Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Snap, ik ben blij dat ik het kwijt ben. Hoe zien anderen dat?  (gelezen 345 keer)

Wat is het leven toch mooi zonder Snap... :P
« Laatst bewerkt op: 2026/02/01, 20:35:18 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Snap
« Reactie #1 Gepost op: 2026/01/30, 11:12:18 »
Wil je een punt maken?  ;) Maar goed ik 'hap' wel ...

Wat waren de problemen met Snaps die je tegenkwam? (je hebt dit topic bij de hulpvragen gezet tenslotte)

Ben zelf nog niet overtuigd dat Snaps de juiste weg zijn, zeker als de rest van de Linuxwereld naar Flatpak beweegt, maar heb er ook geen last van. Firefox werkt nu goed en een paar andere applicaties die ik als Snap heb geïnstalleerd ook. Een irritant probleem was dat snap bij een klaarstaande update niet kon detecteren dat applicaties door de gebruiker werden gesloten maar ook dat is al een tijdje gefixt. Daarnaast heeft Snap (t.o.v. Flatpak) ook een voordeel met CLI-applicaties. Die kun je gewoon met het commando starten dat je verwacht terwijl dit bij Flatpak omslachtiger is en je er zelf een alias voor moet maken. Heb bijvoorbeeld de tekstbewerker micro geïnstalleerd. Die kan ik uitvoeren met het commando micro.

Het beste vind ik nog altijd de standaardpakketbronnen van Debian/Ubuntu maar daar zit je helaas vaak met (sterk) verouderde versies.
« Laatst bewerkt op: 2026/01/30, 11:20:29 door erik1984 »

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #2 Gepost op: 2026/01/30, 16:24:43 »
Wat is het leven toch mooi zonder Snap... :P
Om enkel een statement te maken zonder verdere constructieve bijdragen te leveren en omdat het totaal geen hulpvraag betreft maar een slotje. Zulke topics dragen niets bij en kunnen worden gezien om enkel de postcount op te krikken.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #3 Gepost op: 2026/02/01, 15:11:37 »
Bij nader overleg met de TS is het topic heropend en verplaatst naar Algemeen omdat het geen hulpvraag betreft maar de insteek is om over Snap te brainstormen of discussieren. Hou wel in de gaten dat er al veel over Snap gesproken is waarbij de meningen verdeelt zijn en het in de meeste gevallen steeds op hetzelfde neerkomt.

Verder wil ik mijn eigen bijdrage leveren aangaande Snap, Ubuntu gaat in de zéér nabije toekomt Snap steeds meer integreren in het systeem, zodanig dat het verwijderen van snapd en Snaps onmogelijk wordt voor de gebruiker. Er worden/zijn namelijk systeem core componenten die als snap geïnstalleert zijn en het *buntu OS is daar afhankelijk van, verwijderen betekent dat je het systeem verknoeit en het dus het breekt.
Dit is althans wat ik een aantal maanden geleden, toen de development cycle voor 26.04 begon, gelezen en begrepen had in de ubuntu dev room op Matrix.

Dit geldt niet alleen voor Ubuntu maar ook alle officiële flavors van de Ubuntu familie. Ik wil niet slecht praten over Ubuntu en de weg die ze inslaan maar als dat doorgevoerd wordt dan gaat dat mij een stap te ver.
Op een positieve noot, Snap pakketten hebben sinds 2016 wel sprongen vooruit gemaakt en starten sneller op.
« Laatst bewerkt op: 2026/02/01, 15:16:07 door M_aD »

Offline peer

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2026/02/01, 17:18:13 »
als snap zo ver geïntergeerd gaat worden in ubuntu zal mint  wellicht de basis ubuntu gaan inruilen voor debian

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #5 Gepost op: 2026/02/01, 18:14:28 »
Even mijn  2 centen:
Het voordeel van snap is, dat ieder pakket met zijn eigen afhankelijkheden in één pakket wordt geïnstalleerd, zo ben je er altijd zeker van, dat je de juiste afhankelijkheden hebt.
Voor programmeurs is het voordeel, dat ze niet van alles hoeven aan te passen, wanneer er een afhankelijkheid veranderd.

Het nadeel van snap is, dat je mogelijk diverse versies van diverse afhankelijkheden op je hardeschijf of ssd hebt staan, dat kost extra disk-ruimte.
Een ander nadeel is, dat wanneer 2 programma's gebruik maken van dezelfde afhankelijkheden, maar andere versies, dat deze afhankelijkheden dus meerdere keren in het geheugen staan
Kanttekening: meestal nemen de verschillen niet veel ruimte in, disk-ruimte is goedkoop en het geheugen gebruik blijft laag in vergelijking met b.v. Windows.
Dit betekend dat een computer waar Windows op kan werken, ook met een Ubuntu versie kan werken.

Of de voordelen tegen de nadelen opwegen, is iets dat niet zwart/wit te maken is, het zou een persoonlijke keuze moeten zijn.
Waar ik zelf tegenaan gelopen ben is de overgang van Thunderbird.
Deze is bij een update (een tijd terug) overgegaan op snap, maar hierbij  zijn meer dingen veranderd.
De files van de snap map simpel terugzetten op de oude locatie en met een "normale" versie van Thunderbird verder gaan is hierdoor moeilijk, zo niet onmogelijk geworden.

Distro hoppen met behoud van de setup van een aantal programma's is nu ook moeilijker geworden.

Hier staat tegenover, dat mede dankzij snap, Ubuntu erg stabiel is en dat is ook belangrijk.
Ieder voordeel heeft een nadeel en ieder nadeel heeft een voordeel.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #6 Gepost op: 2026/02/01, 18:35:06 »
als snap zo ver geïntergeerd gaat worden in ubuntu zal mint  wellicht de basis ubuntu gaan inruilen voor debian
Ik weet persoonlijk niet hoe Mint het doet aangezien ze enkel de basis van Ubuntu gebruiken en welke componenten ze van die basis gebruiken. Wel weet ik dat ze geen snap mee leveren OOTB en dat ze de repo's gebruiken om hun ISO's te ontwikkelen/bouwen. Ze zullen wel een omweg gevonden hebben zoals andere onofficiële derivaten die op Ubuntu gebaseerd zijn.

Ik heb mogen "meegenieten" van wat zich bij Ubuntu achter de schermen afspeelt en als officiële flavor moet je aan bepaald voorwaarden voldoen, iets wat totaal niet in mijn straatje past. Een officiële flavor moet snap bevatten, de web browser moet Firefox zijn, je mag geen PPA's gebruiken (enkel de Ubuntu software bronnen), als Debian iets verwijdert van hun repo's moet het ook van de Ubuntu repo's en dus flavors verwijdert worden. Dit forceert je om naar andere oplossingen te zoeken wat in sommige gevallen niet makkelijk is, zoals bij Ubuntu Unity bijvoorbeeld en dat is tijdrovend en stresserend. Tot zover de vrijheid als maintainer of ontwikkelaar van een Ubuntu flavor.

Ubuntu is een goede distributie en niks mis mee en met Snap krijgen de gebruikers de optie om nieuwere versies van programma's te installeren. Maar kwa Snap is er nog veel werk aan de winkel, de desktop thema's worden niet goed overgenomen en ziet het er bij sommige programma's anders uit of de iconen worden niet weergegeven zoals het moet. Bij Audacious als Snap kan je de bestandsmappen nog niet eens benaderen en dus geen muziek toevoegen. Dit maakt het lastiger imho.

Maar als ze Snap, snapd en andere zaken op deze manier blijven opdringen hoef het voor mij niet meer en is het daarom dat ik geen *buntu meer gebruik sinds twee weken.

« Laatst bewerkt op: 2026/02/01, 18:40:15 door M_aD »

Re: Snap, ik ben blij dat ik het kwijt ben. Hoe zien anderen dat?
« Reactie #7 Gepost op: 2026/02/01, 19:02:14 »
Ik weet persoonlijk niet hoe Mint het doet aangezien ze enkel de basis van Ubuntu gebruiken en welke componenten ze van die basis gebruiken. Wel weet ik dat ze geen snap mee leveren OOTB en dat ze de repo's gebruiken om hun ISO's te ontwikkelen/bouwen. Ze zullen wel een omweg gevonden hebben zoals andere onofficiële derivaten die op Ubuntu gebaseerd zijn.

Ik heb mogen "meegenieten" van wat zich bij Ubuntu achter de schermen afspeelt en als officiële flavor moet je aan bepaald voorwaarden voldoen, iets wat totaal niet in mijn straatje past. Een officiële flavor moet snap bevatten, de web browser moet Firefox zijn, je mag geen PPA's gebruiken (enkel de Ubuntu software bronnen), als Debian iets verwijdert van hun repo's moet het ook van de Ubuntu repo's en dus flavors verwijdert worden. Dit forceert je om naar andere oplossingen te zoeken wat in sommige gevallen niet makkelijk is, zoals bij Ubuntu Unity bijvoorbeeld en dat is tijdrovend en stresserend. Tot zover de vrijheid als maintainer of ontwikkelaar van een Ubuntu flavor.

Ubuntu is een goede distributie en niks mis mee en met Snap krijgen de gebruikers de optie om nieuwere versies van programma's te installeren. Maar kwa Snap is er nog veel werk aan de winkel, de desktop thema's worden niet goed overgenomen en ziet het er bij sommige programma's anders uit of de iconen worden niet weergegeven zoals het moet. Bij Audacious als Snap kan je de bestandsmappen nog niet eens benaderen en dus geen muziek toevoegen. Dit maakt het lastiger imho.

Maar als ze Snap, snapd en andere zaken op deze manier blijven opdringen hoef het voor mij niet meer en is het daarom dat ik geen *buntu meer gebruik sinds twee weken.

Dit is dus een morele reden waarom ik Snap uit mijn Kubuntu-installatie heb "gesloopt". De technische aanleiding voor mij was dat ik heel veel problemen had met o.a. de snap-installatie van mijn VPN en door een foutje in de snap van FireFox werd mijn syslog overspoeld met notificaties. Tel daar het dwingende karakter van Snap bij op en bij dezen een samenvatting van waarom ik er afscheid van heb genomen.
Ik onderschrijf wel dat Ubuntu en de Ubuntu-familie goede distributies zijn. In het bijzonder denk ik aan mijn jarenlange favoriet Kubuntu. Daar ben ik weliswaar weer naar terug gegaan toen Mint de KDE-versie heeft gedropt. Zodra deze Kubuntu aan het eind van zijn leven is echter, gaat waarschijnlijk  Debian Plasma op deze machine. Hoewel dat ook afhangt van hoe ver de Ubuntu familie snap gaat integreren, waar ik hier ook al het nodige over heb gelezen.  Je kunt de vraag stellen hoezeer het in de lijn van open source is om een dergelijk systeem zo sterk op te dringen.

Voor wie Snap graag kwijt wil nu het nog kan, deze komt van het Kubuntu-forum: https://www.kubuntuforums.net/forum/general/miscellaneous/coding-scripting/669539-script-to-get-rid-of-snap
Een effectieve handleiding om snap te verwijderen zo gewenst. Goed lezen en gebruiken op eigen risico. ;)

Tot slot: Ik steun doorgaans de beweegredenen en vuistregels van de moderatoren om een topic op slot te doen. In dit geval vond ik het weliswaar wat rigoreus omdat je mijns inziens soms ook een subtiel knuppeltje in een hoenderhok moet kunnen gooien. Dat werd begrepen en laat ons hier alleen al daarom vooral een boeiende discussie voeren.
« Laatst bewerkt op: 2026/02/01, 20:35:07 door ZijneBalorigheid »

« Reactie #8 Gepost op: 2026/02/01, 19:06:37 »
Wil je een punt maken?  ;) Maar goed ik 'hap' wel ...

Wat waren de problemen met Snaps die je tegenkwam? (je hebt dit topic bij de hulpvragen gezet tenslotte)

Ben zelf nog niet overtuigd dat Snaps de juiste weg zijn, zeker als de rest van de Linuxwereld naar Flatpak beweegt, maar heb er ook geen last van. Firefox werkt nu goed en een paar andere applicaties die ik als Snap heb geïnstalleerd ook. Een irritant probleem was dat snap bij een klaarstaande update niet kon detecteren dat applicaties door de gebruiker werden gesloten maar ook dat is al een tijdje gefixt. Daarnaast heeft Snap (t.o.v. Flatpak) ook een voordeel met CLI-applicaties. Die kun je gewoon met het commando starten dat je verwacht terwijl dit bij Flatpak omslachtiger is en je er zelf een alias voor moet maken. Heb bijvoorbeeld de tekstbewerker micro geïnstalleerd. Die kan ik uitvoeren met het commando micro.

Het beste vind ik nog altijd de standaardpakketbronnen van Debian/Ubuntu maar daar zit je helaas vaak met (sterk) verouderde versies.

Je kunt mijn beweegredenen lezen in een eerdere reactie. Anderzijds schijnt snap in andere situaties dan puur desktop de nodige voordelen te hebben. Een off-topic vraag: waar stond CLI ook alweer voor? Ik ken de afkorting uit de tijd dat ik nog een Commodore Amiga had.
« Laatst bewerkt op: 2026/02/01, 20:34:52 door ZijneBalorigheid »

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #9 Gepost op: 2026/02/01, 19:45:38 »
Een off-topic vraag: waar stond CLI ook alweer voor? Ik ken de afkorting uit de tijd dat ik nog een Commodore Amiga had.
CLI = Command Line Interface

« Reactie #10 Gepost op: Gisteren om 08:02:37 »
Citaat

Hoe erg is dat?

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #11 Gepost op: Gisteren om 08:59:22 »
Citaat

Hoe erg is dat?

Ligt eraan welke programma's je gebruikt en voor welk doeleinde. Soms kan een nieuwere versie van een programma verbeteringen of nieuwe features bevatten die essentiëel zouden kunnen zijn om bepaalde taken uit te voeren.

Voor de huis, tuin en keuken gebruiker die enkel wat surft op het web, muziek luistert of video kijkt zal het niet veel uitmaken.
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 09:01:51 door M_aD »