Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Brother HL1110 printer werkt niet meer na upgrade Ubuntu 24.04  (gelezen 243 keer)

Offline Eduard2

• Lid
Beste forumleden,

Sinds de upgrade naar Ubuntu 24.04 werkt mijn Brother HL1110 laserprinter niet meer.
Ook na het volgen van de procedure op https://www.brother.be/nl-be/support/hl1110/downloads kwam geen beterschap
De installatieprocedure eindigt met:
  lpadmin: Printer drivers are deprecated and will stop working in a future version of CUPS.
  lpadmin: Bad device-uri scheme "usb"
Printen van de testpagina lukt niet.

Het lijkt alsof de fabrikant de ondersteuning voor mijn nog steeds goed werkende printer heeft stopgezet.
Is er een methode om deze printer, die niet defect is, onder Ubuntu 24.04 te blijven gebruiken?
De printer werkt nog steeds goed op een andere computer onder een oudere versie Lubuntu.
Een afdrukbestand via een usb stick overbrengen kan maar handig is dat niet.
Het verrast me dat deze printer nog steeds nieuw te koop is bij verschillende bekende handelaars.

Is het mogelijk de printer via usb aan de Ubuntu 24.04 computer aan te sluiten?

Vriendelijke groeten,

Eduard

Offline Jenske

• Lid
Re: Brother HL1110 printer werkt niet meer na upgrade Ubuntu 24.04
« Reactie #1 Gepost op: 2026/01/28, 22:34:21 »
Probeer eens met een USB-kabel de printer op de computer aan te sluiten.

Kans is groot dat die vanzelf werkt, zeker omdat tegenwoordig meer wordt gewerkt met zgn. IPP systemen: dat zijn systemen die zonder specifieke driver werken.

... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/01/29, 01:00:57 »
Ik heb ook een tijdje moeten zoeken om mijn Samsung laser printer werkend te krijgen en uiteindelijk is het dan gelukt door bij Merk en model die in te stellen als
Generic PCL Laser Printer .

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/01/29, 09:57:38 »
Wat ook (vaak) werkt is de oude laserjet 4 driver gebruiken.

Mijn Kyocera Mita FS1000 uit jaar 2001 met een evenoude HP print server werkt nog steeds met deze driver.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Eduard2

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2026/01/29, 10:30:48 »
Beste forumleden,
Bedankt aan ieder die reageerde. Met uw hulp werkt de printer weer.
@Jenske: Ik vergat te vermelden dat mijn HL1110 enkel een USB interface heeft. IP is niet ondersteund.
@Oesje: Via Settings/Printers zag ik mijn HL1110 maar hij gaf geen teken van leven. Een oud recept werd bovengehaald: delete en replace. Hierbij werd de procedure van de Brother website gevolgd. Het verhaal eindigde met iets dat neerkomt op "the printerdrivers are deprecated and will stop working soon". Meer detail vind je in de schermafdruk in bijlage.
@DeBaas: Uw methode werd de gouden tip.  Na "sudo apt install hplip hplip-gui" verschijnt de HP1110 in de printerlijst en hij werkt bovendien.

Het forum deed prima werk. Nogmaals bedankt.

Vriendelijike groeten,

Eduard

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2026/01/29, 21:03:24 »
Wat ik heel vreemd vind: in je post spreek je van een Brother printer, maar je installeert HPLIP, hetgeen expliciet is bedoeld voor HP-printers. De lijst van HP-printers vind je hier: https://developers.hp.com/hp-linux-imaging-and-printing/supported_devices/index

Heel vreemd, dus.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline Eduard2

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2026/01/29, 22:19:11 »
Hallo Jenske,

Na het lezen van de bijdrage van DeBaas ging ik met Google op zoek hoe de genoemde laserjet 4 driver moet worden geïnstalleerd.  De gebruikte zoekterm was: " ubuntu 24.04 install laserjet 4 driver". Dat leverde de instructie: "sudo apt install hplip hplip-gui".   Vermits er generic drivers bestaan die op meerdere printers passen lijkt het me best mogelijk dat de driver van HP op sommige Brother printers past. Dat was een beredeneerde gok aangevuld met de ervaring van DeBaas.  De H(P)1110 in  mijn vorige bijdrage is een tikfout.  In settings/printers staat de HL1110.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Offline aartje

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2026/01/30, 10:07:43 »
Sinds de upgrade naar Ubuntu 24.04 werkt mijn Brother HL1110 laserprinter niet meer
@Eduard2 Dank je wel voor de uitleg hoe je het hebt opgelost. Ik heb zelf ook Brother-printers (gehad)
en er nooit enig probleem mee gehad (tientallen jaren)
Wat ik me afvraag is of je een "upgrade"  naar Ubuntu 24.04 gedaan hebt of dat je Ubuntu 24.04
sec ge-installeerd hebt. Upgraden werkt niet altijd feilloos, schijnt het.
Ik heb trouwens ook altijd hplip (en niet hplip-gui) er bij ge-installeerd.
« Laatst bewerkt op: 2026/01/30, 10:11:58 door aartje »

Offline Eduard2

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2026/01/30, 10:59:17 »
@aartje: De overgang naar Ubuntu24.04 was geen start vanaf nul maar een upgrade vanuit een vorige versie. Ik meen dat de vorige versie Ubuntu20.04 was.

Vriendelijke groeten,
Eduard