Wat géén goed idee is (mocht je dat overwegen): 2 partities maken op 1 schijf en dan het OS (Ubuntu) op de ene en de gegevens op de andere partitie plaatsen. Ik dacht lang geleden ook dat dat een soort veilige scheiding zou geven tussen de gegevens en het OS, maar in dit forum werd ik erop gewezen dat bij een falende schijf beide partities even hard kunnen getroffen worden.
Inderdaad, bij een falende schijf houdt alles op. Hetzelfde gaat op wanneer je het OS en je data op twee schijven plaatst.

Toch doe ik het al jaren zo: een ssd met twee hoofdpartities, op de ene het OS en op de andere mijn data. Voordeel: wanneer je het OS wilt ophogen naar een nieuwere versie (Xubuntu 26.04.1 komt er binnenkort aan), dan hoef ik alleen maar de OS-partitie te herformatteren en mijn data blijven ongemoeid. Van belangrijke data wordt tweemaal daags een backup gemaakt naar een andere, gewone hdd.
Dan kun je je ook nog de vraag stellen hoe vaak dat nou voorkomt, dat een hele schijf ineens onleesbaar wordt. Bij mijn weten is me dat nog nooit overkomen. Bovendien kun je fsck-meldingen verwachten wanneer er sectorproblemen gaan optreden.
Kortom, ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren!