Om uit te proberen heb ik op een iMac late 2013 een dual boot geïnstalleerd van Ubuntu en Linus Mint. In Linux Mint kon ik bijna automatisch de draadloze netwerkkaart installeren en die werkt ook.
In Ubuntu lukt me dat niet.
In "Software en updates" Zie ik onder extra stuurprogramma's wel de mogelijkheid om 'dkms source for the Broadcom STA Wireless driver van broadcom-sta-dkms gebruiken (niet vrij)" aan te klikken een dan wijzigingen doorvoeren.
Dan krijg ik een foutmelding terug, foutwaarde 10 (313)..
Als ik het dan een tweede keer probeer lukt het ogenschijnlijk wel, maar kan ik nergens vinden hoe ik een draadloze verbinding kan opzetten.
Bovendien bij een tweede keer opstarten van "Software en updates" is alles weer in de oude toestand en de mededeling "Dit apparaat werkt niet".
Wat kan doen om het werkend te krijgen.
Dag,
Voor de duidelijkheid de 'Broadcom STA Wireless driver van broadcom-sta-dkms' is 'Closed Source Pakket'.
En DKMS maakt voor de ge-installeerde Kernel versie de bij behoorde kernel-module lees driver.
Een groot verschil tussen linux Mint en Ubuntu is dat Linux Mint blijft met de zelfde Kernel versie 6.8.x bij het updaten.
Men moet bij Linux Mint echt aanduiden dat men een hogere Kernel versie wil gaan gebruiken.
Ubuntu verhoogd ook de Kernel versie bij het update.
Het kan zij dat de nu ge-installerde kernel versie 6.17.x bij Ubuntu niet meer compatibel is met 'Broadcom STA Wireless driver van broadcom-sta-dkms'.
Vandaar de foutmeelding .....
Paar mogelijkheden:
A) Kernel versie 6.8.x ( max 6.14.x) installeren, als deze niet is ge-installeerd, hiermee opstarten en via ' extra stuurprogramma's' de 'Broadcom STA Wireless driver van broadcom-sta-dkms' installeren.
Deze zal dan alleen werken met de Kernel versie 6.8.x ( max 6.14.x), maar niet met Kernel versie 6.17.x
B) Als er een ppa voor de 'broadcom-sta' er is deze aanzetten / installeren.
Is wel heftig en niet zonder risico's.
https://launchpad.net/ubuntu/+source/broadcom-sta https://launchpad.net/~vicamo/+archive/ubuntu/ppaC) Of wachten tot de 'Broadcom STA Wireless driver van broadcom-sta-dkms' is aangepast voor de laatste Kernel versie.
Via de reguliere update kanalen.
Iets te laat, maar toch ......