Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie naast windows  (gelezen 2160 keer)

Offline coos

• Lid
installatie naast windows
« Gepost op: 2025/08/28, 13:57:04 »
Mijn problemen heb ik al eerder aangekaart, maar helaas ik kom niet verder.

Ik heb een pc, van mijn vrouw, met 3 harde schijven. Waarvan één een SSD van 500 GB. Op circa 250 GB staat windows10. Het lukt mij niet om Xubuntu naast windows te installeren.
Tijdens het instaleren komt de vraag: how do you want to install Xubuntu?
Er zijn dan maar 2 mogelijkheden: Erase disk and install Xubuntu en Manual installation.
De eerste kan ik niet gebruiken dan ben ik windows kwijt.
En bij de 2e gaat het fout: Device for bootloader installation, er is geen keuze mogelijk en ik kan dus niet verder.
Zolang de 2 andere hd´s er nog inzaten waren er wel 3 mogelijkheden, 1e naast windows. Maar dan was de enige mogelijkheid Xubuntu op sdc7 te installeren, maar die schijf gebruik ik als backup.
Het maakt niet uit of de partitie die ik Xubuntu heb bestemd, al of niet geformateerd heb.
Graag een oplossing.

Groetjes Coos

Re: installatie naast windows
« Reactie #1 Gepost op: 2025/08/28, 20:15:37 »
@ Coos,

start de computer op met de opstartbare Live-USB van Xubuntu, open GParted vanaf die Live sessie en neem daarvan een screenshot, plaats dit screenshot in uw volgend bericht.

Gebruik :  https://postimages.org/  om uw screenshot in het bericht te plaatsen.

Lees hoe je dit moet gebruiken :
https://www.nationaalcomputerforum.nl/threads/een-afbeeldingenserver-gebruiken-om-afbeeldingen-te-posten.137243/

ofwel:  https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=89170.0

Lees ook eens wat Pjotr er over geschreven heeft:  https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/behoud-windows.html
« Laatst bewerkt op: 2025/08/28, 20:31:35 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint Debian 6 (LMDE6).

Offline coos

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/08/28, 23:16:41 »
De screenshots heb ik geplaatst.  https://postimg.cc/gallery/4yL4z6p

Ook heb ik de screenshot van sda en sdb als bijlage toegevoegd.

Groetjes Coos

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/08/29, 00:34:07 »
Bij de eerste afbeelding heb je de windows installatie en niet toegewezen schijfruimte . Die niet toegewezen ruimte moet je eerst formateren in EXT4 om daar dan Xubuntu op te installeren .Dit kun je met Gparted doen , door de PC te starten met de Xubuntu Live stick en van daaruit de niet toegewezen schijfruimte te formateren .
En bij het installeren kies je dan voor bij installatietype "Iets anders" en selecteer je de EXT4 partitie voor Xubuntu .

En als device voor Bootloader selecteer je "sdb"

Wel ben ik een tegenstander van Windows en eender welke Linux distro op dezelfde schijf te installeren .
Bewaar je jouw data/backup  ook op een extern medium ?

https://wiki.ubuntu-nl.org/community(2f)HerInstalleren.html
« Laatst bewerkt op: 2025/08/29, 00:43:51 door Oesje »

Offline coos

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/08/29, 10:40:28 »
Dit heb ik al geprobeerd, de installatie begint. Maar na een poos komt de mededeling: Helaas er is fout gegaan, dit kun je doorgeven.
Wat ik ook geprobeerd heb, is een extra hd bij te plaatsen en daar Xubuntu op te plaatsen. Dan krijg ik ook de mededeling: Er is een fout opgetreden.
Bij mijn eigen laptop, met windows 11 en een partitie voor / en een partitie voor /home, heb ik destijds een upgrade van 22.04 naar 24.04 opgewaardeerd. Het is, was, de bedoeling om nog een keer een schone installatie van Xubuntu te doen. Maar dit durf ik voorlopig niet.
Groetjes Coos

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/08/29, 14:04:54 »
Je hebt een niet toegewezen gedeelte op de harde schijf. Normaal zou het installatieprogramma dan zonder problemen een optie moeten geven om te installeren in de vrije ruimte, met volautomatische partitionering. Naast die /dev/sd3 staat wel een uitroepteken. Dat kan betekenen dat er een probleem(pje?) is met de partitietabel/partitionering. Mogelijk is dat de reden dat het installatieprogramma die optie niet aanbiedt. Ik heb er helaas geen ervaring mee hoe je een partitietabel kan checken/herstellen.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #6 Gepost op: 2025/08/29, 15:27:43 »
Ik heb er helaas geen ervaring mee hoe je een partitietabel kan checken/herstellen.
Dat kan toch ook met gparted ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2025/08/29, 16:43:00 »
Citaat
Naast die /dev/sd3 staat wel een uitroepteken. Dat kan betekenen dat er een probleem(pje?) is met de partitietabel/partitionering. Mogelijk is dat de reden dat het installatieprogramma die optie niet aanbiedt.

Dat is een kleine partitie die voorbehouden is voor "MICROSOFT" . Daarom dat ik geen voorstander ben om Linux naast Windows te installeren op dezelfde schijf , want Microsoft kan vanop afstand bij een grote update je schijf herpationeren en je Linux installatie vernietigen .

Offline coos

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2025/08/30, 12:52:04 »
Mijn laptop heeft dezelfde partitie mesftres van 16 MB. Deze durf ik niet te verwijderen, kan nergens vinden dat deze verwijderd kan worden.
Bij het begin van het installeren is de partitie geformatteerd met ext4. Als ik de melding krijg: Er is fout gegaan en dan kan ik zien met gparted dat de partitie al formattering Unknown wordt aangegeven.
Bij het kiezen van de partitie voor / staat er bij dat deze opnieuw geformatteerd zal worden en daarbij gaat het volgens mij fout. Het lukt me niet het vinkje daar te verwijderen, omdat de partitie toch al ext4 is geformateerd zou dit nodig moeten zijn.
Groetjes Coos

« Reactie #9 Gepost op: 2025/08/30, 14:41:11 »
@ coos,

volgende eens doornemen en dan beslissen wat je er mee zal doen ... (ter overweging)

1) backup alle belangrijke documenten, bladwijzers van de brouwser, afbeeldingen op een externe schijf.

2) Kloon W10 eventueel ... (Clonezilla). Kan je dan herinstalleren indien nog gewenst.

?? --> Je weet het wellicht wel dat, vanaf oktober 2025, Windows10 niet meer ondersteund zal worden ... ?

- Verwijder alles van de schijf en maak deze volledig schoon en partitioneer dan de schijf opnieuw naar ext4.

- Ofwel, schaf een nieuwe schijf aan en doe er de gewenste installatie op...
bv:  een Linux gestuurd besturingssysteem naar keuze en richt deze dan in naar de wensen van uw vrouw.

Voel je echter vrij ...

Succes.
« Laatst bewerkt op: 2025/08/30, 14:43:40 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint Debian 6 (LMDE6).

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2025/08/30, 20:14:33 »
Citaat
Bij het kiezen van de partitie voor / staat er bij dat deze opnieuw geformatteerd zal worden en daarbij gaat het volgens mij fout. Het lukt me niet het vinkje daar te verwijderen, omdat de partitie toch al ext4 is geformateerd zou dit nodig moeten zijn.

Gewoon bij de installatie het vinkje laten en  formateren in EXT4 en de partitie aankoppelen met / zou geen probleem mogen vormen .

Citaat
Mijn laptop heeft dezelfde partitie mesftres van 16 MB. Deze durf ik niet te verwijderen, kan nergens vinden dat deze verwijderd kan worden.

Die kun je alleen verwijderen door de schijf te wissen !
Meer uitleg over die partitie lees je hier . (Engelstalig)

https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Reserved_Partition

Offline coos

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2025/08/30, 20:29:18 »
Om zo maar iets te proberen, heb ik geprobeerd Linux Mint Xfc te installeren. Ook hier gekozen voor een andere manier. Hier wordt wel gevraagd om de partitie opnieuw te formatteren maar het hoeft. Het installeren ging zonder moeite. Alleen heb ik geen idee of Grub is geïnstalleerd, want hij start direct op in windows. Maar als ik tijdens het aanzetten van de pc kies, F9,  om op te starten met Mint gaat dat goed. Dus daar moet ik nog naar kijken.
Groetjes Coos

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2025/08/30, 20:32:51 »
Ik ben je andere topic ook eens gaan lezen .
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=112192.msg1082123#msg1082123

Citaat
Maar als ik kijk met fdisk -l  dan in beide gevallen, voor en na, is het Linux filesysteem. De /home partitie heb ik geen vinkje gezet bij formatteren tijdens installatie en dit is ext4 gebleven.

I.p.v. een home map kies je voor een home partitie , en daarom staat dat vakje aangevinkt waar je Xubuntu wilt installeren om die partitie door het Linux systeem te laten formateren , want nu is die geformateert met partitiesoftware (Gparted) .
Als je zelf Windows gaat installeren ga je hetzelfde meemaken . Ook al is de schijf of partitie in NTFS geformateert zal bij het installeren van Windows die eerst te laten formateren door het Windows systeem voor je de installatie zal kunnen verder zetten .

Offline coos

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2025/08/30, 22:37:25 »
Misschien heb ik het niet duidelijk beschreven. Ik gebruik graag een / partitie en een /home partitie. Normaal mag Xubuntu mijn / partitie wel opnieuw formatteren maar de /home partitie niet. Want daar staan mijn bestanden en instellingen op. Dit scheelt een hoop tijd. En heeft tot nu nooit problemen opgeleverd. Op de één of andere manier gaat er iets fout met het formatteren. En heb ook een keer een vinkje geplaatst bij formatteren en toen werden beide partities UnKnown. Bij Mint kun je kiezen of je wel of niet wil Formatteren, zowel bij de / als /home partitie. Omdat in mijn geval beide partities net geformatteerd waren met Gparted was het volgens mijn niet nodig dit tijdens de installatie opnieuw te doen. Ik heb niet geprobeerd om te kijken of het goed zou gaan als er tijdens de installatie wel opnieuw geformatteerd wordt. Misschien ga ik dat nog een keer proberen op een oude laptop die ik heb.
Groetjes Coos