Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Samba installeren (tbv delen)  (gelezen 657 keer)

Offline Peterke

• Lid
Samba installeren (tbv delen)
« Gepost op: 2026/04/21, 15:06:18 »
Ik wil als hiervoor samba installeren om bestanden en printers en zo te delen.
Geinstalleerd: sudo apt-get install samba

Maar ik kreeg bij bestanden (rechtermuisknop of bestandeigenschap) geen optie 'delen'. Dus weer verwijderd (purge).

Wat doe ik verkeerd?
« Laatst bewerkt op: 2026/04/21, 15:08:31 door Peterke »

Offline Jenske

• Lid
Re: Samba installeren (tbv delen)
« Reactie #1 Gepost op: 2026/04/21, 18:39:51 »
Je moet wat verduidelijken.

Samba gebruik je m.i. om bestanden / mappen te delen die je vanuit Ubuntu wil beschikbaar stellen voor Windows.

Geef aan wat je juist me wie wil delen: gaat het over computer binnen eenzelfde huis?

In mijn Kubuntu (let op de K) is Samba ingebakken en kan ik het activeren door gewoon te rechtsklikken op een map en deze te delen. Het zou me verbazen dat in jouw Ubuntu-systeem -- ik ga ervan uit dat je Ubuntu gebruikt -- samba ook zit ingebakken en het dus niet nodig is om dit alsnog te installeren.

Als je "purge" schrijft, hoop ik dat je je programma gewoon de-installeert via de "programma's-installeren-app" (effe de naam in Ubuntu vergeten, in Kubuntu heet dat "ontdekken") verwijdert. Mocht je dat zo niet hebben gedaan, maar samba verwijderd door ergens in een map ernaar te zoeken en dan te "purgen", loop je een behoorlijk risico om je systeem te verknoeien.

Een printer delen via Samba klinkt me vreemd in de oren. Je printer is normaliter gewoon beschikbaar voor alle toestellen (smartphones, computers, ...) die op hetzelfde netwerk zijn aangesloten (via wifi of via usb-kabel). Daar heb je geen (aparte) samba-installatie voor nodig.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/04/25, 13:15:10 »
Inderdaad, delen met andere systemen. Delen op de manier waar samba voor gemaakt is.

Delen zit ingebakken inderdaad. Maar (voor zover ik weet en altijd was) niet middels de uitgebreide manier als samba.
En ik zie nu 'delen' niet. Heb deze functie nu niet beschikbaar. Dus denk dat er geen samba-whatever ingebakken zit?

Middels purge commando verwijderd. Volgens mij een prima manier om in terminal programma's te verwijderen zonder resten achter te laten?

En een printer delen mbv samba biedt wat extra opties wat hier goed uit komt.

Ik heb samba altijd gebruikt en dat was erg handig, en daarom wil ik het er weer op.

Schept dit meer duidelijkheid?

In elk geval. Voorheen installeerde ik samba en werkte het meteen. Nu niet.
Wat doe ik verkeerd?
« Laatst bewerkt op: 2026/04/25, 14:32:23 door Peterke »

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/04/25, 22:05:28 »
Tja, je uitleg is duidelijker voor mij.

Maar helaas tast ik in het duister over de juiste oorzaken. En aangezien je samba (hebt) gebruikt voor printers en ik dat nog nooit daarvoor heb gebruikt -- ik gebruik een driver van de printer zelf die draait onder Linux (HP en Epson hebben die mogelijkheid) -- en kan dus niks vertellen over samba.

Je zal dus nog even moeten verder zoeken in het moeras der onzekerheid ;-)
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2026/04/26, 16:17:34 »
Druk bezig met verder uitzoeken.

Zit in begin al met het probleem dat ik de optie Rechtermuisknop -> Delen al niet heb. :|

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2026/04/26, 16:24:12 »
Overigens ben ik al wel 1 stap verder. Ik kan de computer vinden en benaderen. Nu wordt alleen wel een naam-WW gevraagd als inlog, waar de admin-account inlog niet werkt en ik er nog niet in kom.

« Reactie #6 Gepost op: 2026/04/28, 17:20:51 »
Overigens ben ik al wel 1 stap verder. Ik kan de computer vinden en benaderen. Nu wordt alleen wel een naam-WW gevraagd als inlog, waar de admin-account inlog niet werkt en ik er nog niet in kom.

Probeer in te loggen op het gebruikersaccount, misschien werkt dat.

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2026/04/30, 15:58:52 »
Heb ik geprobeert Paul. Dat werkt niet. Ook niet de admin-gebruiker (root?).
Vooral geprobeerd van buitenaf, extern apparaat. Zal in de pc tussen gebruikers ook nog proberen.
Het lijkt wel dat er nog iets vrij gegeven moet worden?

De computer draait in elk geval volledig, heerlijk en goed. Eindelijk, na lang gedoe.  =D Alleen samba nog.

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2026/04/30, 17:03:29 »
Heb je hier iets aan?
Kan het zijn dat in de samba instellingen een (standaard) login staat welke nog aangepast moet worden of zo?