Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop traag, CPU hoog  (gelezen 1142 keer)

Offline Erikje

• Lid
Laptop traag, CPU hoog
« Gepost op: 2025/12/19, 20:34:52 »
Sinds een paar maanden is opeens mijn DELL XPS 17, 9720 super traag.
Na een uur gebruik ofzo, maakt niet uit wat ik doe gaat de CPU opeens enorm omhoog en dan gaat langzaam aan het hele scherm haperen. De bovenkant van mijn toetsenbord wordt ook erg heet.
Ik heb al geprobeerd om de bios te updaten wat niets uithaalde. Settings te resetten, ook geen resultaat.
All performence opties uit te zetten, ook geen resultaat.
Ik heb wat dingen geinstalleerd met de terminal maar na een reboot doet hij nog steeds zo traag.
Pas als ik de laptop een uurtje uit zet en als hij is afgekoeld doet het het weer super snel.
Ook heb ik andere browsers getest, extensies daarin, maar ook maakt hij dit vreselijke lawaai (hij was altijd super stil) als ik hem uit zet en de bios in ga. zelfs daar doet hij het wat mij zegt dat het geen linus, software of driver issue is. Heb ook maar even linux er nieuw op gezet maar niets werkt.
Dit is zo frustrerend z'n laggende/trage pc na een tijdje.
Kan je mij alsjebliet helpen???

Ps. ik heb ook net een nieuwe accu erin gedaan die was op.
Daarvoor had ik dit probleem ook al .
Het werd alleen erger met de nieuwste bios, nieuwste linux versie (popos) en accu.

Bij systeem monitor vind ik ook niks bijzonders. alleen het huidige geopende ding (vaak de browser) gaat de CPU vaak enorm omhoog.
En ook is het zo dat hij niet continue traag is, hij is soms 3-5 min traag en dan opeens weer een paar min normaal (allemaal na een uurtje ofzo)
Soms doet hij het wel heel erg lang non stop en soms maar even.
« Laatst bewerkt op: 2025/12/19, 20:37:01 door Erikje »

Re: Laptop traag, CPU hoog
« Reactie #1 Gepost op: 2025/12/20, 05:54:02 »
Dag,

Heb je de koel ventilator(s) al schoon gemaakt met o.a. anti-stofspray.

Een ingrijpende 'operatie' is de koelpasta tussen de CPU (GPU) en koelblok vervangen.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Erikje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/12/20, 15:15:17 »
Geen idee hoe ik dat moet doen.
Heb de laptop in mei 2022 gekocht, moet dat nu al?

« Reactie #3 Gepost op: 2025/12/20, 16:03:30 »
Dag,

Mei 2022, ik denk dat de garantie al verlopen is.

Met zo'n 'anti-stofspray' spuitbus,  accu eruit (als dat mogelijk is) en langs de koel-ventilator openingen, even langs beide zijde spuiten.

De koelpaste vervangen is een ander verhaal, daarvoor moet deze gedemonteerd worden.
Er zal wel op het internet video filmpje te vinden hoe deze kan demonteren.
Beste is wegbrengen maar dat kost geld.

MvG,
MauRice

Offline Erikje

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/12/21, 08:40:12 »
en het kan niet iets anders zijn?

« Reactie #5 Gepost op: 2025/12/21, 10:56:38 »
Dag,

Dat kan zeker maar .....
"Pas als ik de laptop een uurtje uit zet en als hij is afgekoeld doet het het weer super snel."
Als ik dit lees, is het vaak een koel probleempje.
MvG,
MauRice

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/12/21, 10:59:43 »
Als je zelf geen kennis hebt aan deze zaken zoals geheel stofvrij maken en koeling herstellen, dan laten doen door de plaatselijke PC techneuten, dat kan professioneel of door de geoefende amateur.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #7 Gepost op: 2025/12/21, 13:02:12 »
Sinds een paar maanden is opeens mijn DELL XPS 17, 9720 super traag.

Welke linux distributie draai je op deze laptop? Het zou zeer op prijs gesteld worden dit even te vermelden als je om hulp vraagt, dan weten we waar we zouden kunnen zoeken en weten we of het topic wel op de juiste plek staat.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2025/12/21, 13:45:45 »
Als de computer aan het blazen is, kijk dan eens naar de lopende processen met het commando top in de terminal.

Offline Erikje

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2025/12/21, 15:41:45 »
Ik draai PopOS (comic DE, dus niet meer gnome based)
Dit is een epoch 1 op dit moment.

Offline Erikje

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2025/12/21, 16:52:34 »
En maakt het uit dat als je 5cm ruimte onder je laptop vrij houd dat hij dan kan afkoelen en het weer goed doet, kan dat als je dan stof hebt of te weinig koelvloeistof spul zoals jullie zeiden, of is het dan wat anders als dat werkt?

« Reactie #11 Gepost op: 2025/12/22, 11:33:06 »
Dit heb ik meegemaakt in 2 totaal verschillende gevallen:
1
Via command top zag ik dat freshclam een processor 100% bezette
Oplossing was herconfigureren:
sudo dpkg-reconfigure clamav-freshclam2
In een zelfgemaakte script waarin een module zat die constant iets moest controleren.
Oplossing was: een sleep 5 in de routine inschrijven: controle, 5 sec wachten, controle...
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline aartje

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2025/12/22, 11:46:06 »
Als je zelf geen kennis hebt aan deze zaken zoals geheel stofvrij maken en koeling herstellen, dan laten doen door de plaatselijke PC techneuten, dat kan professioneel of door de geoefende amateur.
Hier ben ik het geheel mee eens, sterker nog, ik zou er verder niet meer zelf naar kijken en hem
verder niet meer gebruiken  voor hij definitief kapot is... en hem door een vakman laten bekijken en
repareren.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2025/12/22, 12:36:05 »
Ik herinnerde me iets over clamav, want dat verschijnt in je post als "gebruikt 100%". Dat deed een belletje rinkelen en ben dat gaan opzoeken. Clamav is een soort antivirusprogramma.

Maar voor zover ik me (mogelijk iets té vaag) kan herinneren is dat geen noodzakelijk programma, integendeel. Alleen zinvol als je een server-versie van Ubuntu draait. Er is geen reden om in de (gewone, standalone versie van) Ubuntu een virusscanner te installeren.

In principe beantwoord ik daarmee je vraag niet, maar wie weet moet je clamav eens uitschakelen gedurende een aantal uren of zelfs dagen en zal je merken dat het CPU-verbruik drastisch daalt.

Want ik de handleiding van clamav lees ik dat die realtime scant, hetgeen bijzonder geheugen-intens kan zijn. En die clamav-freshclam gaat dan ook nog eens de hele virus-database actualiseren, om dan vervolgens aan clamav te vragen: "wilt ge eens heel die meneer zijn harde schijf scannen op basis van mijn nieuwste lijst van virussen en malware?". En dat kan geheugen vreten, je CPU opwarmen en u tot een (kleine) depressie leiden.

... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline Erikje

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2025/12/23, 05:39:33 »
geen AV hier hoor.

Kunnen applicaties die de CPU en temp optimaliseren helpen of echt alleen schoonmaken van de binnenkant laptop?

Offline Erikje

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2025/12/23, 06:18:25 »
Ik heb ook nog even wat meer info terwijl hij dus heel wamr en traag werd. wellicht ziet iemand iets opvallends aan de data?

foto was te groot voor hier dus hier een link: https://ibb.co/3mWBLRKG
Hier nog een paar met een andere app:
https://ibb.co/tpZLw090
https://ibb.co/VcgXZZ1Q
« Laatst bewerkt op: 2025/12/23, 06:56:05 door Erikje »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2025/12/23, 11:12:53 »
Post geen foto's. Kopieer in plaats de uitvoer van de terminal, en plak die hier in een bericht tussen [⁣code]…[⁣/code] tags. Ik heb toch maar eens gekeken, maar zie de uitvoer van het commando top niet.

« Reactie #17 Gepost op: 2025/12/23, 12:07:40 »
Je had het in je eerste post over de browser.
En inderdaad, het hangt af van:
- hoeveel tabbladen actief zijn
- wat daarin gebeurt: vb. muziek of film
- of de browser in full screen staat (= hoog cpu verbruik) of op de achtergrond staat(=lager cpu verbruik)

Als je 2 schermen ter beschikking hebt kan je dat makkelijk volgen:
Scherm 1: zet daar een browser open.
Scherm 2: Open de terminal en geef command:
topje ziet daar de browser bovenaan staan met zijn % CPU-gebruik.
Zet de browser op de achtergrond en bekijk opnieuw zijn % CPU-gebruik.

Benieuwd naar de waarden % CPU-gebruik in jouw installatie....
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline aartje

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2025/12/23, 12:43:50 »
Nogmaals, laat je computer nakijken en/of schoonmaken door iemand die dat kan !
Ik heb nog nooit (!!) meegemaakt dat een computer alleen maar door software-oorzaken te warm
werd en geloof me, ik heb er duizenden onderhanden gehad.
Het kan dat je je laptop op een niet harde ondergrond geplaatst hebt en daardoor de ventilatie
niet optimaal is, of dat de koeling niet goed werkt (vervuiling ? slecht contact CPU/koellichaam ?)
Het kan natuurlijk ook dat het een combinatie van "vervuiling/hoge CPU load/warme omgeving/
zachte ondergrond oid" is.
« Laatst bewerkt op: 2025/12/23, 13:12:32 door aartje »

Offline aartje

• Lid
« Laatst bewerkt op: 2025/12/23, 13:18:54 door aartje »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2025/12/23, 17:28:16 »
Ik denk dat je pech hebt....
Hoeft niet zo te zijn. Ik werk al jaren met Dell XPS 13 (aangekocht met Ubuntu LTS erop!), en had ooit ook een probleem met een op hol slaande processor: er waren een "kworker" proces dat 100% CPU eiste.

Het zal wel van belang zijn dat de OP wat informatie begint te geven, naast het gevraagde ook de Ubuntu versie en ook volledige systeeminformatie.
« Laatst bewerkt op: 2025/12/23, 17:38:00 door vanadium »

Offline Erikje

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2025/12/25, 19:19:36 »
Zie foto van mijn systeem.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #22 Gepost op: 2025/12/26, 12:11:56 »
Het zal wel van belang zijn dat de OP wat informatie begint te geven, naast het gevraagde ook de Ubuntu versie en ook volledige systeeminformatie.

Hij gaf aan Pop_OS met Cosmic the gebruiken. De Cosmic desktop is pas als stable uitgekomen en deze zal nog wel de nodige bugs bevatten. Nu zie ik dat hij een nVidia GPU heeft en vraag me af of daar de nodige drivers voor geïnstalleert zijn. Het is bekend dat nVidia nog steeds niet optimaal werkt onder Wayland en helaas is de Cosmic desktop enkel Wayland compatible.

Offline Erikje

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2025/12/27, 11:20:03 »

Hij gaf aan Pop_OS met Cosmic the gebruiken. De Cosmic desktop is pas als stable uitgekomen en deze zal nog wel de nodige bugs bevatten. Nu zie ik dat hij een nVidia GPU heeft en vraag me af of daar de nodige drivers voor geïnstalleert zijn. Het is bekend dat nVidia nog steeds niet optimaal werkt onder Wayland en helaas is de Cosmic desktop enkel Wayland compatible.

Ik heb inderdaad deze versie van popos zonder nvidia drivers gedownload. zou dat helpen?
en wat is wayland?

Offline siegi

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2025/12/27, 11:31:57 »
Scherm 2: Open de terminal en geef command:
topje ziet daar de browser bovenaan staan met zijn % CPU-gebruik.
Zet de browser op de achtergrond en bekijk opnieuw zijn % CPU-gebruik.

Benieuwd naar de waarden % CPU-gebruik in jouw installatie....

Voor die laptop open te gooien, ben ik ook heel benieuwd naar de uitkomst hierop.
Het gebruik van nieuwe desktop omgeving zoals cosmic lijkt me op dit moment de hoofdverdachte.