Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke smartphone voor Ubuntu touch of alternatief  (gelezen 2155 keer)

Offline Titus

• Lid
Welke smartphone voor Ubuntu touch of alternatief
« Gepost op: 2025/11/18, 22:04:43 »
Ik kreeg van mijn bank bericht dat mijn huidige Androïd versie niet meer hun app kan ondersteunen.
Geen updating meer mogelijk.
Dus besloot ik om uit te kijken naar een ander toestel liefst met zo weinig mogelijk software van de Bigtechreuzen = te veel verborgen privé info garing.
Ik las dat het merk 'Brax' smartphones goed zijn om Ubuntu Touch op te installeren. Wat zijn de ervaringen?
Zijn er ook nog alternatieve opties m.a.w. toestellen met andere OS die de invloed van Google en Microsoft tot een minimum beperken? Alvast bedankt voor info.

Offline M_aD

• Forumteam
Re: Welke smartphone voor Ubuntu touch of alternatief
« Reactie #1 Gepost op: 2025/11/19, 08:52:15 »
Ubuntu Touch en bankieren zal (nog) niet gaan, ook whatsapp en andere bekende apps zijn niet beschikbaar op UT. Daarnaast is de Braxphone nog niet helemaal klaar om Ubuntu Touch op the draaien, er zijn nog wat problemen die ze moeten oplossen en dat duurt even.

Ik zou gewoon een goedkope Motorola Android phone nemen zijn niet zo duur , van tussen de  €59 tot €160 heb je er al eentje bij Bol, en draaien op redelijk nieuwe Android versies.

Of koop een refurbished of tweedehands toestel wat compatible is met Ubuntu Touch en flash je het er zelf op via hun installer. Hier is een lijst met toestellen die ondersteund worden en kan je kijken welke 100% werken: https://devices.ubuntu-touch.io/
« Laatst bewerkt op: 2025/11/19, 08:56:06 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline Titus

• Lid
Re: Welke smartphone voor Ubuntu touch of alternatief
« Reactie #2 Gepost op: 2025/11/19, 22:51:46 »
Hartelijk dank voor de info. Ik zal de raad opvolgen dan bespaar ik me zowel desillusies als kosten!