Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Afdrukbeheer werkt niet meer na toepassen van TimeShift  (gelezen 158 keer)

Afdrukbeheer werkt niet meer na toepassen van TimeShift
« Gepost op: 2026/01/10, 18:15:01 »
Na het uitvoeren van een herstelpunt werkt afdrukbeheer niet meer. Als ik Afdrukbeheer aanklik in het toepassingsmenu gebeurd er helemaal niks.
Ik krijg wel hints om het weer aan de praat te krijgen maar dat werkt ook niet:
freek@freek-ESPRIMO-P556:~$ systemctl restart cups
Failed to restart cups.service: Access denied
See system logs and 'systemctl status cups.service' for details.
freek@freek-ESPRIMO-P556:~$ sudo systemctl status cups
sudo: /etc/sudo.conf is owned by uid 1000, should be 0
sudo: eigenaar van /usr/bin/sudo moet gebruikersnummer 0 zijn en de setuid bit ingesteld
freek@freek-ESPRIMO-P556:~$ sudo systemctl enable cups
sudo: eigenaar van /usr/bin/sudo moet gebruikersnummer 0 zijn en de setuid bit ingesteld
freek@freek-ESPRIMO-P556:~$ sudo systemctl restart cups
freek@freek-ESPRIMO-P556:~$

In de map etc/sudo.conf vind ik geen enkele verwijzing naar een gebruikersnummer bovendien ontbreekt mij de kennis wat ik dan zou moeten doen. Hoe krijg ik mijn printer terug?

Xubuntu 24.04.3 LTS

Re: Afdrukbeheer werkt niet meer na toepassen van TimeShift
« Reactie #1 Gepost op: 2026/01/10, 21:16:08 »
Het is inderdaad vreemd dat die rechten zo staan ingesteld, moet haast wel veroorzaakt zijn door dat herstelpunt.

Hier staat /etc/sudo.conf op
Access: (0644/-rw-r--r--)  Uid: (    0/    root)   Gid: (    0/    root)
En /usr/bin/sudo op
Access: (4755/-rwsr-xr-x)  Uid: (    0/    root)   Gid: (    0/    root)
Nu zou je die rechten misschien nog kunnen fixen maar de kans is groot dat dit niet de enige 2 bestanden zijn die nu verkeerd staan qua eigenaarschap. Dat zou ik eigenlijk eerst uitzoeken. Wanneer een essentieel mechanisme als sudo niet meer werkt is het mogelijk beter een backup te maken en opnieuw te installeren.

Toevoeging: Hier staat wel een manier om het mogelijk te fixen mocht het probleem beperkt zijn tot alleen sudo: https://askubuntu.com/a/471503 daarin wordt verwezen naar deze oplossing op StackOverflow: https://stackoverflow.com/questions/16682297/getting-message-sudo-must-be-setuid-root-but-sudo-is-already-owned-by-root/19306929#19306929

Citaat
To fix:

Restart pc, press shift at boot menu.

This should bring up GNU GRUB (ie recovery mode) menu.

If this doesn't work, just restart mid boot and choose recovery mode when prompted on next launch.

Select the line which starts with Advanced options

Select the topmost version of the OS ending with ("recovery mode")

Press enter

In the following menu, go down to "Drop to root shell prompt"

Type the following:

mount -o remount,rw /

mount --all

chown root:root /usr/bin/sudo

chmod 4755 /usr/bin/sudo

restart

This should restore sudo privellages.

Dit zou je dan ook moeten toepassen voor /etc/sudo.conf met chmod 0644.
« Laatst bewerkt op: 2026/01/10, 21:23:33 door erik1984 »

« Reactie #2 Gepost op: 2026/01/10, 22:05:19 »
Dank je wel voor alle suggesties. Inmiddels kwam ik er achter dat Synaptic ook niet meer benaderbaar was en het zoeken naar een oplossing heeft meer tijd gekost dan Xubuntu opnieuw installeren. En dat heb ik nu gedaan, printer is weer beschikbaar en de rest ook.
Ik heb werkelijk geen flauw idee waar en waarom het is mis gegaan. TimeShift heeft niet gedaan waar ik op gehoopt had. Het zij zo.
Xubuntu 24.04.3 LTS

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/01/11, 16:28:04 »
Yup, op één of andere manier zijn je eigenaars verknoeid bij het terugzetten van de Timeshift snapshot. Wellicht snapshot op een aparte partitie? Waren er geen meldingen bij het terugzetten van de snapshot?

« Reactie #4 Gepost op: 2026/01/11, 20:54:21 »
Nee, er is niks aangepast en ook geen waarschuwingen/meldingen gezien.
Na het terugzetten en herstarten is het systeem corrupt.
Xubuntu 24.04.3 LTS