Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: convert foto naar pdf  (gelezen 392 keer)

Offline bart85

• Lid
convert foto naar pdf
« Gepost op: 2025/11/25, 14:57:23 »
Ik heb een hele map aan recepten.  Ik wil ze allemaal naar pdf converteren. Eerst zal ik ze moeten scannen bij de bieb.  Ik verwacht dat het in jpg gescant kan worden. Daarna op ubuntu naar text oftewel pdf converteren. Dan kan ik ze online delen.  Het is uitgetypte text, niet met de hand geschreven.
Met welk programma foto's converteren naar pdf?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline peer

• Lid
Re: convert foto naar pdf
« Reactie #1 Gepost op: 2025/11/25, 15:27:46 »
imagemagick kan jpg bestanden converteren naar pdf, volgens mij ook in batch. Maar ik denk dat je op zoek bent naar iets anders. Als je wilt converteren naar text dan moet heb je een ocr programma nodig.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/11/25, 17:40:37 »
Zo goed als elke scanner kan rechtstreeks een output leveren als pdf. Dat moet je ergens aan de instellingen regelen.

(Trouwens, in een pdf worden afbeeldingen geplakt onder de vorm van ... een jpg-bestand)
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/11/25, 17:46:54 »
Ingescande jpg afdrukken naar bestand levert pdf bestanden op.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline bart85

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/11/25, 19:03:31 »
Ik wil binnenkort pdf2go proberen.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."

Offline bart85

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/11/26, 13:12:47 »
Document, 35 bladzijden zijn gescand. Online kan met imagetotext of bij files-editor.com, maar op deze sites moet je betalen.
Ik wil graag offline de pdf met plaatjes converten naar text. Welke app raad je mij aan?

Ze zijn omgezet naar jpg. nu pakt pdf2go ze wel, maar resultaat is niet perfect. zal ze erna wel moeten bewerken.
« Laatst bewerkt op: 2025/11/26, 13:51:01 door bart85 »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/11/26, 15:19:01 »
Een commandolijntool ocrmypdf doet dit, en is (wellicht nog steeds) standaard beschikbaar in het software centrum.

Als het programma traag is of vastloopt op grote bestanden, dan kan het werken door de PDF op te splitsen in afzonderlijke pagina's, die afzonderlijke PDF's dan te behandelen en de omgezette PDF's terug te combineren in één bestand. Dat kan met pdftk (commandolijn) of met een GUI programma zoals PDFarranger.

Zoals Jenske reeds aangaf kan scan software soms ook PDF's (of zelfs jpegs) inlezen en die omzetten naar doorzoekbare PDF.

Offline bart85

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2025/11/26, 19:40:12 »
Het is gelukt. Eerst met pdftk voor splitten van pdf
pdftk input.pdf burst
Dan met het volgende ocr uitvoeren.
#!/bin/bash

dir=${1:-~/recepten.ocr}
[[ -d ${dir} ]] || mkdir -pv ${dir}
language=nld

for i in *.pdf
do
echo file=$i
ocrmypdf -l $language $i ${dir}/$i
done

Nu kan ik kopiëren en plakken in libreoffice en opmaak handmatig doen.