Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OCR software  (gelezen 214 keer)

OCR software
« Gepost op: 2026/01/07, 16:35:09 »
Heeft iemand onder ons verstand van OCR-software?
Ik heb de nodige tesseract packages geinstalleerd via synaptic. De basisdingen plus taalpakketten Engels en Nederlands. Dan zou ik er nog een interface overheen moeten kunnen installeren, maar daar raak ik het spoor een beetje bijster. Ik zoek iets waarmee ik simpel tekst op foto's of scans kan omzetten naar bewerkware, plakbare, kopieerbare tekst te gebruiken in bijvoorbeeld LibreOffice. Wie kan mij de weg wijzen?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline bart85

• Lid
Re: OCR software
« Reactie #1 Gepost op: 2026/01/07, 17:05:17 »
Met de tool pdfocr. Zit in de ubuntu repo.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

« Reactie #2 Gepost op: 2026/01/07, 17:53:03 »
Met de tool pdfocr. Zit in de ubuntu repo.
wel in de ubuntu repo, geloof ik meteen, niet in die van Kubuntu en in synaptic ook niet.
Update: Ik heb gImageReader gevonden, dat blijkt te doen wat ik wil.
« Laatst bewerkt op: 2026/01/07, 18:16:06 door ZijneBalorigheid »

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #3 Gepost op: 2026/01/07, 18:15:26 »
Kubuntu is gebaseerd op de Ubuntu basis en maakt gebruik van dezelfde Ubuntu repositories, daar zit geheel geen verschil in of het nu gaat om Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu of eender welke officieële flavor dan ook. Het enige verschil zit 'm in de desktop omgeving die gebruikt wordt, dus alle pakketten moeten gewoon beschikbaar zijn.

Synaptic is niet meer dan een pakket manager die laat zien welke pakketten er in de ubuntu repo's zitten zodat je ze kan installeren, verwijderen etc..
« Laatst bewerkt op: 2026/01/07, 18:18:31 door M_aD »

« Reactie #4 Gepost op: 2026/01/07, 18:17:11 »
Hier niet te vinden in ubuntu repo...
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #5 Gepost op: 2026/01/07, 18:29:21 »
Even Ubuntu Package search gebruikt, zit er niet in inderdaad.

« Reactie #6 Gepost op: 2026/01/08, 08:09:48 »
Kubuntu is gebaseerd op de Ubuntu basis en maakt gebruik van dezelfde Ubuntu repositories, daar zit geheel geen verschil in of het nu gaat om Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu of eender welke officieële flavor dan ook. Het enige verschil zit 'm in de desktop omgeving die gebruikt wordt, dus alle pakketten moeten gewoon beschikbaar zijn.

Synaptic is niet meer dan een pakket manager die laat zien welke pakketten er in de ubuntu repo's zitten zodat je ze kan installeren, verwijderen etc..

Dan blijft nog steeds staan dat ik het bewuste programma aangeraden door Bart85, wat vast en zeker een goed advies geweest zou zijn, op de bewuste plekken niet kon vinden. Voor deze specifieke vraag maakt dat echter niet meer uit. Ik heb nu wat ik nodig heb.

Mijn dank allen,

Offline bart85

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2026/01/08, 08:17:31 »
Denk dat ik het uit een een ander pakket heb gehaald. Kun je met deze installeren:
sudo apt install ocrmypdf tesseract-ocr

Het is het programma ocrmypdf en niet pdfocr. Foutje met zoeken.
« Laatst bewerkt op: 2026/01/08, 08:29:03 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

« Reactie #8 Gepost op: 2026/01/08, 11:05:22 »
Denk dat ik het uit een een ander pakket heb gehaald. Kun je met deze installeren:
sudo apt install ocrmypdf tesseract-ocr

Het is het programma ocrmypdf en niet pdfocr. Foutje met zoeken.

En hoe veilig is de locatie waar jij dit vandaan hebt gehaald? Los van dat ik al een eigen oplossing heb gevonden, kan ik altijd wellicht eens kijken.

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2026/01/08, 12:48:31 »
Citaat
En hoe veilig is de locatie waar jij dit vandaan hebt gehaald?
Veilig. Ocrmypdf zit namelijk wel in de repo.

« Reactie #10 Gepost op: Gisteren om 12:22:23 »
ocrmypdf

heb dit geïnstalleerd, zie: https://ocrmypdf.readthedocs.io/en/latest/index.html

Met verbluffende resultaten:
Je hebt van die PDF waarin je niet kan zoeken, bv. een scan opgeslagen als pdf.
Na een terminal command ocrmypdf kan het nu wél !
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)