Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: canonical  (gelezen 351 keer)

Offline vw101061

• Lid
    • Vrolijke Wetenschap
canonical
« Gepost op: 2025/12/02, 08:45:21 »
Controle van verbonden ip-adressen laat mij zien dat er veel ip adressen zijn van 185.125.190.x Deze behoren toe aan Canonical Group Limited. Wie heeft vergelijkbare ervaringen en wie kan mij zeggen of hier enig gevaar schuilt?

Offline Jenske

• Lid
Re: canonical
« Reactie #1 Gepost op: 2025/12/02, 10:30:10 »
Gelieve aan te geven over welk systeem je spreekt: Ubuntu, Lubuntu, Kubuntu ...Graag ook aangeven waarom en hoe je die IP-adressen benaderde en waarom je dat verdacht vindt. En op wat die "veel IP adressen" zou "aangesloten" zijn.

Je zal je vraag meer concreet moeten stellen en meer informatie moeten geven.

En o ja, Canonical is een bedrijf achter Ubuntu. Dat je dat ergens te zien krijgt, lijkt me niet verrassend.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline vw101061

• Lid
    • Vrolijke Wetenschap
« Reactie #2 Gepost op: 2025/12/05, 17:42:33 »
Het gaat hier om Ubuntu 24.04.3 LTS.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/12/05, 19:36:06 »
Verder kan ik je niet helpen, maar ik hoop dat mijn opmerking ivm Canonical enigszins geruststellend is voor uw verdere bezigheden.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline vw101061

• Lid
    • Vrolijke Wetenschap
« Reactie #4 Gepost op: 2025/12/06, 17:45:33 »
Hierbij nog nadere informatie: het gaat hier over de 185.125.190.0/24 IP Range. Deze behoort toe aan de Canonical Group Limited. Momenteel zie ik in Wireshark 12 van het ip-adres 185.125.190.x  Ik hoor graag van anderen of zij de zelfde ervaring hebben en hoe lang ze dit al zien.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/12/07, 23:30:45 »
Canonical is het bedrijf achter ubuntu. Het is logisch dat je wat traffic naar hun servers ziet.

Bij  het checken van updates wordt bijvoorbeeld contact opgenomen met hun servers.
Verder wordt bij de installatie  gevraagd of men anonieme gegevens mag verzamelen om ubuntu te verbeteren. (temetry)
Dit laatste doen veel grootte software projecten en bedrijven.  Maar je kan het perfect uit zetten zonder negatieve gevolgen.