Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beschadigd (?) LibreOffice Writer document: hoe redden?  (gelezen 411 keer)

Offline Jenske

• Lid
Beschadigd (?) LibreOffice Writer document: hoe redden?
« Gepost op: Gisteren om 12:57:01 »
Ik heb een (27 Mb groot) document in LO Writer, dat ik tot gisteren nog vlot kon openen, bewerken en sluiten.

Vandaag kreeg ik melding (in Ontdekken (want ik gebruik Kubuntu)) dat LO kon worden geüpdated. Dat deed ik dus.

En nu kan ik dat groot document niet meer openen, zelfs niet repareren.

Andere Writer-documenten van ettelijke megabytes lukken wél.

Hoe los ik dat op?

Ik héb wel backups van het document (van meer dan een maand geleden), maar 1/ ik ben niet zeker dat die wél gaan geopend geraken en 2/ dan verdwijnen alle aanpassingen van de laatste dagen.
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Re: Beschadigd (?) LibreOffice Writer document: hoe redden?
« Reactie #1 Gepost op: Gisteren om 17:58:22 »
Heb je nog andere tekstverwerkers staan?

Je zou eens tijdelijk de flatpak OnlyOffice kunnen installeren om te proberen.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

« Reactie #2 Gepost op: Gisteren om 18:54:21 »
LibreOffice bijgewerkt via de reguliere en officiële updates ?

LibreOffice misschien eens herinstalleren via de softwaremanager of via Synaptic ??
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 18:57:41 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint Debian 6 (LMDE6).

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: Gisteren om 20:12:05 »
Alles is perfect geüpdated.

Ik heb het inmiddels kunnen "oplossen" -- wat heet? -- als volgt:
  • upload het (niet te openen) ODT-bestand op Google Drive
  • open het daar (en dat werkt) in google docs om eens te kijken of het enigszins oké is
  • bewaar het op de google drive als een odt-bestand (dus hetzelfde type als waarin het is bewaard) maar onder andere naam
  • donwload het van de drive naar mijn downloads
  • open het in LO Writer
Dit is meer een truuk dan een echte oplossing, maar ik heb herhaaldelijk geprobeerd om het (26 Mbyte grote (!)) oorspronkelijke document te openen in LO, maar dat ging langs geen meter.

In de marge merk ik op dat LO Writer (maar ook MS Word trouwens) in hun vergelijk-twee-documenten-tootlje eigenlijk onbruikbare zaken opleveren: élke aanpassing van vet naar onderlijnd wordt aangeduid, maar eenvoudige verplaatsingen van een alinea naar enkele blzn. ervoor ziet hij dan niet als een verplaatsing maar als een schrapping op de ene, en een toevoeging op de andere plaats. Dat documenten-vergelijken-systeem werkt eigenlijk niet goed (tenzij misschien voor een liefdesbrief van een halve bladzijde, die je in een versie voor Marianne en een versie voor Geike had geschreven).
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...