Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 'Geen printdienst'  (gelezen 157 keer)

'Geen printdienst'
« Gepost op: 2025/12/05, 16:23:39 »
Sinds gisteren wil mijn printer ineens niet meer printen.
Als ik kijk bij de instellingen, dan zie ik:

:(
Geen printdienst
De systeemdienst voor afdrukken is niet beschikbaar.

Ik heb die opmerking nog nooit eerder gezien.
Ik heb maar een printer, maar er worden er altijd een stuk of 4 genoemd. Die zijn geen van allen (meer) zichtbaar op dat scherm.
Rechtsboven stat een roze vakje 'printer toevoegen', maar dat is niet aanklikbaar.
Ik heb gecontroleerd of de printer aan staat en of de aansluiting intact is, en dat is het geval.
Als ik met de (windows) laptop van mijn werkgever probeer via de draadloze verbinding een printopdracht te geven dan zegt-ie 'printer offline'. Maar als ik met de laptop de opdracht geef om een testpagina af te drukken dan gebeurt dat wel meteen.

Kijk ik op de laptop naar de afdrukwachtrij, dan zie ik dat er een pagina in de rij staat, met de opmerking 'afdrukken'. Maar er wordt dus niets afgedrukt. Merkwaardig is dat, als ik probeer die afdruk te annuleren, dat niet mogelijk blijkt.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
« Laatst bewerkt op: 2025/12/05, 16:34:50 door Erik Wannee »

Re: 'Geen printdienst'
« Reactie #1 Gepost op: 2025/12/05, 17:20:16 »
Zelfde probleem als https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=112326.0 ?

Je zou op updates kunnen controleren. De laatste versie van CUPS voor Ubuntu 24 is: 2.4.7-1.2ubuntu7.9.

Om te zien of je de laatste versie hebt:
apt list cups -a
Werkt het nog niet kun je naar de oplossing van Pjotr kijken in het eerdere draadje.

« Reactie #2 Gepost op: 2025/12/05, 17:42:29 »
Mijn Cups versie is:
2.4.7-1.2ubuntu7 amd64
Dat lijkt me OK.

Als ik de instructie van Pjotr volg,
Vul ik bij instructie 4 in:
gedit admin:///etc/cups/cupsd.conf

Dan kom ik op het punt dat er in Gedit een veld opent, dat zegt:

Bestand 'admin:///etc/cups/cupsd.conf' kon niet worden geopend.
'admin:'-locaties worden niet ondersteund.

Daarna kom ik niet verder. Wat moet ik dan doen?

« Reactie #3 Gepost op: 2025/12/05, 17:50:26 »
Mijn Cups versie is:
2.4.7-1.2ubuntu7 amd64
Dat lijkt me OK.
...

Nee dat zegt niets, dat is de oorspronkelijke 'hoofd'-versie. Je moet het updatenummer erbij zien om te weten of je de laatste hebt.

Wat is de volledige output van:
apt list cups -a?

Ben je niet bij dan even voor de zekerheid op updates checken en uitvoeren:
sudo apt update
sudo apt upgrade

« Reactie #4 Gepost op: 2025/12/05, 18:23:00 »
Het hele verhaal was:
2.4.7-1.2ubuntu7.7 amd64

Ik heb nu een update en upgrade gedaan. Het is nu:
2.4.7-1.2ubuntu7.9 amd64

Dat was een stap in de goede richting: ik had meteen weer 3 'printers' terug. (Eigenlijk 1 fysieke printer, maar om een of andere reden geeft hij er altijd 3 weer.)
Ik heb een printopdracht gegeven voor een test-afdrukje, en zie nu 1 taak. Als ik op die taak klik, krijg ik een melding waar ik wel vaker mee te maken heb gehad: 'wachten'. Geen idee waarop hij dan aan het wachten is...

« Reactie #5 Gepost op: 2025/12/05, 20:21:58 »
Dat weet ik ook niet.

Je zou eens voor de zekerheid het systeem helemaal kunnen herstarten zodat alle systeemservices (waaronder cups) ook opnieuw worden gestart.

Ondanks dat ik zelf geen printer heb zijn er wel een aantal services voor cups op mijn systeem actief. Je kunt even kijken of die goed draaien:
systemctl status cups
systemctl status cups.path
systemctl status cups.socket