Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: printers onder ubuntu en cartridges  (gelezen 4573 keer)

Offline henkchr

• Lid
printers onder ubuntu en cartridges
« Gepost op: 2025/10/18, 16:02:24 »
Ik wil graag weten welke printers met Ubuntu werken.

In mijn geval 24.04 lts. Is hier ook een overzicht van ?

Kan iemand  printers/scanner aanraden die werken met alternatieve cartridges, dus niet de originele cartridges.

Ik heb nu een HP printer die niet meer werkt met alternatieve cartridges.

Dank jullie wel Henk

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: printers onder ubuntu en cartridges
« Reactie #1 Gepost op: 2025/10/18, 16:36:39 »
Ik zou voor een laserprinter van Brother gaan.
Die zijn per print het goedkoopste en hebben hele goede ondersteuning.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/10/18, 22:55:07 »
Voor Linux zijn de HP-printers* ook goed inzetbaar.

HP heeft zelfs een speciaal programma -- of hoe noem je dat ?? -- HPLIP dat je kan gebruiken om je HP-printer aan te sluiten.

Maar ... ik denk dat ze voor zo goed als elk normaal mainstream-merk printers wel de nodige drivers hebben voor Linux: immers, de fabrikant die een printer uitbrengt die niet kan draaien onder Linux, doet zichzelf tekort.

En let ook een klein beetje op: sommige printers kun je via de wifi aansturen, andere (alleen) via een kabel. In dat eerste geval gebeurt het wel eens dat Linux en MS Windows elkaar hinderen, m.a.w. dat de ene de andere zijn instellingen kapot maakt. Die frustrerende ervaring heb ik thuis heel soms: dubbelzijdig afdrukken via wifi vanuit een MS Windows computer lukt dan soms (niet). Voor mij niet frustrerend, want de printer hangt via kabel aan mijn desktop Kubuntu-computer, maar wel lastig voor de andere gebruikers in mijn omgeving, die via wifi en met MS Windows printen.

*Ik kan enkel spreken van de 2 à 3 modellen die ik tot vandaag (sinds 2006) heb gebruikt. Nooit echte last mee gehad (behalve helemaal in de beginperiode, t.t.z. tussen 2006 en 2010).
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline peer

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/10/19, 09:15:21 »
ik heb een oude hp laserprinter: 'HP LaserJet 200 color M251nw'. Deze werkt zonder problemen onder debian en ik gebruik goedkope toner-cartridges (op amazon), ongeveer €60 voor de vier cartridges.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/10/19, 11:04:56 »
Ik zou voor een laserprinter van Brother gaan.
Die zijn per print het goedkoopste en hebben hele goede ondersteuning.
Mee eens, ik heb ooit eens  een HP Inkjet gehad, gaf toch wel problemen (verdroogde mondjes)
Daarna  een Brother zwart/wit laserprinter HL1430, tienduizenden prints zonder problemen
(wel met originale Brother toner-catridges).
Toen nog even een Samsung zwart/wit laser met een huismerk toner, alleen maar ellende.

Nu weer  een Brother zwart/wit laserpriner (HLL5000D) al een tijdje met een toner-cartridge
met een FLWR-toner (8000 pags voor ca 60 EURO) bij Inktweb. Geen enkel probleem.

Ik heb geen behoefte aan kleurenprints (die laat ik wel bij de HEMA of zo afdrukken)

Heb verder altijd een aparte scanner gehad, eerst een HP SCSI-scanner, nu de goedkoopste Canon
USB-scanner, niks op aan te merken.
« Laatst bewerkt op: 2025/10/19, 11:09:57 door aartje »

Offline loti

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/10/19, 16:37:53 »
Hier al jaren een zwart wit Brother laserprinter met originele inktcartridge, bevalt prima.

Offline henkchr

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/10/19, 16:56:27 »
ik print niet echt veel moet ik zeggen.

Heb uiteraard wel een scanner nodig die er bij in zit .

Hoe kom ik erachter of die BROTHER printers ook alternatieve cartridges accepteren , vooraf ?

De modellen die jullie genoemd hebben zijn niet meer leverbaar.

Hoe weet ik dat de huidige generatie ook nog werkt met alternatieve cartridges ? En zijn deze veel goedkoper dan de origine cartridges ?

Offline aartje

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2025/10/19, 17:31:40 »
ik print niet echt veel moet ik zeggen.

Heb uiteraard wel een scanner nodig die er bij in zit .

Hoe kom ik erachter of die BROTHER printers ook alternatieve cartridges accepteren , vooraf ?

De modellen die jullie genoemd hebben zijn niet meer leverbaar.

Hoe weet ik dat de huidige generatie ook nog werkt met alternatieve cartridges ? En zijn deze veel goedkoper dan de origine cartridges ? Als je toch niet zoveel print kun je natuurlijk ook de originele Brother toner gebruiken, het is maar een centenkwestie
per pagina.
De ene alternatieve tonercartridge is niet de andere.. De alternatieve cartridge bij de Samsung printer
had ik bij 123inkt gekocht en die was slecht, die bij de Brother printer had ik bij Inktweb vandaan en die was prima.
Je hebt ook opvolgers van die printers en die kan je ook vaak vinden door op de website van die zaken te zoeken
naar de toners en dan de printers te zoeken die bij die toners horen. Daar zitten vaak opvolgers van die printers
bij die dezelfde toners hebben en nog wel verkocht worden.
Maar verder moet je uiteindelijk zelf gaan zoeken wat de beste printer voor jou is (reviews, consumententests ?)
« Laatst bewerkt op: 2025/10/19, 17:35:04 door aartje »

« Reactie #8 Gepost op: 2025/10/20, 11:29:45 »
Als je weinig print kun je m.i. het beste met originele cartridges werken. Heb slechte ervaringen met die van 123inkt.

Voorheen heb ik meerdere inkjet printers gehad die àls ik een keer wilde printen verstopte spuitmondjes had. Nu een MF HP laser en nooit een probleem.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2025/10/20, 11:38:54 »
Ik zou, als ik er nu één nodig zou hebben gaan voor deze  :

https://tweakers.net/pricewatch/1990914/brother-hl-l2445dw/reviews/
met deze toner:

https://www.inktweb.nl/toners/brother/flwr-brother-tn-2510xl-bundel/flwr-tn2510xl-bundel/?_gl=1*1d41mfg*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=EAIaIQobChMIoIaB97yykAMV3ZeDBx1AiTmaEAAYASAAEgKLk_D_BwE

Maar ja, de printer die ik nu heb zal wel mijn laatste zijn  :)

Offline henkchr

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2025/10/20, 11:43:33 »
ik denk dat een zw/w laser wel een goed idee is.

Helaas heb ik niet de consumentengids in huis dus kan die tests niet inzien. 

Maar mag ik concluderen dat die Brother printers dus allemaal goed onder linux werken ?

Hoe weet ik dat een laser printer of andere printer het onder ubuntu goed doet ? Of werken ze tegenwoordig allemaal goed.

In hoeverre is een wifi printer aan te raden boven een bekabelde ?

Offline henkchr

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2025/10/20, 11:48:44 »
Ik zou, als ik er nu één nodig zou hebben gaan voor deze  :

https://tweakers.net/pricewatch/1990914/brother-hl-l2445dw/reviews/
met deze toner:

https://www.inktweb.nl/toners/brother/flwr-brother-tn-2510xl-bundel/flwr-tn2510xl-bundel/?_gl=1*1d41mfg*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=EAIaIQobChMIoIaB97yykAMV3ZeDBx1AiTmaEAAYASAAEgKLk_D_BwE

Maar ja, de printer die ik nu heb zal wel mijn laatste zijn  :)

die cartridge past daar dus bij dan he ?

Oke , dat ziet er inderdaad goed uit. Als ie dan onder linux werkt is dat geen slecht idee .

Offline aartje

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2025/10/20, 11:56:35 »

die cartridge past daar dus bij dan he ?

Oke , dat ziet er inderdaad goed uit. Als ie dan onder linux werkt is dat geen slecht idee .
Als je de printernaam invult op de intweb-site krijg je de toner(s). Brother geeft altijd goede linux-ondersteuning en
hij is dubbelzijdig ..
Bij mijn (duurdere, grotere) laserprinter van Brother was de standaard modes van printen wel erg vet. Ik heb hem nu
op "toner-bespaar"  modes staan en nu is hij perfect. Maar dat valt allemaal in te stellen.
« Laatst bewerkt op: 2025/10/20, 12:00:22 door aartje »

Offline henkchr

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2025/10/20, 15:48:38 »
is de Brother HL-L2445DW ook gelijk een scanner ?
« Laatst bewerkt op: 2025/10/20, 15:58:56 door henkchr »

Offline aartje

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2025/10/20, 16:58:49 »
Nee (zie googelen op HL-L2445DW)

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2025/10/20, 18:06:53 »
Om ecologische en economische redenen is een laserprinter alleen zinvol als je zeker meerdere honderden blz per maand print in grote blokken. Dus niet als je om het uur 3 blzn. wil printen.
Laserprinters zijn duurder in aanschaf én verbruik (duurder want er zit een soort bak-oven in het systeem die nogal hoge temperatuur moet halen). En dat ze heel veel kunnen printen voor je de toner moet vervangen lijkt handig,maar in de praktijk komt dat toch redelijk duur uit omdat je niet doorhebt dat zo'n tonercassette ook wel wat kost.

Laserprinter moet enkelen honderden Watt gebruiken om op te warmen, inkjet heeft genoeg aan 50 Watt.

Laser is énkel goedkoper in verbruik als je veel en langdurig print, want dan neemt de verwarmingskost voor die oven in verhouding af.

Tegenwoordig zal het wel wat beter zijn, maar laserprinters produceren ook nogal wat ozon en da's niet gezond.

Inkjet is goedkoper in verbruik, want heeft niks met verwarming.

Hoewel het lijkt alsof die originele inkjet-cartridges veel duurder zijn, is het voordeel eerder beperkt en gaat het over maximaal enkele tientallen euro per jaar. Vaak vervalt ook de garantie voor je printer als je "lichaamsvreemde" cartridges gebruikt.

En ... inkjetprinters zijn BETER voor foto-afdrukken dan laserprinters. Daarom drukken de grote fotoprintbedrijven nog vaak met inkt.

Het grootste nadeel van inkjet ten opzichte van laser: laserprinters zijn sneller.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2025/10/20, 21:29:04 »
Ik herinner me dat ik ooit eens een inkjetlaser printert kocht van HP (zoiets van HP690 of zo)
voor een half maandsalaris, nu kost een degelijke laserprinter voor thuis een uursalaris of zo.
Dat van die bakoven is zwaar overdreven, mijn laserprinter is binnen een halve minuut opgewarmd.
De kosten van toner per pagina zijn veel lager dan die van een inkjet.

Dat verhaal van die ozon is al zo'n 20 jaar achterhaald. Ik heb zo'n 20 jaar beroepsmatig met
printers gewerkt, maar dat waren wel professionele laserprinters (HP of Xerox) en dan heb je het over printers
met tonercartidges van meer dan 20000 pagina's en z0'n 1000 tot 3000 bladzijden per dag.
Sommige meer dan een miljoen per jaar.
Kleurenafdrukken zijn in het algemeen beter met een inkjet, hoewel er ook goede kleurenlaserprinters zijn.
Ik heb geen behoefte aan kleuren, dus dat speelt bij mij geen rol.
Maar het belangrijkste voor mij is dat ik, al print ik nog zo veel of weinig, nooit een probleem heb met afdrukken
en dat heb ik wel met inkjets gehad. De snelheid is ook mooi meegenomen, maar is nu thuis niet echt belangrijk.

Offline loti

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2025/10/21, 09:40:42 »
Mijn Brother laserprinter piekt tijdens het opstarten gedurende ca. 20 seconden naar 800 Watt, daarna standby 5 Watt.  Wanneer een print start is er ca. 1 seconde weer een piek.
Het voordeel van een laserprinter is dat je geen last hebt van verdroogde inktpatronen wanneer je maar weinig print.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2025/10/21, 11:07:56 »
Mijn overgenomen Laserprinter Kyocera mita FS1000 bestaat sinds het jaar 2000.
In het transportdeel een stuk of 6 viltjes op de actuators vervangen en werkt sindsdien nog steeds op de eerste toner/cartridge.
Er ligt al jaren een reserve toner op de plank.
Aangesloten op een even oude HP printserver door mijn hele huishouden het centrale papier centrum.
Door het ontbreken van de Postscript ROM was het even zoeken naar een driver die geen rare sprongen maakte bij grafische opdrachten.
De oplossing was de meest gewone HP Laserjet 4 driver. (ook voor Windows)

Wat is mijn punt, doet u mij maar een Laserprinter.
De afgelopen jaren  HP inkjet en Brother inktjet printers uit frustratie wegens regelmatig weigeren en inkt problemen gedumpt bij de recycling.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline henkchr

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2025/10/21, 12:20:44 »
nog even naar de brother laserprinter.

de HL-L2445DW heeft helaas geen scanner. Ik vind dit toch wel handig , anders moet je weer apart eentje ernaast zetten.

De Brother DCP-L2627DWE is niet zo duur (168) en heeft wel een scanner aan board.

Wat denken jullie hiervan ?  Voor en nadelen.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2025/10/21, 12:38:49 »
Daar heb ik geen mening over. Hopelijk geeft hij geen problemen(vooral de scanner, daar hebben de meesten problemen
mee met een all-in-one) onder Linux, dat zou je uit moeten zoeken.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2025/10/21, 19:25:18 »
Als het over scannen gaat: ik vermoed dat een automatische documentvoeder -- zo'n ding waarmee je enkele bladeren achter elkaar in één ruk kan scannen -- wel handiger is, zeker op termijn. Als je, zoals ik nu, telkens je blad moet op de plaat leggen, omdraaien en scanner-opdracht geven(*) dan kan dat zelfs voor ocharme 13 bladeren recto verso wel even duren. Da'n is zo'n feeder wel verdomd handig.

Er bestaan ook, zoals ze bij ons op het werk gebruiken, een soort afzonderlijke scanner -- ziet eruit als een heel dikke meetlat -- waarin je bladeren voedt. Dan heb je apart een scanner en kan je een "zuivere" printer gebruiken als printer.

Ik zweer bij inkjet, maar het is natuurlijk aan u om te beslissen om eventueel een laser te kopen.

En o ja, ik vergat nog één echt voordeel van een laserprintr: laserafdrukken kunnen goed tegen water of alcohol. Met een inkjet geprinte labels lopen onmiddellijk uit, maar wat je met een laserprinter print blijft op het papier zitten.

Maar toch raad ik een kleuren-inkjet-printer aan.

Vergeet vooral niet dat de raad die je hier krijgt komt van mensen die zelf al voor een of ander systeem hebben gekozen. Zo draai ik zelf al jaren tevreden thuis met een inkjetprinter, wetende dat ik een 200 à 400 bladen per maand erdoor draai. Een laserprinter is qua drukkost per blad inderdaad goedkoper dan inkjet, maarrrrrrrrr ..... je hebt een duurder toestel thuis staan met een potentieel van duizenden bladzijden, waar je misschien 3 jaar over doet om ze af te drukken. Zoiets als het karretje met snoeihout uit je tuin vervoeren met een Rolls Royce (met trekhaak): dat zal ongetwijfeld goed lukken, maar of je dat nodig hebt?

Nu ik erover nadenk: kan je überhaupt een Rolls Royce kopen met een trekhaak?

(*) ik gebruik Skanlite onder Kubuntu

« Reactie #22 Gepost op: 2025/10/22, 15:47:29 »
Ik heb een wat oudere tweedehands Brother MFC-J5910dw.

Deze printer heeft geen chips in zijn cartridges waardoor je heel makkelijk alternatieve cartridges kan gebruiken.

Ik heb mijn printer omgebouwd naar een CISS printer.
Dat komt erop neer dat ik 4 grotere reservoirs met slangetjes heb aangesloten op de cartridges. Deze reservoirs zijn heel makkelijk bij te vullen. (geen gedoe met spuitjes enzo)
« Laatst bewerkt op: 2025/10/22, 16:19:08 door steef76 »

Offline henkchr

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2025/10/22, 19:39:43 »
ik denk dat het de is de Brother HL-L2445DW gaat worden.

Offline loti

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2025/10/22, 20:20:25 »
Lijkt me een goede keus, ik heb vrijwel dezelfde printer en bevalt prima.
Wel even de prijzen vergelijken, je kan hem voor ca € 115,00 bij meerdere  zaken kopen.