Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wifi instellen lukt niet  (gelezen 379 keer)

Offline annemia

• Lid
Wifi instellen lukt niet
« Gepost op: 2026/03/11, 11:55:24 »
Om uit te proberen heb ik op een iMac late 2013 een dual boot geïnstalleerd van Ubuntu en Linus Mint. In Linux Mint kon ik bijna automatisch de draadloze netwerkkaart installeren en die werkt ook.
In Ubuntu lukt me dat niet.
In "Software en updates" Zie ik onder extra stuurprogramma's wel de mogelijkheid om "dkms source for the Broadcom STA Wireless driver van broadcom-sta-dkms gebruiken (niet vrij)" aan te klikken een dan wijzigingen doorvoeren.
Dan krijg ik een foutmelding terug, foutwaarde 10 (313)..
Als ik het dan een tweede keer probeer lukt het ogenschijnlijk wel, maar kan ik nergens vinden hoe ik een draadloze verbinding kan opzetten.
Bovendien bij een tweede keer opstarten van "Software en updates" is alles weer in de oude toestand en de mededeling "Dit apparaat werkt niet".
Wat kan doen om het werkend te krijgen.

Re: Wifi instellen lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2026/03/11, 20:26:24 »
Verbind de computer met een kabel aan de modem ( zorg voor bedrade netwerkverbinding ).

Probeer dan de draadloze verbinding (WiFi) in te stellen / te activeren.

Misschien heb je hier ook wat aan:  https://gist.github.com/niftylettuce/5619c2be9906bcbd893e1e1a25b9d795

Succes.
« Laatst bewerkt op: 2026/03/11, 20:33:37 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint Debian 7 (LMDE7)- LM 22.3 Mate - PCLinuxOS Debian Mate - Debian 13.03 Xfce - Zorin 17.3/18 Core.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2026/03/12, 11:43:55 »
Verbind de computer met een kabel aan de modem ( zorg voor bedrade netwerkverbinding ).

Als dat niet kan, dan is dit ook nog een mogelijkheid:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/tijdelijk-internet.html

Offline annemia

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/03/12, 16:52:05 »
Bedankt voor de reacties.

Om te beginnen, er is ook een bekabelde internet verbinding, maar ik zou graag kijken of ik ook de draadloze verbinding kon instellen. Immers, in Linux Mint op dezelfde Mac, werkt deze wel.

In de links die me gestuurd zijn heb ik allerlei terminal opdrachten geprobeerd, maar ik loop steeds vast. Het probleen zit denk ik in het installeren van een broadcom 43xx package. Daar loopt het dacht waarschijnlijk op vast.

Online bart85

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2026/03/12, 17:28:42 »
De broadcom heeft firmware nodig. Ik weet niet meer waar ik die vandaan heb gehaald voormijn imac.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2026/03/12, 21:05:33 »
Citaat
De broadcom heeft firmware nodig. Ik weet niet meer waar ik die vandaan heb gehaald voormijn imac.
Uit de repo misschien? Ik zie de firmware-b43-installer en de firmware-b43legacy-installer. Aanklikken toont de chipsets waar ze bij horen.

Offline annemia

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2026/03/13, 14:28:05 »
De term “uit de repo” klinkt voor mij als Chinees.
Kun je me misschien uitleggen waar en hoe.?

« Reactie #7 Gepost op: Gisteren om 13:20:28 »
@ annemia,

Citaat
De term “uit de repo” klinkt voor mij als Chinees.
Kun je me misschien uitleggen waar en hoe.?

= niet in één, twee drie uit te leggen... ^-^

Volgend artikel eens lezen, waar het redelijk uitgebreid uitgelegd en beschreven wordt:

- https://serverspace.io/nl/support/help/repositories-in-linux/

Dit artikel, in Wikipedia, legt het misschien nog duidelijker uit ... ??

- https://nl.wikipedia.org/wiki/Pakketbron

Tip:
Als ik bepaalde termen, omschrijvingen, errors, ... niet begrijp dan gebruik ik een zoekmachine om te achterhalen wat het zou kunnen betekenen ( anderen gebruiken al AI daarvoor ...).
In de bijeenkomsten van een linuxgroep zei de begeleider ons: "Google, DuckDuckGO, is your best friend".
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 13:34:12 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint Debian 7 (LMDE7)- LM 22.3 Mate - PCLinuxOS Debian Mate - Debian 13.03 Xfce - Zorin 17.3/18 Core.

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: Gisteren om 14:54:10 »
Iets korter dan de overigens prima verwijzingen van spievensterke:
Installeer, als dat nog niet gedaan is, synaptic met sudo apt install synapticStart daarna synaptic op en gebruik dan de zoekfunctie om de door mij genoemde pakketten te vinden. Installeren, indien gewenst, gaat ook via synaptic.

« Reactie #9 Gepost op: Gisteren om 16:00:46 »
Iets korter dan de overigens prima verwijzingen van spievensterke:
Installeer, als dat nog niet gedaan is, synaptic met sudo apt install synapticStart daarna synaptic op en gebruik dan de zoekfunctie om de door mij genoemde pakketten te vinden. Installeren, indien gewenst, gaat ook via synaptic.
Lijkt mij de aangewezen / éénvoudigste manier om het(de) geschikte pakket(en ? ) te installeren om deze draadloze netwerkkaart aan de praat te krijgen ?
Ik laat het echter aan ajjp over om U verder te begeleiden in de te maken geschikte keuze(s) .

This package downloads and installs the firmware needed by the b43legacy
kernel driver for some Broadcom 43xx wireless network cards.

TRIXIE 13_CINNAMON op Asus GL753VD / X751LAB
Firefox ESR / Thunderbird / eID Software / LibreOffice
X751LAB (nr2) / toegewezen aan Wired HP LaserJet Pro M130fw / VueScan
X550LD & K54HR test laptop's

Offline annemia

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: Gisteren om 16:11:10 »
Alleen bedankt voor de hulp.
Synaptic heb ik kunnen installeren , mede dankzij de korte aanwijzing. Ook heb ik een aantal broadcom pakketten geïnstalleerd, waaronder de laatste maar helaas, het probleem is volgens mij nog niet opgelost.
Bij de installatie van de firmware b43 krijg ik de volgende foutmelding terug:
E: broadcom-sta-dkms: subproces van pakket broadcom-sta-dkms werd script post-installation geïnstalleerd gaf de foutwaarde 10 terug
E: bcmwl-kernel-source: vereistenproblemen - blijft ongeconfigureerd¨.
Wat kan ik doen om die foutmelding te omzeilen?

Online bart85

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 08:30:08 »
GitHub - winterheart/broadcom-bt-firmware: Repository for various Broadcom Bluetooth firmware · GitHub https://share.google/SmwrAtfqJZeLpmeJg
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline annemia

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 15:48:27 »
GitHub - winterheart/broadcom-bt-firmware: Repository for various Broadcom Bluetooth firmware · GitHub https://share.google/SmwrAtfqJZeLpmeJg
Ik heb hiernaar gekeken, maar kom er helaas niet verder mee. Misschien iets meer toelichting over welk bestand ik waar precies kan vinden. Nu kom ik ergens waar ik als leek geen weg meer weet.

« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 16:11:38 »
@ annemia,

vond het volgende op het web:

--  https://askubuntu.com/questions/1564830/wifi-drivers-on-an-older-macbook-pro

I finally tripped over the following set of instructions on a Mint distro page:

cd /tmp[/
wget https://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/restricted/b/broadcom-sta/broadcom-sta-dkms_6.30.223.271-23ubuntu1.2_all.deb
sudo apt install ./broadcom-sta-dkms_6.30.223.271-23ubuntu1.2_all.deb

This worked and I am now on WiFi. I hope this is helpful to others, but my question is: How is the last set of instructions different from the: firmware-b43-installer, and would there have been an easier way to find the correct driver than the hit or miss approach?

Vertaling:

Dit heeft gewerkt en ik heb nu wifi. Ik hoop dat dit anderen helpt, maar mijn vraag is: waarin verschilt deze laatste reeks instructies van de firmware-b43-installer, en was er een eenvoudigere manier geweest om het juiste stuurprogramma te vinden dan deze methode van vallen en opstaan?

Hopelijk werkt het voor jou ook ... ?

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 16:29:33 door spievensterke »

Offline annemia

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 16:23:23 »
Hoera, deze laatste tip werkt.
Gekopieerd naar terminal en nu werkt de Wifi verbinding ook.
Hartelijk dank aan alle meedenkers.

« Reactie #15 Gepost op: Vandaag om 16:45:22 »
Om uit te proberen heb ik op een iMac late 2013 een dual boot geïnstalleerd van Ubuntu en Linus Mint. In Linux Mint kon ik bijna automatisch de draadloze netwerkkaart installeren en die werkt ook.
In Ubuntu lukt me dat niet.
In "Software en updates" Zie ik onder extra stuurprogramma's wel de mogelijkheid om 'dkms source for the Broadcom STA Wireless driver van broadcom-sta-dkms gebruiken (niet vrij)" aan te klikken een dan wijzigingen doorvoeren.
Dan krijg ik een foutmelding terug, foutwaarde 10 (313)..
Als ik het dan een tweede keer probeer lukt het ogenschijnlijk wel, maar kan ik nergens vinden hoe ik een draadloze verbinding kan opzetten.
Bovendien bij een tweede keer opstarten van "Software en updates" is alles weer in de oude toestand en de mededeling "Dit apparaat werkt niet".
Wat kan doen om het werkend te krijgen.

Dag,

Voor de duidelijkheid de 'Broadcom STA Wireless driver van broadcom-sta-dkms' is 'Closed Source Pakket'.
En DKMS maakt voor de ge-installeerde Kernel versie de bij behoorde kernel-module lees driver.

Een groot verschil tussen linux Mint en Ubuntu is dat Linux Mint blijft met de zelfde Kernel versie 6.8.x bij het updaten.
Men moet bij Linux Mint echt aanduiden dat men een hogere Kernel versie wil gaan gebruiken.

Ubuntu verhoogd ook de Kernel versie bij het update.
Het kan zij dat de nu ge-installerde kernel versie 6.17.x bij Ubuntu niet meer compatibel is met 'Broadcom STA Wireless driver van broadcom-sta-dkms'.
Vandaar de foutmeelding .....

Paar mogelijkheden:

A) Kernel versie 6.8.x ( max  6.14.x) installeren, als deze niet is ge-installeerd,  hiermee opstarten en via ' extra stuurprogramma's' de 'Broadcom STA Wireless driver van broadcom-sta-dkms' installeren.
    Deze zal dan alleen werken met de Kernel versie 6.8.x ( max  6.14.x), maar niet met Kernel versie 6.17.x

B) Als er een ppa voor de 'broadcom-sta' er is deze aanzetten / installeren.
     Is wel heftig en niet zonder risico's.
     https://launchpad.net/ubuntu/+source/broadcom-sta
     https://launchpad.net/~vicamo/+archive/ubuntu/ppa

C) Of wachten tot de 'Broadcom STA Wireless driver van broadcom-sta-dkms' is aangepast voor de laatste Kernel versie.
     Via de reguliere update kanalen.

Iets te laat, maar toch ......

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #16 Gepost op: Vandaag om 16:52:53 »
Hoera, deze laatste tip werkt.
Gekopieerd naar terminal en nu werkt de Wifi verbinding ook.
Hartelijk dank aan alle meedenkers.

Indien het nu werkt markeer het topic dan even als Opgelost. Bij voorbaat dank.