Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ClamTK virusdefinities  (gelezen 196 keer)

ClamTK virusdefinities
« Gepost op: 2026/02/24, 18:54:54 »
Als ik in het venster van ClamTk zie staan: virusdefinities zijn verouderd, hoe los ik dat op? Updaten via de terminal blijkt niet de remedie.

Alvast dank.

« Laatst bewerkt op: 2026/02/24, 18:57:53 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline M_aD

• Forumteam
Re: ClamTK virusdefinities
« Reactie #1 Gepost op: 2026/02/24, 19:06:45 »
sudo freshclam
mocht freshclam niet geïnstalleerd zijn:
sudo apt install clamav-freshclam
De verdere vraag die ik me stel is waar je een virus scanner voor nodig hebt? Dat hoef helemaal niet op een Linux distributie en geeft in de meeste gevallen een false positive.
« Laatst bewerkt op: 2026/02/24, 20:03:48 door M_aD »

Re: ClamTK virusdefinities
« Reactie #2 Gepost op: 2026/03/01, 16:32:45 »
Citaat
De verdere vraag die ik me stel is waar je een virus scanner voor nodig hebt? Dat hoef helemaal niet op een Linux distributie en geeft in de meeste gevallen een false positive.

Mijn dank voor de commando's

Ik dacht nog: "zal ik erbij zetten dat ik alleen een oplossing wil. Gelieve geen discussie over wel of geen virusscanner"?
Ik zie soms het nut, als ik elders wat binnenhaal dan bijvoorbeeld van het softwarecentrum oid, daar wil ik het voor hier bij laten.

Dan ben ik je nog steeds erkentelijk voor de hulp dus nogmaals dank :).

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.