Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: AMD radeon hd6770 werkend op Debian KDE  (gelezen 627 keer)

AMD radeon hd6770 werkend op Debian KDE
« Gepost op: 2026/04/20, 16:46:52 »
Ik weet niet zeker of dit een software- of hardwareprobleem is maar wellicht weet iemand hier raad.

Het volgende: Ik heb een pc met Intell core i7 cpu, 8g werkgeheugen en Intell HD graphics 4600 onboard. Daar wilde ik graag een Radeon HD6770 op aansluiten. Ik heb het ding vooral als "opslagcontainer" / tweede machine naast mijn hoofdwerkpaard. Ik wilde er wel even iets meer grafische kracht in dan er standaard in zit.

Dat zou in theorie geen probleem moeten zijn daar ook in Debian de Radeon kaarten gewoon ingebouwd compatibel zijn (verbeter, vul aan of nuanceer zo nodig).
ik krijg wel het grub-scherm, daarna krijg ik zwart scherm met een heleboel meldingen en in de gauwigheid zag ik iets met "Radeon error" staan maar het was alweer voorbij voordat ik iets kon lezen.

Uiteindelijk heb ik de kaart er weer uit gehaald en heb ik geen idee hoe ik het ding werkend krijg. Het lijkt me niet dat de kaart kapot is oid anders had ik in het geheel geen beeld gekregen, lijkt mij. Wat is er dan wel aan de hand?

Eerste eigen overdenking: kan x11 vs Wayland er iets mee te maken hebben?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: AMD radeon hd6770 werkend op Debian KDE
« Reactie #1 Gepost op: 2026/04/20, 20:33:38 »
Citaat
Ik weet niet zeker of dit een software- of hardwareprobleem is maar wellicht weet iemand hier raad.

Het volgende: Ik heb een pc met Intell core i7 cpu, 8g werkgeheugen en Intell HD graphics 4600 onboard. Daar wilde ik graag een Radeon HD6770 op aansluiten. Ik heb het ding vooral als "opslagcontainer" / tweede machine naast mijn hoofdwerkpaard. Ik wilde er wel even iets meer grafische kracht in dan er standaard in zit.

Dat zou in theorie geen probleem moeten zijn daar ook in Debian de Radeon kaarten gewoon ingebouwd compatibel zijn (verbeter, vul aan of nuanceer zo nodig).
ik krijg wel het grub-scherm, daarna krijg ik zwart scherm met een heleboel meldingen en in de gauwigheid zag ik iets met "Radeon error" staan maar het was alweer voorbij voordat ik iets kon lezen.

Uiteindelijk heb ik de kaart er weer uit gehaald en heb ik geen idee hoe ik het ding werkend krijg. Het lijkt me niet dat de kaart kapot is oid anders had ik in het geheel geen beeld gekregen, lijkt mij. Wat is er dan wel aan de hand?

Eerste eigen overdenking: kan x11 vs Wayland er iets mee te maken hebben?

@ ZijneBalorigheid,

misschien kan je hier iets mee doen: 

(Heb zelf een mini-pc met Ryzen9 en een Radeon 780 GPU --maar ik gebruik geen Debian 13, eerder een andere distro -- geen idee of dit te maken heeft met X11 of Wayland -- maar het kan Wayland zijn --> naar  Vulkan, Mesa, ... kijken??  --> misschien de Intell HD graphics 4600 onboard uitschakelen na plaatsing van de Radeon HD6770 ?? ) Ik hoop je hiermee in de goede richting te kunnen loodsen. ;)

- https://pkgs.org/download/firmware-amd-graphics

- https://wiki.debian.org/GraphicsCard

- https://debian.pkgs.org/13/debian-nonfree-firmware-arm64/firmware-amd-graphics_20250410-2_all.deb.html
« Laatst bewerkt op: 2026/04/20, 20:41:25 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint Debian 7 (LMDE7)- LM 22.3 Mate - PCLinuxOS Debian Mate - Debian 13.03 Xfce - Zorin 17.3/18 Core.

Re: AMD radeon hd6770 werkend op Debian KDE
« Reactie #2 Gepost op: 2026/04/20, 20:43:47 »
Citaat
Ik weet niet zeker of dit een software- of hardwareprobleem is maar wellicht weet iemand hier raad.

Het volgende: Ik heb een pc met Intell core i7 cpu, 8g werkgeheugen en Intell HD graphics 4600 onboard. Daar wilde ik graag een Radeon HD6770 op aansluiten. Ik heb het ding vooral als "opslagcontainer" / tweede machine naast mijn hoofdwerkpaard. Ik wilde er wel even iets meer grafische kracht in dan er standaard in zit.

Dat zou in theorie geen probleem moeten zijn daar ook in Debian de Radeon kaarten gewoon ingebouwd compatibel zijn (verbeter, vul aan of nuanceer zo nodig).
ik krijg wel het grub-scherm, daarna krijg ik zwart scherm met een heleboel meldingen en in de gauwigheid zag ik iets met "Radeon error" staan maar het was alweer voorbij voordat ik iets kon lezen.

Uiteindelijk heb ik de kaart er weer uit gehaald en heb ik geen idee hoe ik het ding werkend krijg. Het lijkt me niet dat de kaart kapot is oid anders had ik in het geheel geen beeld gekregen, lijkt mij. Wat is er dan wel aan de hand?

Eerste eigen overdenking: kan x11 vs Wayland er iets mee te maken hebben?

@ ZijneBalorigheid,

misschien kan je hier iets mee doen: 

(Heb zelf een mini-pc met Ryzen9 en een Radeon 780 GPU --maar ik gebruik geen Debian 13, eerder een andere distro -- geen idee of dit te maken heeft met X11 of Wayland -- maar het kan Wayland zijn --> naar  Vulkan, Mesa, ... kijken??  --> misschien de Intell HD graphics 4600 onboard uitschakelen na plaatsing van de Radeon HD6770 ?? ) Ik hoop je hiermee in de goede richting te kunnen loodsen. ;)

- https://pkgs.org/download/firmware-amd-graphics

- https://wiki.debian.org/GraphicsCard

- https://debian.pkgs.org/13/debian-nonfree-firmware-arm64/firmware-amd-graphics_20250410-2_all.deb.html

Daar gaan we eens naar kijken. de intell graphics uitschakelen zal in de bios moeten gebeuren, kan dat? Want het ding start met kaart ingeplugd in het geheel de os niet op. Word vervolgd, mijn dank.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: AMD radeon hd6770 werkend op Debian KDE
« Reactie #3 Gepost op: 2026/05/30, 20:27:58 »
@spievensterke

Ja, dit topic is lang geleden.
Echter, het is alsnog opgelost en op een vrij, laten we zeggen: onorthodoxe wijze. Het bleek nergens anders aan te liggen dan aan het...besturingssysteem.

Debian deed blijkbaar moeilijk over firmware of waar het dan ook moeilijk over deed. Vervangen door MXLinux bleek de oplossing.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline aartje

  • Lid
Re: AMD radeon hd6770 werkend op Debian KDE
« Reactie #4 Gepost op: 2026/06/01, 12:18:45 »
Misschien ten overvloede of als probeersel als je toch Ubuntu (of Mint?)
wilt gebruiken :

Ik heb google (met AI) gebruikt en daar het volgende gebruikt als zoekstring:

radeon onboard graphics and card linux boot

Ik kreeg het volgende als antwoord :
====================================================================
If your Linux system hangs or boots to a black screen when using a Radeon card alongside integrated (onboard) graphics, it is almost always caused by a driver conflict or incorrect Kernel Mode Setting (KMS) during startup. [1, 2]
Follow these steps to successfully boot and configure your system:
1. Disable "Nomodeset" in GRUB
If you used the nomodeset boot parameter to get past an initial black screen, you must remove it to allow the modern drivers to load: [1, 2, 3]
    1. When your system boots, hold Shift (or Esc) to bring up the GRUB boot menu.
    2. Highlight your default Linux kernel and press e to edit the boot parameters.
    3. Look for the line starting with linux or linuxefi.
    4. Find nomodeset and delete it entirely.
    5. Press Ctrl+X (or F10) to boot. [1, 2, 3, 4]
       
2. Specify the Primary GPU in BIOS
Sometimes your motherboard gets confused about which GPU should output the display.
    1. Enter your BIOS/UEFI settings on startup (usually Del, F2, or F12).
    2. Look for settings like Primary Display, Initiate Graphic Adapter, or IGD/PEG.
    3. Set it to your dedicated graphics card (e.g., PEG or PCIe) instead of IGD or Auto.
3. Resolve Driver Conflicts
AMD has two primary open-source drivers for Linux: the older radeon driver and the modern amdgpu driver. If both try to control the same card at boot, the system will freeze. [1, 2]
To force Linux to use the correct driver for your hardware:
    1. Boot into Recovery Mode or drop into a TTY terminal (Ctrl + Alt + F3).
    2. Open a terminal and check if the wrong driver is blacklisted or loaded:
    1. If you have a newer card (Graphics Core Next 1.2 or newer) and want to force the amdgpu driver, edit your GRUB configuration:
sudo nano /etc/default/grub
    2. Find the line that starts with GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT and add amdgpu.modeset=1 and modprobe.blacklist=radeon to the quotes.
    3. Update your bootloader by running sudo update-grub (for Ubuntu/Debian) or sudo grub2-mkconfig -o /boot/grub2/grub.cfg (for Fedora/RHEL). [1, 2, 3, 4, 5]
4. Manage Dual GPUs
If you are running a laptop with an AMD APU (onboard) and a dedicated AMD dGPU, Linux will use the iGPU by default to save power. [1, 2]
To force a high-performance application or game to run on your dedicated card, prefix the launch command with DRI_PRIME=1:
DRI_PRIME=1 your_application_name [1, 2]
For a visual guide on accessing the bootloader, modifying kernel modeset parameters, and adjusting motherboard BIOS priorities:
========================================================================

Verder heb ik ook een tijd problemen gehad met het opstarten van mijn PC (Intel Xeon processor en NVIDIA P4000 kaart)
die heel erg op de jouwe leken.
Dat had ik opgelost door het volgende, na weken lang zoeken:

In de UEFI/Bios veranderen:
1) Advanced→Graphics Configuration→ Van “Auto” naar “PCI Express(PCIE)”
2) Advanced→ Bootoptionfilter→ Van “UEFI and Legacy” naar “UEFI only”
3) Advanced → CSMConfiguration → Launch → Van “Enabled” naar “Disabled”

Je hebt het topic al als "Opgelost" aangevinkt, maar misschien heeft een ander hier iets aan.



Re: AMD radeon hd6770 werkend op Debian KDE
« Reactie #5 Gepost op: 2026/06/01, 15:54:55 »
Misschien ten overvloede of als probeersel als je toch Ubuntu (of Mint?)
wilt gebruiken :

Ik heb google (met AI) gebruikt en daar het volgende gebruikt als zoekstring:

radeon onboard graphics and card linux boot

Ik kreeg het volgende als antwoord :
====================================================================
If your Linux system hangs or boots to a black screen when using a Radeon card alongside integrated (onboard) graphics, it is almost always caused by a driver conflict or incorrect Kernel Mode Setting (KMS) during startup. [1, 2]
Follow these steps to successfully boot and configure your system:
1. Disable "Nomodeset" in GRUB
If you used the nomodeset boot parameter to get past an initial black screen, you must remove it to allow the modern drivers to load: [1, 2, 3]
    1. When your system boots, hold Shift (or Esc) to bring up the GRUB boot menu.
    2. Highlight your default Linux kernel and press e to edit the boot parameters.
    3. Look for the line starting with linux or linuxefi.
    4. Find nomodeset and delete it entirely.
    5. Press Ctrl+X (or F10) to boot. [1, 2, 3, 4]
       
2. Specify the Primary GPU in BIOS
Sometimes your motherboard gets confused about which GPU should output the display.
    1. Enter your BIOS/UEFI settings on startup (usually Del, F2, or F12).
    2. Look for settings like Primary Display, Initiate Graphic Adapter, or IGD/PEG.
    3. Set it to your dedicated graphics card (e.g., PEG or PCIe) instead of IGD or Auto.
3. Resolve Driver Conflicts
AMD has two primary open-source drivers for Linux: the older radeon driver and the modern amdgpu driver. If both try to control the same card at boot, the system will freeze. [1, 2]
To force Linux to use the correct driver for your hardware:
    1. Boot into Recovery Mode or drop into a TTY terminal (Ctrl + Alt + F3).
    2. Open a terminal and check if the wrong driver is blacklisted or loaded:
    1. If you have a newer card (Graphics Core Next 1.2 or newer) and want to force the amdgpu driver, edit your GRUB configuration:
sudo nano /etc/default/grub
    2. Find the line that starts with GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT and add amdgpu.modeset=1 and modprobe.blacklist=radeon to the quotes.
    3. Update your bootloader by running sudo update-grub (for Ubuntu/Debian) or sudo grub2-mkconfig -o /boot/grub2/grub.cfg (for Fedora/RHEL). [1, 2, 3, 4, 5]
4. Manage Dual GPUs
If you are running a laptop with an AMD APU (onboard) and a dedicated AMD dGPU, Linux will use the iGPU by default to save power. [1, 2]
To force a high-performance application or game to run on your dedicated card, prefix the launch command with DRI_PRIME=1:
DRI_PRIME=1 your_application_name [1, 2]
For a visual guide on accessing the bootloader, modifying kernel modeset parameters, and adjusting motherboard BIOS priorities:
========================================================================

Verder heb ik ook een tijd problemen gehad met het opstarten van mijn PC (Intel Xeon processor en NVIDIA P4000 kaart)
die heel erg op de jouwe leken.
Dat had ik opgelost door het volgende, na weken lang zoeken:

In de UEFI/Bios veranderen:
1) Advanced→Graphics Configuration→ Van “Auto” naar “PCI Express(PCIE)”
2) Advanced→ Bootoptionfilter→ Van “UEFI and Legacy” naar “UEFI only”
3) Advanced → CSMConfiguration → Launch → Van “Enabled” naar “Disabled”

Je hebt het topic al als "Opgelost" aangevinkt, maar misschien heeft een ander hier iets aan.

Kennis is sowieso nooit verloren dus mijn dank, het zij namens mij of namens wie er wat aan heeft.
Ik kon trouwens in de bios niets vinden van een Graphics configuration. Mijn vermoeden is dat Spievensterke het warmst zat met een mogelijk firmware probleem.
Lui als ik ben, zoek ik liever naar een kant en klare oplossing en die vond ik in MX-Linux. Dat is technisch gezien en misschien een beetje kort door de bocht een gebruiksvriendelijke Debian.
Die lost dus blijkbaar op wat ik bij Debian zelf moet doen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.