --user status mpd
● mpd.service - Music Player Daemon
     Loaded: loaded (/usr/lib/systemd/user/mpd.service; enabled; preset: enable>
     Active: active (running) since Fri 2026-05-22 10:17:18 CEST; 12min ago
       Docs: man:mpd(1)
             man:mpd.conf(5)
             file:///usr/share/doc/mpd/html/user.html
   Main PID: 2585 (mpd)
      Tasks: 6 (limit: 9266)
     Memory: 60.5M (peak: 60.8M)
        CPU: 563ms

Re: Vendefoul Wolf Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2026/05/22, 10:53:06 »
Ik begrijp niet
waarom je één of andere excotische Linux-versie neemt. Er zijn al tientallen versies en zo wordt het natuurlijk nooit wat
met Linux op de laptop/desktop en zal het altijd marginaal blijven.

En so what? Ik hoef niet per se een dominant besturingssysteem op mijn pc. Wat die tientallen Linux-versies betreft, dat is nu juist de fun van Linux!

Jaren geleden heb ik eens een eigen Linux-versie gemaakt, zo minimaal als mogelijk, maar wel met een grafische interface. Daar leer je veel van! Ik vind het juist de charme van Linux dat er zoveel verschillende versies van bestaan. Puppy Linux bijvoorbeeld, leuk en heel klein (compact), heb dat altijd bij de hand voor als ik, of een kennis, een majeur probleem met een pc heb.

Op servergebied is Linux overigens niet marginaal, zie hier bijvoorbeeld:
https://commandlinux.com/statistics/linux-server-market-share/

Re: Vendefoul Wolf Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2026/05/22, 10:58:11 »
Ik begrijp niet
waarom je één of andere excotische Linux-versie neemt. Er zijn al tientallen versies en zo wordt het natuurlijk nooit wat
met Linux op de laptop/desktop en zal het altijd marginaal blijven.

En so what? Ik hoef niet per se een dominant besturingssysteem op mijn pc. Wat die tientallen Linux-versies betreft, dat is nu juist de fun van Linux!

Jaren geleden heb ik eens een eigen Linux-versie gemaakt, zo minimaal als mogelijk, maar wel met een grafische interface. Daar leer je veel van! Ik vind het juist de charme van Linux dat er zoveel verschillende versies van bestaan. Puppy Linux bijvoorbeeld, leuk en heel klein (compact), heb dat altijd bij de hand voor als ik, of een kennis, een majeur probleem met een pc heb.

Op servergebied is Linux overigens niet marginaal, zie hier bijvoorbeeld:
https://commandlinux.com/statistics/linux-server-market-share/

Ik sluit mij aan bij het bovenstaande. Vervolgens overweeg ik een reservaat te openen voor miskende exotische Linux-distributies :P.
« Laatst bewerkt op: 2026/05/22, 11:08:38 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Vendefoul Wolf Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2026/05/22, 11:56:25 »
En natuurlijk bedankt voor de inhoudelijke reacties.
Wat ik uit vervolgonderzoek haal, is dat sysvinit geschikt is voor oudere systemen omdat dit minder vraagt van de processor.
« Laatst bewerkt op: 2026/05/22, 17:37:40 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.