Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gthumb negeert sommige bestanden.  (gelezen 178 keer)

Offline MKe

• Lid
Gthumb negeert sommige bestanden.
« Gepost op: 2025/12/13, 17:29:08 »
Ik gebruik normaal geeqie om foto’s te bekijken, maar wilde overstappen naar gthumb vanwege de betere Wayland ondersteuning. GThumb lijkt echter niet alle foto’s in een map weer te geven. Geen idee waarom, maar hij negeert gewoon bestanden. Is dit normaal? Heb ik wat over het hoofd gezien in de settings?

Alle bestanden in de folder zijn jpegs, gegenereerd met darktable.

Re: Gthumb negeert sommige bestanden.
« Reactie #1 Gepost op: 2025/12/14, 10:43:03 »
Hallo, Geeqie laat wel alle foto's zien?

Ik heb geen ervaring met Wayland, maar op X toont gThumb gewoon alle foto's.

Onderaan het gThumb-venster staat achter "Tonen:" een uitrolmenu, heb je daar "Alle afbeeldingen" gekozen?

Nog een mogelijkheid is dat de jpg-export vanuit Darktable iets aan de foto toevoegt waar gThumb niet mee overweg kan.

Als je een folder kiest met jpg's, bijvoorbeeld de originele uit je camera (die dus nog niet door Darktable zijn gehaald), worden ze dan wel allemaal getoond?

Offline MKe

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/12/14, 14:34:40 »
Hallo, Geeqie laat wel alle foto's zien?

Ik heb geen ervaring met Wayland, maar op X toont gThumb gewoon alle foto's.

Onderaan het gThumb-venster staat achter "Tonen:" een uitrolmenu, heb je daar "Alle afbeeldingen" gekozen?

Nog een mogelijkheid is dat de jpg-export vanuit Darktable iets aan de foto toevoegt waar gThumb niet mee overweg kan.

Als je een folder kiest met jpg's, bijvoorbeeld de originele uit je camera (die dus nog niet door Darktable zijn gehaald), worden ze dan wel allemaal getoond?
Ja, alle viewers die ik heb geprobeerd, geeqie, swayimage, imv, feh, shotwell etc laten wel alle foto’s zien.
Ik heb eigenlijk alleen foto’s uit darktable. Ik schiet raw foto’s die ik door darktable haal om om te zetten naar jpg. Ik bedacht ook al dat het iets met het file formaat zou zijn, maar alleen gthumb lijkt er er last van te hebben.
Onderaan staat idd “all files”. Ik zie zelfs sidecar files, die geen images zijn.
Ik heb ook al gespeeld met de filtering maar geen succes.
« Laatst bewerkt op: 2025/12/14, 14:38:10 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

« Reactie #3 Gepost op: 2025/12/14, 14:52:27 »
Kun je die bestanden wel los openen met gThumb als je het via de terminal aanroept?

Als ik de online manpage goed heb begrepen:
gthumb pad/naar/plaatje.jpg

Offline MKe

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/12/14, 15:16:47 »
Kun je die bestanden wel los openen met gThumb als je het via de terminal aanroept?

Als ik de online manpage goed heb begrepen:
gthumb pad/naar/plaatje.jpg
Ja, dat werkt idd.

Overigens heb ik net het probleem opgelost. Ik heb gthumb volledig verwijderd, inclusief alle config bestanden en opnieuw geinstalleerd. Nu zie ik wel alle jpgs. Erg vreemd. Ik blijf het monitoren en kom wel terug met vragen als ik weer in de problemen kom.
« Laatst bewerkt op: 2025/12/14, 15:23:06 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

« Reactie #5 Gepost op: 2025/12/14, 15:57:01 »
Fijn dat het opgelost is, maar het blijft een raar verhaal. Ik gebruik gThumb al vele jaren (en heb een deel vertaald) maar ben nog nooit iets tegengekomen dat op jouw probleem lijkt...

Offline MKe

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/12/14, 17:10:52 »
Fijn dat het opgelost is, maar het blijft een raar verhaal. Ik gebruik gThumb al vele jaren (en heb een deel vertaald) maar ben nog nooit iets tegengekomen dat op jouw probleem lijkt...
Ja idd. Ik snap het ook niet echt. Er moet iets fout zijn gegaan met de configuratie, maar wat dit nu was?

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2025/12/14, 22:12:23 »
Ik gebruik geen gThumb (omdat ik Kubuntu gebruik), maar omdat je over jpg-bestanden spreekt: misschien staat er ergens een filter aan die énkel bestanden met de extensie JPG "ziet" en niet de bestanden met de extensie "JPEG"?

Beide bestanden zijn dezelfde, maar blijkbaar zijn er systemen / programma's / mensen die vonden dat de klassieke "JPG"-extensie niet genoeg was en daarom ook "JPEG" hebben gebruikt. Als er dan in je programma een filter aan staat (of hij herkent domweg geen JPEG-bestanden als een beeld), dan zou dat héél misschien een reden kunnen zijn.

Maar al bij al blij dat het opgelost is.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...