Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: McAfee spam  (gelezen 442 keer)

Offline JAM

• Lid
McAfee spam
« Gepost op: 2026/01/10, 10:54:25 »
Sinds een aantal weken krijg ik spam van McAfee.
Hoe kan ik dit stoppen aub?

Re: McAfee spam
« Reactie #1 Gepost op: 2026/01/10, 11:58:01 »
Een filter zetten op je inkomende berichten.

bv. in gmail kan dat heel gemakkelijk.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/01/10, 12:12:49 »
In Thunderbird kun je ook regels instellen.
Vaak bied de webinterface van je mail-provider ook blokkeer en/of verplaats modi voor mail.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #3 Gepost op: 2026/01/10, 14:52:45 »
Sinds een aantal weken krijg ik spam van McAfee.
Hoe kan ik dit stoppen aub?

Iets meer info mag wel want enkel zeggen dat je spam krijgt is wat vaag, we weten totaal niet welke software je gebruikt waar dit voor komt. Heb je het over Thunderbird and dat je daarin spam ontvangt, of gaat het over webmail? Of ben je aan het browsen met Firefox (of een ander web browser) en krijg je op bepaalde site advertentie pop ups?

« Reactie #4 Gepost op: 2026/01/10, 19:37:30 »
Vermoedelijk wordt alleen de naam McAfee als afzender getoond en heeft het een dubieuze emailadres wat onder die naam verborgen is. Blokkeren helpt dan meestal niet omdat een volgende mail vanuit een ander adres gestuurd zal worden.
Ik vermoed dat jouw emailadres een keer is gelekt, maar dat kan je eenvoudig controleren:
Have I Been Pwned
Gentoo 2.18 openrc/genkernel/SDDM/KDE
Ubuntu 22.04 met Ubuntu Pro

Offline JAM

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2026/01/13, 16:05:16 »
Maar hoe kan ik dit verhelpen gouwepeer?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #6 Gepost op: 2026/01/13, 20:01:18 »
Welke email programma gebruik je, heb je het over gmail, gebruik je pop, imap?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #7 Gepost op: 2026/01/13, 20:23:01 »

Zoals ik eerder al vroeg en Ron nu ook, geef eens wat info waar je het over hebt dus nogmaals: welke software gebruik je. We hebben geen glazen bol.

Offline JAM

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2026/01/14, 11:56:22 »
Ik gebruik Ubuntu 22.04, Firefox en Gmail.
Voorbaat dank..

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #9 Gepost op: 2026/01/14, 12:43:08 »
Ik gebruik Ubuntu 22.04, Firefox en Gmail.
Hoe gebruik je gmail, via het web, via een POP3, of via Imap?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2026/01/14, 15:01:14 »
het juiste antwoord zou kunnen zijn:
Ik gebruik Ubuntu 22.04, Firefox voor internet en Firefox om naar de gmail pagina's te gaan.
of
Ik gebruik Ubuntu 22.04, Firefox voor internet en Thunderbird om gmail, hotmail, livemail, of outlook mail te ontvangen en verzenden.

Firefox en Thunderbird zijn programma's.
gmail, hotmail, live en outlook zijn de populaire benamingen voor e-mail leveranciers en servers die je via programma's op afstand, Firefox, kunt benaderen en of beheren of lokaal, Thunderbird, ook offline, kunt beheren en synchroniseren.

Dus de vraag blijft HOE benader je de gmail servers ? Firefox, Chromium, Epiphany webpagina, of een van de mail clients Thunderbird, Evolution, Balsa, of een van de honderden andere mailoplossingen ?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline JAM

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2026/01/14, 15:24:08 »
Ik gebruik Ubuntu 22.04, Firefox voor internet en Firefox om naar de gmail pagina's te gaan.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2026/01/15, 19:35:42 »

• In gmail gaan (via Firefox dus).
  • Open een (ongewenste) mail zodat deze verschijnt op je scherm.
  • Rechts boven staan er 3 puntjes: klik daarop
  • Dan heb je een aantal keuzes: blokkeren, melden als spam, phishing melden, illegale content melden en ook "berichten zoals deze filteren"
  • Als je zeker bent dat je geen enkele mail meer wil van die afzender kan je "blokkeren" kiezen. Maar besef dat ook mails van bv. verkoopdienst@mcafee.com die géén ongewenste reclame bevatten maar die gaan over jouw pas aangekochte mcafee-licentie worden geblokkeerd. Gewoonlijk wil je dat NIET, tenzij je dus niks met McAfee te maken hebt gehad, hebt of zal hebben.
  • Als je het (iets) zachter wil spelen kan je kiezen voor "melden als spam", maar ook daar geldt: gebruik dit enkel als je zeker verder niks met dat mail-adres te maken wil hebben.
  • Als je die 2 vorige keuzes niet hebt gevolgd, kan je een filter maken. Da's een zachtere manier, die je nadien nog kan fijnafstemmen. Dit raad ik je aan, zeker als je nog af en toe berichten van McAfee moet krijgen die wél relevant zijn.
  • Kies "berichten zoals deze filteren"
  • Je komt dan in een menu met mogelijk in te vullen zaken. Onderaan staat "filter maken". We gaan nu een filter maken, zodat binnenkomende mails met bepaalde kenmerken ... euh ... worden gefilterd (anders zou het woord filter nogal lomp gekozen zijn, nietwaar ? (lacht zich een breuk))
  • Je komt dan op een menu terecht waarin je van alles kan invullen waarop inkomende mail moet worden gefilterd en verwerkt.
  • Vul, als dat nog niet is ingevuld, het mailadres van de afzender in. Je kan, als je dat wil, ook "@mcafee.com" invullen, zodat ALLE mails van mcafee worden uitgefilterd (directeur@mcafee.com, verkoopsdienst@mcafee.com, marcoborsati@mcafee.com enzovoort). Maar dat moet niet: je kan dus ook enkel mails van (ik verzin maar wat) DepartementIrritanteReclame@mcafee.com als afzender uitfilteren. Vul je "directeur@mcafee.com" in als zoekveld, dan heeft deze filter alleen betrekking op mails met die naam als afzender. Als je nadien ongewenste mail krijgt van debaas@mcafee.com, moet je een nieuw filter maken (of je eerdere filter aanpassen, maar da's niet erg makkelijk).
  • Vul eventueel een zoekwoord in dat in de onderwerpsregel staat, zoals "advertisment" of een ander woord dat jouw ongewenste berichten van McAfee eruit haalt.
  • Vul eventueel ook in dat dergelijke mails nooit als belangrijk mogen worden aanzien. Ik gebruik dat systeem niet, maar sommige mensen wel.
  • Je kan er nog wat filterzaken invullen, maar weet dat, hoe meer je invult, hoe meer mails er WEL zullen kunnen doorkomen.
  • Klik dan "filter maken" en NIET "zoeken". In dat laatste geval gaat gmail gewoon zoeken naar hetgeen je vraagt, maar is het geen vaste filter.
  • Kies dan wat er met de uitgefilterde mail(s) moet gebeuren: een label toekennen (kies hiervoor zelf een naam: bv. DezeWilIkNiet), verwijderen, markeren als (on)gelezen, nooit belangrijk noemen enzovoort enzovoort. Kies NIET voor doorzenden of template reageren of zoiets, want dan weet de afzender dat je een levend persoon bent en blijven ze je lastig vallen. M.a.w. reageer NIET op ongewenste mails door een bericht terug te sturen.
  • Je krijgt dan éénmaal de kans om alle reeds ontvangen mails ook te filteren en in een beweging de hele zwik uit te filteren. Klik daarvoor het vak "Filter ook op 4 overeenkomende gesprekken toepassen" aan. Als je dat NIET doet voor reeds ingekomen mails, werkt de filter énkel maar voor nieuw binnenkomende mails.
  • Start de filter op. Vanaf dan is die filter werkzaam in gmail.
  • Je kan de uitgefilterde mails nu vinden door op het label (links in de kolom van gmail) te klikken op "DezeWilIkNiet".
  • Je kan zo'n filter aanpassen, maar dat moet je zelf maar uitzoeken.
  • En vergeet niet: een bedrijf dat zich een beetje respecteert heeft ergens in zijn berichten een "opt-out" mogelijkheid: je moet dan aangeven dat je geen berichten meer wenst te ontvangen.
  • Als de berichten echter van een malafide of namaak McAfee uitgaan, kan net dat soort klikken ervoor zorgen dat ze je gephisht hebben. Wees dus voorzichtig met zomaar klikken en controleer zeer goed de afzender. sales@mcafee-holland.com (verzin ik nu even) is bijvoorbeeld zeker géén officieel adres van mcafee. Als je die naam ziet verschijnen is het waarschijnlijk malafide.
Veel plezier met het filteren.
« Laatst bewerkt op: 2026/01/15, 19:45:37 door Ron »
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: Gisteren om 11:20:56 »
Het allereerste waar ik aan denk is dat jij dubieueze nepmails ontvangt die in naam van McAffee verzonden worden . Een Windows gebruiker die zou er makkelijker in trappen , betalen voor een nep MCAffee en geld kwijt !
Al eens het e-mail adres gecontroleerd waarmmee de spammails worden verzonden . Spammers en internetcriminelen weten maar al te goed dat ontvangers  van zulke emails toch bijna nooit het email adres controleren van verzender en alleen maar naar in wiens naam de email verzonden word .
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 11:26:24 door Oesje »