Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 26.04 , snap , advertenties....  (gelezen 439 keer)

Ubuntu 26.04 , snap , advertenties....
« Gepost op: 2026/03/28, 13:20:56 »
Het is allemaal wat te technisch voor me, maar als ik volgende video bekijk krijg ik er een slecht gevoel bij.
Ik vraag me af of ik nog wel door wil gaan met Ubuntu.
Wat vinden jullie hiervan?
https://youtu.be/dzASGvSGF3M
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website https://jefdamen.wordpress.com/ubuntu/
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline M_aD

• Forumteam
Re: Ubuntu 26.04 , snap , advertenties....
« Reactie #1 Gepost op: 2026/03/28, 14:17:51 »
1 fout heeft hij gemaakt in de video, Chromium is al ruim 5 jaar een snap pakket en er is geen deb voor uit de repo's, nogal logisch dat apt de snap versie installeert. Daarnaast heeft Arch met hun AUR ook veel software erin gehad die malware bevatten.

Maar na die video begin ik weer twijfels te krijgen over Ubuntu en Canonical. Misschien toch maar weer uitkijken naar een andere distributie. Het opdringen van snap en het verder integreren in het core systeem spreekt mij niet aan.
« Laatst bewerkt op: 2026/03/28, 14:45:08 door M_aD »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #2 Gepost op: 2026/03/28, 15:36:36 »
1 fout heeft hij gemaakt in de video, Chromium is al ruim 5 jaar een snap pakket en er is geen deb voor uit de repo's, nogal logisch dat apt de snap versie installeert.
Het getoonde logo is ook iets anders, Chromium heeft een blauw logo, het getoonde logo is van Google-Chromium :lol:

Wat zou een alternatief zijn?
Canonical doet aan kruisbestuiving met Debian, dus (voor mij) zou Debian-XFCE een mogelijk alternatief zijn.
Maar Mint-XFCE is weer net even vriendelijker, lijkt het.
(beiden heb ik op een andere partitie staan)
« Laatst bewerkt op: 2026/03/28, 15:40:38 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #3 Gepost op: 2026/03/28, 15:45:30 »
Het getoonde logo is ook iets anders, Chromium heeft een blauw logo, het getoonde logo is van Google-Chromium :lol:

Alle logo's die getoond worden in de video zijn anders, hoogstwaarschijnlijk AI gegenereerd. Iemand op de chat zei dat het hier gaat om een oude grumpy man die niet anders weet en het doet om aan clicks en likes te komen op Youtube.

Offline loti

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2026/03/28, 16:13:52 »
Een Debian vriendelijke distro is SparkyLinux.

https://sparkylinux.org/

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #5 Gepost op: 2026/03/28, 17:54:43 »
Ik denk dat Linux Mint Debian Edition (LMDE) nog iets gebruiker vriendelijker is en ook bekender.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2026/03/28, 19:02:15 »
Ik denk dat Linux Mint Debian Edition (LMDE) nog iets gebruiker vriendelijker is en ook bekender.
Ik gebruik LM Xfce omdat het o.a. een fijner bijwerkbeheer heeft en geen snap en ook geen verplichte flatpak heeft. Als 2e distributie gebruik ik LMDE met Xfce desktop als Canonical te veel invloed begint te krijgen in LM.  Deze heeft wel een bijwerkbeheer maar daar kun je geen kernels installeren of verwijderen. Dat zie ik als enigste nadeel.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.2 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LM 22.2 Xfce/LMDE 7 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.3 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 7 Xfce/Linux Mint 22.3 Xfce (HP Desktop test pc). 5] W11 (Dell Desktop)

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #7 Gepost op: 2026/03/28, 19:19:42 »
Waarom zou je kernels willen installeren, nieuwere kernels zijn voor nieuwere hardware, als je een oudere computer hebt en het werkt dan heeft een nieuwe(re) kernel totaal geen nut.

Offline loti

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2026/03/28, 19:24:37 »
Een voordeel bij Debian is wanneer er een nieuwe versie uitkomt dan hoef je alleen de sources.list maar aan te passen en te upgraden.

« Reactie #9 Gepost op: 2026/04/02, 19:52:33 »
Een voordeel bij Debian is wanneer er een nieuwe versie uitkomt dan hoef je alleen de sources.list maar aan te passen en te upgraden.
Is dat ook niet wat er onder water gebeurt bij een upgrade van Ubuntu?

Heb de video niet gekeken (afgaande op de hier gegeven omschrijvingen niet zo'n zin in) maar maak me gezien de vele goede alternatieven die er zijn niet veel zorgen. Als 26.04.1 beschikbaar is neem ik wel even een kijkje hoe Kubuntu ervoor staat na de upgrade. Mocht het echt te erg zijn dan is dat een goed moment om eens andere distro te proberen.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #10 Gepost op: 2026/04/03, 10:34:41 »
Ik ben Xubuntu 26.04 een beetje aan het proefdraaien, gewoon uit nieuwsgierigheid. Afgezien van het snap-gedoe, waar ik geen voorstander van ben (ook niet van Flatpaks, trouwens): het draait allemaal lekker en voelt goed aan.

De bekende betrouwbaarheid en stabiliteit. Het wordt weer een mooie LTS.

Ik blijf overigens bij Mint, want dat is naar mijn mening net weer wat mooier, beter en handiger. Ook is het prettig dat je de Flatpak-infrastructuur makkelijk en probleemloos eruit kunt slopen. Flatpak kan misschien de toekomst zijn, maar voor mij nu nog even niet.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #11 Gepost op: 2026/04/03, 12:10:14 »
Ieder voordeel heeft zijn nadeel, snap, flatpak, of gewoon deb.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.