Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: printer luistert niet  (gelezen 485 keer)

Offline vinum

• Lid
printer luistert niet
« Gepost op: Gisteren om 19:24:07 »
ik heb een printer Canon TS6350a die (bijna) perfect werkt onder Ubuntu 24.04.
hij staat normaal ingesteld op het gebruik van papier uit de onderste (main) papierlade, maar regelmatig doet hij zijn eigen zin en vraagt hij papier uit de achterste lade, zelfs als ik hem anders heb ingesteld!
kan iemand mij verklaren hoe dit komt en - vooral - hoe het te verhelpen?

Offline Jenske

• Lid
Re: printer luistert niet
« Reactie #1 Gepost op: Gisteren om 20:06:30 »
Ik ga er vanuit dat de printer énkel is aangesloten op jouw (ubuntu)-computer en gebruikt er niemand anders (bv. via wifi of ethernet) deze vanuit Windows. Indien niet, lees verder bij (B) in mijn post.

In dat geval zou je kunnen proberen de standaard-instellingen van je printer te wijzigen via de browser. Daar is een bepaald adres (192.168 en dan nog 2 getallen, maar die ben ik effe vergeten) langswaar je de printer kan bereiken (en instellen). Andere mogelijkheid om die instellingen te wijzigen: gebruik CUPS. Dat is het printerrprogramma van Ubuntu, dat ook, maar een beetje anders, via een webbrowser werkt. CUPS kan je bij mijn weten ook gebruiken als een soort systeeminstelling dus als je "cups" intikt in het startmenu, zou dat moeten opstarten.

In alle gevallen is het belangrijk dat de printer AAN staat.

(B) Als er Windows of een andere computer tussen fietst vrees ik dat één van die anderen de boel overneemt en gewoon zegt tegen de printer: "vanaf nu gebruik je de achterste lade, sukkel". En uw printer blijft dan gezagsgetrouw tot een ander commando eeb andere instelling oplegt.

Vergeef me deze amateuristische uitleg, maar ik ben geen computerkenner. Wél gebruik ik Ubuntu (en mijn printer) al sinds 2006 en heb dus enige ervaring opgebouwd (vooral dan over wat kan mislopen).
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline vinum

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: Gisteren om 22:31:14 »
ongelooflijk maar waar, nu start ik mijn printer terug, en jawel hoor: hij begint de onderbroken printopdracht van vanmiddag gewoon te hervatten VANUIT DE ONDERSTE PAPIERLADE!

deze printer wordt inderdaad énkel op deze computer gebruikt (én enkel door mij)!
het eigenaardige is dat ik er af en toe last van heb: het was reeds enkele weken geleden dat het mij nog overkwam, dus ik dacht dat het probleem opgelost was, maar plots was het er terug.
we zullen maar denken dat de wegen van de computer ondoorgrondelijk zijn zeker ;-)
in elk geval bedankt voor de reactie.

« Laatst bewerkt op: Gisteren om 22:39:07 door M_aD »

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 14:07:08 »
Bij ons ook al meermaals meegemaakt: onze printer hangt aan mijn (ubuntu)-pc, maar is via wifi ook bereikbaar door de rest van het gezin. En soms, héél soms, kan iemand anders plots niet meer in kleur drukken of niet meer dubbelzijdig. En soms, héél soms, kan ook ik iets wel of niet.

Ik vermoed dat het met de stand van de sterren te maken heeft.
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...