Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geluid opnemen  (gelezen 2663 keer)

Offline vinum

• Lid
geluid opnemen
« Gepost op: 2025/11/11, 23:40:05 »
bestaat er in Ubuntu een programma om (online-)radioprogramma's op te nemen?

Offline aartje

• Lid
Re: geluid opnemen
« Reactie #1 Gepost op: 2025/11/12, 10:52:44 »
« Laatst bewerkt op: 2025/11/12, 10:54:47 door aartje »

Offline EvC

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/11/12, 13:08:57 »
Met Shortwave internetradio kun je opnemen. In mijn geval wordt het resultaat in de map Muziek opgeslagen.

OS = Ubuntu Cinnamon 26.04 Daily Builds:

Lenovo ThinkBook 13x  G4 :   Ubuntu Cinnamon 26.04 Daily Builds  +  GNOME Boxes

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/11/12, 17:28:51 »
Je kan met Audacity eender welke audiostream opnemen. Dus als je een CD hebt ingestoken, op youtube naar een filmpje kijkt (met geluid, natuurlijk), een muziekplatform, een digitale radiostream beluistert (en zelfs via een externe microfoon opneemt), kan je die stream onderscheppen met Audacity.

Installeer Audacity en zoek op het internet naar: "hoe met Audacity geluid opnemen van [naam programma]" (of in het Engels.

Nadelen, opmerkingen van deze Audacity-techniek
  • Het is zoals vroeger met het cassettebandje een muziekje opnemen van de radio: als een muziekje op de radio 7 minuten duurt, moet je 7 minuten opnemen.
  • Zelf een opname maken van een stream en deze verder verdelen is een schending van het auteursrecht (tenzij je toestemming hebt).
  • Als je denkt: "ik zet die digitale radio in tabblad 1 van mijn firefox en neem dat op met Audacity en ondertussen ga ik naar het nieuws luisteren op tabblad 2", dan zal je opname een overlappend geluid bevatten van zowel je radio als het nieuws.
  • Als je niet goed oplet en je opname een uur (of wie weet nog veel langer) laat opnemen, loopt je harde schijf vol.
  • Je mag niet vergeten na de opname het bestand af te sluiten in Audacity. Kortom: je moet erbij blijven zitten tijdens de opname.
  • Je kan pauzeren en nadien verder opnemen, maar soms is het simpeler om eerst de hele zwik op te nemen, dan het bestand op te slaan en vervolgens (terug in Audacity) de stukken eruit te knippen die je niet wil.
Maar het onmiskenbare voordeel
  • Alles wat je op je computer kan afspelen en laten horen--de output dus--kan je met Audacity opnemen. Het enige dat je niet kan opnemen: het geluid dat je computer maakt als je hem van de 14de verdieping naar beneden laat vallen op een toevallige passant.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...