Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ssd mount niet meer, software of hardware probkeem?  (gelezen 162 keer)

Offline Titus

• Lid
Ssd mount niet meer, software of hardware probkeem?
« Gepost op: 2026/01/21, 14:22:20 »
Hallo, momenteel draai ik UBT Lts 22.04.5 versie op mijn pc. Altijd verliep alles lekker tot ik onlangs een updatemelding kreeg, van UBT zelf of de apps weet ik niet meer zeker.  Wat ik wel ondervond is dat ik geen verbinding meer kreeg met de schijf. Volgende boodschap verscheen :
"error mounting/dev/sda2at/media/ecobois/ext_SSD 250MB: unknown error when mounting/dev/sda2"
Vraag die ik me stel is dit een hardware of software probleem?  Vermoedelijk het laatste.
Wat ik me afvraag is of updating naar de laatste nieuwe stabiele versie 24.04 dit automatisch oplost?
Of moet ik de SSD eruit halen en terug monteren of.....??? Kortom, de oplossingen ervoor zijn allen anders.
Graag jullie advies!

Offline Titus

• Lid
Re: Ssd mount niet meer, software of hardware probkeem?
« Reactie #1 Gepost op: 2026/01/21, 14:26:21 »
BELANGRIJK!!!  8-)
De SSD schijf waarover het hier gaat is een EXTRA SSD die ik erin geïnstalleerd heb en NIET de Hoofd SSD schijf!
Die draait nog perfect.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/01/22, 09:50:39 »
Geef aan welk bestandssysteem op die partitie staat:

lsblk -lf | grep sda2
voer dat commando uit in de terminal en kopieer het commando en de uitvoer in je bericht, tussen [⁣code]…[⁣/code] tags.

Probeer die partitie handmatig te mounten: dat kan een aanduiding geven over de reden waarom het niet lukt:

sudo mount /dev/sda2 /mnt
Opnieuw, commando uitvoeren, commando en uitvoer kopiëren en plakken in een bericht. Enkel met voldoende informatie kan zinvolle hulp geboden worden.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/01/22, 10:43:34 »
afhankelijk van HOE je de partitie(s) hebt aangemaakt:
Voor alle opdrachten dienen de betreffende partities niet gemount te zijn # sudo umount /dev/sda2
sudo fsck -p /dev/sda2 # fsck probeert de juiste indeling te vinden, maar kiest soms de verkeerde.

Direct te kiezen opties:
fsck.ext2      fsck.hfs       fsck.msdos     fsck.zfs
fsck.btrfs     fsck.ext3      fsck.hfsplus   fsck.reiserfs 
fsck.cramfs    fsck.ext4      fsck.jfs       fsck.vfat     
fsck.exfat     fsck.fat       fsck.minix     fsck.xfs

Weet je zeker dat het bijvoorbeeld (meest gebruikt) Linux ext4 is?
sudo fsck.ext4 -p /dev/sda2

Voor Windows NTFS partities is er het program
sudo ntfsfix /dev/sda2
Maar, Windows chkdsk is uitgebreider (voor NTFS)

Help info:
fsck --help
fsck.ext4 --help
ntfsfix --help

ntfsfix is een onderdeel van ntfs-3g

Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL