Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Libreoffice write spelling  (gelezen 185 keer)

Offline baptist

• Lid
Libreoffice write spelling
« Gepost op: 2026/01/24, 12:55:16 »
Wat ik ook probeer in Write, ik krijg niet de rode lijn om de spelling  te gebruiken. In extra / spelling komt 'geen woordenboek'. In taal toevoegen komt ook geen Nederlands voor .  In extra / opties staat Nederlands als standaard. Het Icon A in de bovenbalk geeft aan 'geen woordenboek' . Ik heb Write opnieuw geïnstalleerd maar dat hielp ook niks. Ergens moet ik waarschijnlijk een vinkje aanzetten maar waar ? 

Re: Libreoffice write spelling
« Reactie #1 Gepost op: 2026/01/24, 13:44:37 »
Hallo, kijk eens bij Instellingen - Taalondersteuning. Staat daar Nederlands (NL of BE) geselecteerd?

Offline baptist

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/01/25, 10:30:17 »
In extra - opties - taalinstellingen - algemeen staat Standaard Nederlands NL

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/01/25, 11:40:55 »
In extra - opties - taalinstellingen - algemeen staat Standaard Nederlands NL
Er is ook de sectie "Writing aids" die relevant is. LO gebruikt de hunspell woordenboeken. Voor Nederlandse spellingscorrectie moet het woordenboek "hunspell-nl" geïnstalleerd zijn. Als je ook in de browser geen Nederlandse spellingscontrole hebt, dan is dat woordenboek bij jou wellicht niet geïnstalleerd.

Paul Matthijsse verwees naar de systeeminstellingen van de Ubuntu desktop, niet naar de instellingen van LO. Als dit niet automatisch zorgt voor installatie van het Nederlandse woordenboek, installeer het dan met volgend terminalcommando:

sudo apt install hunspell-nl

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2026/01/25, 16:03:04 »
Het Nederlands woordenboek (spellingscontrole) in LibreOffice installeer je via
Extra > Extensiebeheer > Toevoegen, door het gedownloade .oxt-bestand van de officiële extensiesite te selecteren. Hiermee voeg je functionaliteit toe voor automatische spellingcorrectie en grammatica-controle in Writer en andere toepassingen.
Stappen voor installatie:

Downloaden: Ga naar de LibreOffice extensiesite en zoek naar het Nederlandse woordenboek.
    Installeren: Open LibreOffice, ga naar Extra > Extensiebeheer.
    Toevoegen: Klik op 'Toevoegen', selecteer het gedownloade .oxt-bestand en volg de instructies.
    Herstarten: Herstart LibreOffice om de wijzigingen door te voeren.

Extra opties:

AutoCorrectie: Beheer dit via Extra > AutoCorrectie-opties.
    Taalinstellingen: Zorg dat de taal in het document op Nederlands is ingesteld om de controle te activeren.

Met deze stappen is de spellingcontrole direct actief in de LibreOffice-omgeving.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2026/01/25, 17:26:51 »
Het Nederlands woordenboek (spellingscontrole) in LibreOffice installeer je via

Hmm… niet zeker of dit nog de up-to-date werkwijze is. Meer recente woordenboeken zijn voor Gronings en "Pennsylvenia Dutch"… De "Dutch spelling checker dictionary and hyphenation patterns beta" dateert van vier jaar geleden: op een bepaald moment kreeg ik dit niet goed.

Wat mogelijk wel aan te raden is: Writingtool. Deze extensie installeert een lokale versie van LanguageTool voor gebruik binnen LO.

Zelf werk ik met een lokaal geïnstalleerde LanguageTool die gebruikt kan worden in LibreOffice (zonder extensie - ondersteuning is ingebouwd), Firefox en Thunderbird. De extensie werkt alleen binnen LibreOffice. Zelf nog niet geprobeerd.