Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pyastro plugin in gimp  (gelezen 2353 keer)

Offline alfje

• Lid
pyastro plugin in gimp
« Gepost op: 2025/08/14, 17:33:49 »
Hallo beste Ubuntuers ik ben nieuw hier, en gelijk met een vraag.

Ik doe aan astrofotografie en gebruik daarvoor oa Gimp. Nu is er een speciale astro-plugin die ik heel graag werkend wil krijgen in Gimp. Er is een link met uitleg, maar snap er niet veel van, ik heb gedownload pyastro3 map met de .py files.

Dit is de link https://stargazy.weebly.com/uploads/1/3/2/6/13260589/pyastro2.pdf

Ik heb Ubuntu 24 geloof ik.

Wie zou mij daar mee willen helpen?

Mijn dank is groot.

Offline vanadium

• Lid
Re: pyastro plugin in gimp
« Reactie #1 Gepost op: 2025/08/19, 18:22:03 »
Zoals ik in je andere draadje heb aangegeven (voordat ik dit zag) vermoed ik dat het probleem is dat je plugin python2 nodig heeft. Al enige tijd is er op Ubuntu geen ondersteuning meer voor die verouderde versie van Python.

Een oplossing kan zijn om de Appimage van Gimp te gebruiken.

Vergewis je er eerst van dat de plugin in de juiste folder staat, "/home/alfred/.config/GIMP/2.10/plug-ins/" en niet (zoals nu) "home/alfred/.config/GIMP/2.10/".

Download dan het Appimage for x86_64 bestand van Gimp. Dat gedownloade bestand moet je uitvoerbaar maken: rechts-klik, eigenschappen, "Uitvoeren als programma" aanvinken. Dan kan je het programma (op dit ogenblik) enkel opstarten via de terminal, door in de terminal het pad naar het bestand in te geven.

~/Downloads/GIMP-3.0.4-x86_64.AppImage

Als het goed gaat, zou je plugin actief moeten zijn.

Werkt het, dan zal het nog wat manuele configuratie vergen om deze versie van Gimp via een icoon te kunnen opstarten.

Offline M_aD

• Forumteam
Re: pyastro plugin in gimp
« Reactie #2 Gepost op: 2025/08/20, 12:08:15 »
Aangezien het over hetzelfde onderwerp gaat wordt dit topic gesloten. Gelieve het andere topic te gebruiken voor verdere ondersteuning en discussie omdat daar al antwoorden gegeven zijn: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=112210.msg1082215#msg1082215
« Laatst bewerkt op: 2025/08/20, 12:10:41 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.