Beste mensen, hoewel ik best ervaren ben met Ubuntu en Linux Mint, zit ik al uren te worstelen met een dell latitude 3590 laptop. Deze heeft de mogelijkheid om naast de interne standaard SSD (zo'n klein langwerpig type) ook een optie voor een 2e standaard SSD. Daar heb ik succesvol ubuntu op geinstalleerd. Ik krijg keurig de keuze om hem op de extra standaard ssd te installeren.
Maar bij opstart geen grub, geen optie om in Ubuntu op te starten. Windows werkt wel. En nu verzuip ik in de BIOS instellingen. Wat zijn die dingen complex geworden. fotos meesturen is lastig als die maar 150KB mogen zijn. Als ik handmatig de boot mode kies (F12) zie ik als optie alleen de windows schijf. Bij Change Boot Mode to: 1: legacy external device boot mode, secure boot OFF. en 2 uefi boot mode: secure boot off.
In de BIOS bij de Boot sequence is UEFI geactiveerd. Maar ook daar is er maar 1 "partitie" namelijk de windows SSD schijf. Ik kan daar handmatig wel boot opties toevoegen, maar die zijn abacabra en er moet ook een file naam toegevoegd worden.
Iemand die me ff kan bijstaan voordat ik het kreng door het raam mik ? DANK!