Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Goed advies gevraagd voor nuttig video bewerkings software  (gelezen 203 keer)

Goed advies gevraagd voor nuttig video bewerkings software
« Gepost op: 2026/02/14, 12:59:01 »
Hoi Allemaal!
Iemand die me een voor mij goed werkend video-bewerkings programma kan aanbevelen? Waarom deze simpele vraag? Ik heb een aantal oude Hi8 video-bandjes op de HD gezet die ik graag wil bewerken. Die waren gemaakt met een oude Sony Handycam dat werkte met een auto-focus. Hetgeen op zich wel redelijk werkte maar ook met het gevolg dat zodra er maar ergens 1 klein stofje op de lens of gewoon vóór de lens hing, direct de achtergrond wazig werd. En dan duurde het soms lang voordat hij zich weer kon scherp stellen. Ik heb een goed werkende HP 8100 PC maar die heeft nou ook weer niet een al te sterke capaciteit. Dus heel zware software gaat mogelijk niet werken.Nou heb ik wel verschillende software geprobeerd maar ik kom er of niet uit, of het is nauwelijks goed te doen voor mij. In feite wat ik wil is heel simpel op een redelijk groot video-beeld de video kunnen bekijken zodat ik precies kan zien waar ik moet knippen, begin en eind van zo’n wazig stuk. Helaas zijn de meeste programma’s dan voorzien van een veel te klein beeld-scherm dat wel iets kan worden aangepast maar niet groot genoeg, of het knippen is niet goed te plaatsen. Je moet dan meestal ergens op die kleine film-strip beneden het eigenlijke knippen doen. Maar dat is dan nauwelijks te zien.Ook zie ik in bijvoorbeeld KDENLive dan ineens géén beeld-strip meer. Alleen het eerste beeldje. Shotcut en VLC hebben ook van die nagenoeg niet vindbare werkwijzen waar ik niet uitkom. En zo lijkt het dat deze simpele handeling het meest ingewikkeld is. Temeer omdat ik dus eerst zo’n wazig stuk moet vinden, dan even terug naar dat begin van dat wazige stuk en dan dat af laten spelen totdat het weer helder is en dán dus dat stuk eruit knippen. Het zal aan mij liggen maar ik blijf dat allemaal erg moeilijk vinden. Iemand wat goede adviezen ? Alvast dank.

Goese Duikertje.

Offline vanadium

• Lid
Re: Goed advies gevraagd voor nuttig video bewerkings software
« Reactie #1 Gepost op: 2026/02/14, 13:44:16 »
Als je enkel wil knippen en aan elkaar plakken, dan ben je beter af met een eenvoudig programma voor lineaire video editing. Daarmee is het dikwijls mogelijk videofragmenten te knippen zonder dat je de video moet herencoderen - dan gaat het zeer snel. Daarvoor gebruik ik nog steeds Avidemux. Het zit al tijden niet meer in de software bronnen, en de laatste update is alweer vier jaar geleden. Ik gebruik de AppImage.

Anders moet je eens rondkijken: er zijn andere programmaatjes in die aard zoals (op Flathub) Video Trimmer, Footage, VidCutter.

« Reactie #2 Gepost op: 2026/02/14, 15:21:57 »
Hi vanadium! Dank voor je reactie. Heb inmiddels elk van jouw tips gedownload en geprobeerd. Het ligt aan mij,maar ik kom er niet goed uit. Bij dat Avidemux krijg ik wel dat appimage binnen,maar dan geen idee hoe dat te "installeren"!  Niets wil werken. Bestandbeheerder of wat dan ook? Hoe werkt je daar mee? Dan, degene die redelijk weergeeft wat ik zoek isdat Vidcutter. Maar net als bij de meeste anderen, gaat het hier ook om maar steeds een zogenaamd "segment" eruit te knippen dat dan in het rechter-schermdeel wordt neergezet. Dan, als je klaar bent en op de knop opslaan, of andere klaar-knop in de andere progs, dan slaat hij al die door mij uitgeknipte segmenten aan elkaar in 1 file. En that is it !!Dus ik kan dan wel die aanelkaar geflanste delen bekijken,maar aan mijn video is niets veranderd. Ook niet als hij dat als een tijdelijk werk-video heeft opgeslagen. Ik kom er niet uit. Ook niet met hun uitleg op de site. Wat doe ik fout?

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #3 Gepost op: 2026/02/14, 15:42:00 »
Hi vanadium! Dank voor je reactie. Heb inmiddels elk van jouw tips gedownload en geprobeerd. Het ligt aan mij,maar ik kom er niet goed uit. Bij dat Avidemux krijg ik wel dat appimage binnen,maar dan geen idee hoe dat te "installeren"!  Niets wil werken. Bestandbeheerder of wat dan ook? Hoe werkt je daar mee?

Een beetje zelf zoeken op het web om erachter te komen hoe een Appimage te gebruiken kan geen kwaad. Zoek eerst zelf, vraag pas als het echt niet lukt met de gegeven info op het web.  ;)

« Reactie #4 Gepost op: 2026/02/14, 15:48:34 »
Als ik het goed begrijp dan is het probleem dat je niet goed kunt zien of de video scherp is if niet met de huidige programmas.
In Kdenlive kun je de verschillende delen van het programma (clipmonitor, tijdlijn, projectmap) met de muis verslepen zodat deze groter of kleiner worden.
Zo zou je kunnen proberen om het gedeelte waar je de video in ziet (clipmonitor) zo groot mogelijk maken.
Alle videomontage programmas werken met zulke schermpjes en daar kun je normaal goed in zien of iets onscherp is.
Maar je kunt ook de clipmonitor naar volledig beeld overschakelen met F11.
Met de spatietoets kun je video starten, met ¨I¨ markeer je de clip als startpunt, met ¨o¨ het eindpunt, met ¨v¨ plak je het geselcteerde stukje op de tijdlijn.
Zo zou je de video kunnen monteren.
Is wel een beetje omslachtig maar doenbaar.
Videomontage is niet iets simpel, er komt veel bij kijken en kun je niet op 1,2,3 leren en je pc moet toch wel sterk genoeg zijn, want naar een haperende video kijken werkt frustrerend.
Bekijk eens een paar video´s.
Hopelijk helpt dit een beetje.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website https://jefdamen.wordpress.com/ubuntu/
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

« Reactie #5 Gepost op: 2026/02/14, 16:17:46 »
Hoi asilnevs! Helaas krijg ik niet met het slepen van ieder item, vergoot genoeg. Als ik al de monitor maximaal maak, dan zijn de clipjes nauwelijks nog te zien,laat staan waar je dan nog een marker moet zetten.Als je op volledig beeld gaat,heb je weer geen knoppen ter beschikking of ik moet het gokken op tijd te zijn met I of O of V enz. Het zal goed werken voor de meesten mensen,maar helaas niet voor mij. Tot nu toe is mijn pctje nog altijd netjes zijn werk aan het doen. Het wordt meestal wel een probleem als helemaal aan het eind een volledige rendering moet plaats vinden. Maar aldoende leer ik. In ieder geval bedankt!

En inderdaad M_aD.........,ik heb daadwerkelijk me na lang zoeken in kunnen gaan lezen op het onderwerp appimage...! En dat voor niet veel meer dan enkel wat stukjes video knippen....,ik lijk wel erg lui hé...als je ineens met iets te maken krijgt waarvan je niets weet en het ook potentieel gevaarlijk kan zijn omdat  dit blijkbaar goed programma avidemux niet meer wordt ondersteunt.  Het is me inmiddels ook gelukt om dat avidemux aan de praat te krijgen. Dus wat dat betreft vanadium, dat werkt nu. Ga ik er maar eens mee aan de slag. Dank!

« Reactie #6 Gepost op: 2026/02/14, 17:34:26 »
In Kdenlive in de clip monitor kun je ook inzoomen met Ctrl + muiswiel.
Zo kun je de onscherpe gedeeltes beter zien.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website https://jefdamen.wordpress.com/ubuntu/
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience