Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schijfanalysegebruik  (gelezen 342 keer)

Offline yvja

• Lid
Schijfanalysegebruik
« Gepost op: 2026/01/18, 13:35:23 »
Gisteren is dit gebeurt een onnadenkende actie van mij.
Ja, moet even nodig en dacht niet na.
Vervolgens is de hele vrije ruimte daardoor nu opgebruikt met eigenlijk niets.

Heb een paar keer al de Schijfanalysegebruik bekeken, alleen staat daar geen soort van verwijdering van het gebruik van dek
niet gebruikte ruimte bij of tussen.

Eén die echt verstand heeft van dit soort toestanden  en het Schijfanalysegebruik werkelijk begrijpt en wat je er nog wel  mee mag/kan doen?

Ben zelf bang dat ik alles opnieuw nu moet gaan installeren... (kan het Schijfanalysegebruik niet meesturen)

Alvast bedankt voor jullie (mogelijke) ondersteuning c.q. hulp!
« Laatst bewerkt op: 2026/01/19, 18:42:25 door yvja »

Offline yvja

• Lid
Re: Schijfanalysegebruik
« Reactie #1 Gepost op: 2026/01/20, 17:24:05 »
Weet ook niet hoe ik dit duidelijker zou kunnen uitleggen?!

Dus binnenkort moet ze de hele zaak maar verwijderen, en alles helemaal opnieuw instellen!
Bedankt voor de interesse zover.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/01/20, 18:55:57 »
Het is moeilijk reageren. De informatie die je geeft is ontzettend vaag (net als de toegevoegde foto). We hebben geen idee wat jou "onnadenkende actie" was, wat dat "niets" is dat je ruimte opgebruikt heeft, werkt je systeem nog of niet…

Als een harde schijf volloopt, is een normale actie: bestanden verplaatsen/wissen.

Als het bestanden zijn onder je home folder, dan kan je al beginnen de "Trash" leeg te halen: rechts-klikken op het vuilbakje, wissen. Dan kan je andere bestanden elders kopiëren en daarna wissen: bij het wissen "Shift" ingedrukt houden om "Direct" te wissen. Anders worden de bestanden naar de Trash verplaatst, en blijven ze ruimte innemen zolang ze nog in de trash zitten…

Hoe dan ook, zonder zo concreet mogelijke informatie, kunnen we weinig beginnen. We kunnen niet zien wat jij ziet.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/01/21, 14:04:17 »
Schijfanalyse is totaal onschuldig. Het vertelt je gewoon hoe vol (of leeg, of halfvol, ...) je schijf zit en waarmee. Uit je foto kan je niet afleiden hoe groot de schijf is, hoe ze is geformatteerd (ik vermoed ext4).

De beslissing om nadien er dan bestanden af te gooien is een ander verhaal, maar die beslissing neem je best zelf: jij weet wat je wil behouden en wat overbodig is.

Op basis van wat je vraagt kan je best de overbodige bestanden beginnen verwijderen. Je conclusie, "ik zal dan maar alles verwijderen", is overbodig (tenzij je echt niks meer nodig hebt en van nul wil beginnen).

En: dit is een vrijwilligersforum. Vergeef het ons als het een aantal dagen duurt voor er reactie komt.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #4 Gepost op: 2026/01/31, 09:41:31 »
Je schijf kan vollopen door oude snap-versies (heb ik ontdekt mbv Schijfanalyse).

Je kunt dit analyseren met
snap list --all | awk '/disabled/{print $1, $3}'

Om deze (overbodige) snap-versies te verwijderen, heb een scriptje hiervoor gemaakt:
#!/bin/bash
# Removes old revisions of snaps
# CLOSE ALL SNAPS BEFORE RUNNING THIS

if [ -z "$(whoami | grep root)" ]
then
    echo "Not running as root."
    exit
fi

set -eu

LANG=C snap list --all | awk '/disabled/{print $1, $3}' |
    while read snapname revision; do
        snap remove "$snapname" --revision="$revision"
    done

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #5 Gepost op: 2026/01/31, 09:45:26 »
Maar zoals anderen hierboven al roepen, kijk eerst eens wat er aan de hand is.....
« Laatst bewerkt op: 2026/01/31, 09:51:47 door markba »