Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CD speler wordt niet (meer) gezien  (gelezen 324 keer)

CD speler wordt niet (meer) gezien
« Gepost op: 2025/12/26, 12:32:03 »
Zonder problemen kan ik met Xfburn een CD branden en op een willekeurig apparaat afspelen, maar op mijn laptop wordt de CD niet zichtbaar en kan hem dus ook niet (VLC) afspelen. Ik ben niet bekend met dergelijke configuraties dus hoe controleer ik dat en zorg ik ervoor dat de CD als picto op mijn bureuablad verschijnt?
Wanneer ik nu een blanco CD wilt branden krijg ik de melding van Xfburn dat er geen branders beschikbaar zijn. CD speler kapot?
« Laatst bewerkt op: 2025/12/26, 12:41:51 door Polleke »
Xubuntu 24.04.3 LTS

Offline Oesje

• Lid
Re: CD speler wordt niet (meer) gezien
« Reactie #1 Gepost op: 2025/12/26, 18:40:04 »
Als je het programma schijven opent , word het CD/DVD apparaat wel gezien ?
Controleer ook eens in het  UEFI BIOS of het CD/DVD apparaat soms niet op uitgeschakeld staat .

« Reactie #2 Gepost op: 2025/12/26, 19:40:54 »
Schijven ziet de CD en ook de inhoud.  En daarmee zie ik gelijk het probleem: er wordt een inhoud weer gegeven van 733 MB en dat past helemaal niet op een CD van 700 MB. Kijk ik naar de eigenschappen van alle bestanden dan is de inhoud 699 MB. En dat zou net op een CD-Rom moeten kunnen.

Ik heb er 100MB afgegooid en nu gaat alles wel goed. Onbegrijpelijk.
« Laatst bewerkt op: 2025/12/26, 19:52:01 door Polleke »
Xubuntu 24.04.3 LTS

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/12/26, 22:29:15 »
Niet elke brander kan overburning aan, en het kan de brander beschadigen.

AI-overzicht
Een standaard audio-cd (CD-DA) bevat
meestal ongeveer 80 minuten muziek, hoewel de originele standaard 74 minuten was, en er ook schijven zijn die 90 of zelfs 99 minuten aankunnen met 'overburning'. Dit komt overeen met 700 MB opslag, maar de exacte tijd hangt af van de schijfcapaciteit en of het een standaard audio-cd of een data-cd met MP3's is.

Standaard Audio-CD (CD-DA):
        Meestal 74 minuten (oudere standaard) of 80 minuten (meest voorkomend).
        Komt overeen met ongeveer 700 MB data.
    Data-CD met MP3:
        Kan veel langer zijn, omdat MP3-bestanden kleiner zijn. Een 700 MB schijf kan honderden MP3-bestanden bevatten, wat uren aan muziek kan zijn.
    Specialere CD's:
        Er zijn ook schijven die 90 of 99 minuten audio ondersteunen (soms aangegeven als 870 MiB), maar dit vereist vaak speciale brandsoftware en een compatibele speler.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

« Reactie #4 Gepost op: 2025/12/27, 08:04:57 »
Dank voor de uitleg. Is mij nu duidelijk. Als ik maar een paar MB's onder de 700 ga zitten komt het in orde. Toch blijf ik het vreemd vinden dat de map met muziek aangeeft dat het om 690 MB's gaat en 'Schijven' zegt dat het meer dan 700 MB is.
Een vraag in het verlengde hiervan: covers brand ik altijd mee met de nummers, maar in de DVD speler krijg ik die ook nooit te zien, terwijl dat wel zou moeten kunnen.
Xubuntu 24.04.3 LTS

Offline siegi

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/12/27, 11:07:21 »
Volgens mij heeft dit te maken met het verschil tussen decimal units en  binary units.
Ik vind hier niet direct iets van terug  ivm optical media, maar bij HD en SDD is het zeker het geval.
-  decimal units is 1KB  1000 bytes
-  binary units is 1KB 1024 bytes.

De fabrikanten van opslagmedia gebruiken normaal de eerste definitie, zo is de productie een fractie goedkoper.
Maar de besturingsystemen gebruiken daarintegen de tweede definitie.

Hierdoor zie je kleine verschillen en kan het dus zijn dat 690MB niet op een schijfje van 700MB past.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/12/27, 12:12:19 »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

« Reactie #7 Gepost op: 2025/12/27, 13:39:45 »
Weer wat geleerd  :)
Xubuntu 24.04.3 LTS

« Reactie #8 Gepost op: 2025/12/27, 17:13:26 »
Dit blijft verwarrend, mede door soms onjuiste definitie:

in gparted een VERS aangemaakt EXT-volume van 1000MiB geeft volgende grootte:

1000MiB   in gparted
1GB      via eigenschappen in nemo
1049MB   via sudo parted -l
1000M      via sudo fdisk -l

1000MiB OF 1GiB = enige juiste aanduidingen in dit voorbeeld.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)