Als het over scannen gaat: ik vermoed dat een automatische documentvoeder -- zo'n ding waarmee je enkele bladeren achter elkaar in één ruk kan scannen -- wel handiger is, zeker op termijn. Als je, zoals ik nu, telkens je blad moet op de plaat leggen, omdraaien en scanner-opdracht geven(*) dan kan dat zelfs voor ocharme 13 bladeren recto verso wel even duren. Da'n is zo'n feeder wel verdomd handig.
Er bestaan ook, zoals ze bij ons op het werk gebruiken, een soort afzonderlijke scanner -- ziet eruit als een heel dikke meetlat -- waarin je bladeren voedt. Dan heb je apart een scanner en kan je een "zuivere" printer gebruiken als printer.
Ik zweer bij inkjet, maar het is natuurlijk aan u om te beslissen om eventueel een laser te kopen.
En o ja, ik vergat nog één echt voordeel van een laserprintr: laserafdrukken kunnen goed tegen water of alcohol. Met een inkjet geprinte labels lopen onmiddellijk uit, maar wat je met een laserprinter print blijft op het papier zitten.
Maar toch raad ik een kleuren-inkjet-printer aan.
Vergeet vooral niet dat de raad die je hier krijgt komt van mensen die zelf al voor een of ander systeem hebben gekozen. Zo draai ik zelf al jaren tevreden thuis met een inkjetprinter, wetende dat ik een 200 à 400 bladen per maand erdoor draai. Een laserprinter is qua drukkost per blad inderdaad goedkoper dan inkjet, maarrrrrrrrr ..... je hebt een duurder toestel thuis staan met een potentieel van duizenden bladzijden, waar je misschien 3 jaar over doet om ze af te drukken. Zoiets als het karretje met snoeihout uit je tuin vervoeren met een Rolls Royce (met trekhaak): dat zal ongetwijfeld goed lukken, maar of je dat nodig hebt?
Nu ik erover nadenk: kan je überhaupt een Rolls Royce kopen met een trekhaak?
(*) ik gebruik Skanlite onder Kubuntu