Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestand opslaan op andere schijf lukt niet  (gelezen 129 keer)

Offline Eric4

• Lid
Bestand opslaan op andere schijf lukt niet
« Gepost op: 2025/12/29, 19:39:26 »
Via de App ‘ Bestanden’ kan ik al mijn harde schijven en netwerken bereiken. Ik kan daar dus ook bestanden openen. Alleen als ik ze daarna weer wil opslaan, bijv een LibreOffice Writer bestand dan zie ik bij bestand ' opslaan als' , ' + Andere locaties' , maar 1 harde schijf (met als naam Computer).  In het desbetreffende scherm Verbinden met server gebruiken lukt ook niet. Weet 1 van jullie hoe ik dit kan herstellen? Voor zover ik kan zien hebben de schijven lees en schrijfrechten. Ik maak sinds vandaag gebruik van 24.04LTS. Daarvoor van 22.04LTS. Aldaar had ik deze uitdaging niet. In de App ' bestanden' kan ik wel mijn netwerk bereiken via smb (ook na een herstart van de computer. Alvast dank voor de reacties.

Offline vanadium

• Lid
Re: Bestand opslaan op andere schijf lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2025/12/30, 09:25:38 »
Wellicht is LibreOffice bij jou geïnstalleerd als een Snap pakket. Dergelijk pakket heeft standaard enkel toegang tot folders in je home directory. Mogelijk staat die standaard aan, maar ook met de removable-media interface aan is er enkel toegang tot harde schijven aangekoppeld onder /media/* en /run/media/*.

Met het commando
sudo snap connect libreoffice:removable-media
krijgt LO, geïnstalleerd als snap, toegang tot externe harde schijven onder /media.

Offline Eric4

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/12/30, 10:45:49 »
Hoi Vanadium, Helaas is het niet gelukt met jouw  oplossing. Je reactie heeft mij wel geholpen. Voor de zekerheid via Sofware Center LO verwijderd. Daarna herstart en via de terminal e.e.a. geinstalleerd. Kreeg wel een Engelse versie, maar dit opgelost via Synapakt.
De bestanden kan ik nu weer opslaan op de andere schijven en op de NAS.
BVD
Eric4

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/12/31, 11:43:41 »
Bedankt voor de feedback. Mogelijk was je harde schijf dan elders aangekoppeld.

Ja, die problemen met Snap pakketten kan je natuurlijk omzeilen door het snap pakket te verwijderen en te vervangen door een pakket geïnstalleerd via .deb.