Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pictogrammen vastzetten op bureaublad  (gelezen 457 keer)

Offline coos

• Lid
pictogrammen vastzetten op bureaublad
« Gepost op: 2025/09/06, 15:35:38 »
Ik heb gezocht naar het vastzetten van pictogrammen, maar het enige wat ik kan vinden hoe het moest in versie 12.04. Ook had nog in de tips van  Pjotter een regel gekopieerd, maar helaas geeft die nu een foutmelding: iets met chroot.
Dus graag een commando dat werkt voor versie 24.04
Groetjes Coos

Offline Jenske

• Lid
Re: pictogrammen vastzetten op bureaublad
« Reactie #1 Gepost op: 2025/09/07, 11:47:10 »
Je geeft te weinig informatie over het probleem. Geef je gebruikte (x) Ubuntu versie en wat je juist bedoelt met "vastzetten".

Dat je chroot zou moeten gebruiken of een commando vraagt doet me vermoeden dat je dit wil aanpakken met een terminal-opdracht. Tenzij je er écht veel van kent zou ik dit ten allen tijde afraden. De menu-instellingen volstaan ruimschoots om logo's te wijzigen, acties ergens aan te koppelen, mappen er anders te laten uitzien, kleuren toe te kennen enzovoort zonder dat je daarvoor terminalopdrachten moet gebruiken.

Maar mijn opmerking blijft: geef informatie over wat het probleem is en wat je als resultaat verwacht.
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/09/07, 11:52:01 »
Ik denk niet dat het in de huidige versie mogelijk is de desktop iconen "vast"  te zetten, in de zin dat je ze nadien niet meer kan verplaatsen … als het dat is wat je bedoelt, ten minsten, want je vraag is eerder onduidelijk.

Offline coos

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/09/07, 14:14:04 »
Vaak als ik Xubuntu 24.04 opstart of uit pauzestand haal zijn alle pictogrammen op mijn bureaublad verschoven.
En dan via rechtermuisknop kan ik ze weer in alfabetische volgorde zetten en dat vind ik lastig. Het is lastig dat ze steeds op een andere plek staan, want dan moet je steeds zoeken. Hopelijk is het zo duidelijker.
Groetjes Coos

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/09/07, 14:23:48 »
Dat is duidelijker, en het is goed dat je nu ook aangeeft dat je XFCE gebruikt. Dat is niet hoe het behoort te werken. Die fout in Xubuntu kan te maken hebben met je specifieke toestel.

Staat de functie waarbij Xubuntu automatisch iconen sorteert af? Indien niet, zet die dan eens af. Misschien verhelpt dat het probleem al.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #5 Gepost op: 2025/09/08, 12:18:00 »
A.u.b. even opletten waar je topics plaatst. Dit onderwerp gaat over configureren en heeft niets te maken met een hulpvraag over hoe je Ubuntu of één van de officiële varianten installeert. Ik heb daarom het topic verplaatst naar Software en Configuratie.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline coos

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/09/08, 22:49:43 »
Xubuntu automatisch iconen sorteert, dit heb ik niet kunnen vinden. Het enige wat ik kan vinden waar de icons op het scherm staan (icons.screen0-1904x1035.rc).
Daar ik op deze laptop werk met een opgewaarde versie Xubuntu, heb ik ook gekeken bij een verse 24.04.03. Maar daar kan ik het ook niet vinden. Het kan misschien het het gevolg zijn van het opwaarderen.
Groetjes Coos