Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot ineens verdwenen  (gelezen 939 keer)

Dual boot ineens verdwenen
« Gepost op: 2025/09/09, 15:29:52 »
Hallo. Ik ben nieuw hier op dit forum. Gebruik nu denk ik 12 jaar Ubuntu zonder enige problemen. Deze week kocht ik een nieuwe laptop, en daar gebeurt toch iets geks mee. Ik installeer Ubuntu op de gebruikelijke manier naast Windows 11. Gaat prima, dual boot werkt ook. Alles naar mijn zin gemaakt, laptopje uit en ik ga tevreden slapen. Volgende dag: laptop aan en ik word ineens rechtstreeks Windows 11 in gesmeten. Geen boot menu dus. Mijn vraag is hoe kan dit en hoe los ik dit op? Ik heb Ubuntu nog niet opnieuw geinstalleerd. Dacht eerst eens hier vragen. Heb met Boot Repair een bestandje gemaakt, hopelijk kan iemand er wijs uit worden. Kan toch niet zo zijn dat Ubuntu uit zichzelf verdwenen is?

Offline bart85

• Lid
Re: Dual boot ineens verdwenen
« Reactie #1 Gepost op: 2025/09/10, 09:28:24 »
Heb je firmware update van Windows gehad?

In ieder geval kun je in de chroot omgeving vanuit een live cd grub herinstalleren.
« Laatst bewerkt op: 2025/09/10, 10:09:23 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #2 Gepost op: 2025/09/10, 10:21:05 »
Staat grub misschien op een verkeerde plaats?
Anders in de bios/uefi kijken of er meer opstart mogelijkheden zijn.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #3 Gepost op: 2025/09/10, 12:46:36 »
Heb je firmware update van Windows gehad?

In ieder geval kun je in de chroot omgeving vanuit een live cd grub herinstalleren.

Er was inderdaad een update van Windows. Het tweede wat jij zegt is mij abracadabra. Is hier een tutorial voor? Ik weet nl. niet wat chroot en grub is.

« Reactie #4 Gepost op: 2025/09/10, 12:48:04 »
Staat grub misschien op een verkeerde plaats?
Anders in de bios/uefi kijken of er meer opstart mogelijkheden zijn.

Ik weet niet wat grub is, laat staan waar dit moet staan. Qua opstartmogelijkheden in uefi bestaat alleen Windows en de Ubuntu flash.

Offline bart85

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/09/12, 16:08:21 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: Gisteren om 10:38:22 »
Ik vind het geen goed idee om Ubuntu of andere Linux distro naast Windows 10 / 11 te installeren . Bij een grote Windows Update word de Linux distro gewoonweg door MICROSOFT vernietigd !

Ik lees  laptopje uit en ik ga tevreden slapen.

Laptopje word niet uitgezet maar in een slaaptoestand gezet , en Microsoft kan die vanop afstand wakker maken  :)

« Laatst bewerkt op: Gisteren om 10:40:52 door Oesje »

Offline loti

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: Gisteren om 11:37:28 »
@Oesje
Ik draai al meer dan 15 jaar een dual boot en heb nog nooit meegemaakt dat Windows een Linux distro heeft verwijderd.
In dit geval zal de grub wel hersteld moeten worden, dit kan o.a met bootrepair.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: Gisteren om 13:19:59 »
@loti, Ik heb datzelfde gehad als Oesje. In 2018 had ik een grote update van Windows en daarna was Xubuntu verdwenen en niet alleen grub. HD was volledig overschreven en Xbuntu was verdwenen. Daarna nooit meer Windows dualboot met Linux. Linux/linux.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.2 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.2 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.2 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.2 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 16:52:52 »
1 In Bios de Ubuntu opstartlader als eerste ingesteld?
2 Bij opstarten de Esc toets een aantal maal intoetsen zou het Linux opstartmenu moeten tonen.
Zoja kun je na het starten het bootmenu moeten kunnen wijzigen.

In /etc/default/grub, openen als systeembeheerder/administrator of terminal "sudo xed /etc/default/grub " onder de GRUB_DEFAULT regel de onderstaande regels wijzigen/toevoegen:
GRUB_TIMEOUT_STYLE=menu
GRUB_TIMEOUT=5
gevolgd door een terminal " sudo update-grub "

Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL