Deze reactie is wat later omdat het forum voor mij een paar dagen onbereikbaar was.
ik had het niet helemaal goed in mijn antwoord. Bedankt voor de correctie
Cron wordt standaard elke minuut uitgevoerd.
De commandoregel bestaat uit vijf sterretjes (minuut, uur, maandag, maand, weekdag). Dit zijn de voorwaarden waaronder het commando wordt uitgevoerd.
voorbeelden:
* * * * * <commando> Het commando wordt elke minuut uitgevoerd.
5 * * * * <commando> Het commando wordt 5minuten na het hele uur uitgevoerd (bv. 11.05 of 22.05).
*/5 * * * * <commando> Het commando wordt elke 5 minuten uitgevoerd.
Hiernaast bestaat ook voorwaarden als @reboot en @daily
Ik zie dat je in het script het commando rsync gebruikt. Het is handiger om in het script altijd het commando met volledige pad te gebruiken dus /usr/bin/rsync. Dit om het script onafhankelijk te maken van de environment. De environment van cron bv. is veel beperkter dan van de user. Dit kan als gevolg hebben dat een script bij uittesten goed werkt maar in cron niet. Dit staat heel goed uitgelegd op de volgende pagina:
https://www.baeldung.com/linux/crontab-fix-failing-scriptEen tijdje terug heb ik het probleem gehad dat mijn disk op onverklaarbare manier helemaal vol was gelopen. Na zoeken bleek dat mijn backupscript gedraaid had terwijl de destination disk niet in de directory gemount was. Gevolg was dat de directory volgeschreven werden en nadat de disk wel gemount was de drectory niet meer zichtbaar omdat dit een link was geworden. Ik heb daarop in mijn backupscript een mountcheck ingebouwd..