Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: libreoffice  (gelezen 1697 keer)

Offline vinum

• Lid
libreoffice
« Gepost op: 2025/08/24, 23:16:26 »
zou het mogelijk zijn op één of andere manier de zgn "standaardinstellingen" (oa lettertype en -grootte) te wijzigen zodat ik niet telkens bij het openen van een nieuw document (zowel Writer als Calc) mijn instellingen manueel moet aanpassen?

Offline HWE64

• Lid
Re: libreoffice
« Reactie #1 Gepost op: 2025/08/24, 23:32:21 »
Ja, dat kan. Open LO Writer klik op Extra in menu balk kies onderaan op opties. Klik daarna in linkerbalk LO Writer open en daar zie je o.a. Lettertypes. Na de wijzigingen op Toepassen en daarna op OK.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

« Reactie #2 Gepost op: 2025/08/27, 11:57:38 »
Vinum, dat gaat het handigst met een sjabloon. Open LOWriter, stel je lettertype en -grootte naar wens in en doe dan Bestand - Sjablonen - Als sjabloon opslaan. Geef het een naam, kies een categorie en vink Als standaardsjabloon instellen aan. De volgende keer dat je LOWriter opent, heb je meteen je gewenste lettertype en -grootte voor je neus.

Dito voor LOCalc.

« Reactie #3 Gepost op: 2025/08/27, 16:43:44 »
Dat kan ook zonder sjabloon.
Start LO op, menu extra - Opties - Libre Office Writer - Standaard Lettertype (Westers) - Lettertypen instellen en dan toepassen.
LO start vervolgens altijd op met het gekozen lettertype.
Xubuntu 24.04 LTS

« Reactie #4 Gepost op: 2025/08/28, 15:33:11 »
Weer wat geleerd!  ;)

Offline vinum

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/08/28, 21:11:13 »
Dat kan ook zonder sjabloon.
Start LO op, menu extra - Opties - Libre Office Writer - Standaard Lettertype (Westers) - Lettertypen instellen en dan toepassen.
LO start vervolgens altijd op met het gekozen lettertype.
dit werkt blijkbaar niet  voor LO Calc?

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/08/28, 21:21:52 »
Dat klopt. Volgens mij moet je dit iedere keer in calc opnieuw instellen of iemand anders een idee?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

« Reactie #7 Gepost op: 2025/08/29, 10:51:27 »
Volgens mij moet je dit iedere keer in calc opnieuw instellen of iemand anders een idee?

Nee hoor, gaat prima met een sjabloon. Een nieuw werkblad openen, dan alles selecteren (Ctrl+a), lettertype kiezen, grootte kiezen, opslaan als sjabloon en aangeven dat dit het nieuwe standaardsjabloon moet zijn.
« Laatst bewerkt op: 2025/08/30, 08:44:36 door Paul Matthijsse »

Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline vinum

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2025/09/01, 22:15:28 »
Volgens mij moet je dit iedere keer in calc opnieuw instellen of iemand anders een idee?

Nee hoor, gaat prima met een sjabloon. Een nieuw werkblad openen, dan alles selecteren (Ctrl+a), lettertype kiezen, grootte kiezen, opslaan als sjabloon en aangeven dat dit het nieuwe standaardsjabloon moet zijn.
sorry voor de late reactie, enkele dagen gaan uitwaaien aan de kust ;-)
zojuist dit nieuwe sjabloon geprobeerd, werkt (nu) prima, zal later laten weten of het "een blijvertje" is!