Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen met partities tijdens installatie  (gelezen 230 keer)

Offline coos

• Lid
problemen met partities tijdens installatie
« Gepost op: Gisteren om 14:26:51 »
Met dd heb ik een kopie gemaakt van een SSD van 256 naar een SSD van 512. De schijven verwisseld en volgens mij lijkt het goed. Het is mijn bedoeling om in de vrije ruimte Xubuntu te installeren. Via Getparted heb ik 3 extra partities aangemaakt, swap, / en Home. Vervolgens proberen Xubuntu te installen. De installatie begint en dan stopt de installatie met een onbekende fout. Het installeren heb ik op verschillende manieren geprobeerd met steeds het zelfde resultaat. Met Getparted gekeken en het lijkt alsof de gemaakte partities er niet meer zijn. In Windows nog een keer de partities aangemaakt, daarna heb ik weer idee dat de partities niet goed worden geformateerd tijdens installatie
Heeft iemand een idee wat er fout is of wat ik fout doe?

Groetjes Coos

Offline coos

• Lid
Re: problemen met partities tijdens installatie
« Reactie #1 Gepost op: Gisteren om 14:33:20 »
In windows heb ik met Samsung Magican de SSD gecontroleerd, maar geen fouten gevonden.
Groetjes Coos

Offline peer

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: Gisteren om 15:43:26 »
ik heb geen flauw idee wat hier fout gaat. Maar tijdens de installatie heb je toch de mogelijkheid om xubuntu in de vrije ruimte te installeren. Dan zoekt xubuntu het voor je uit. Dat is verreweg het makkelijkst.

Tijdens de installatie kun je bij de diskkeuze ook kiezen voor de manuele optie waarin je zelf de partities aanmaakt en kiest..

Je hoeft de partities niet vooraf aan te maken met gparted. Als je dat wel doet dan moet je tijdens het installatieproces kiezen voor de manuele opties. Dan moet je daar de partities selecteren,

Offline coos

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: Gisteren om 19:59:16 »
Als ik  xubuntu in de vrije ruimte te installeren lukt me dit om op sda te doen. Er zitten meerdere HD in de pc en op 1van de schijven blijkt nog 10 G vrij te zijn. Daarom doe ik het manueel. Dit al bij diverse pc`s gedaan zonder problemen.
Nog maar een keer een USB-stick gemaakt, nu met versie 24.04.2. De hele procedure herhaald, met het formatteren van de 3 partities.
Opnieuw installeren en dezelfde foutmelding. Als ik daarna met gparted kijk dan is van de swap en de / partitie het filesysteem van ext4 veranders in unknown. Maar als ik kijk met fdisk -l  dan in beide gevallen, voor en na, is het Linux filesysteem. De /home partitie heb ik geen vinkje gezet bij formatteren tijdens installatie en dit is ext4 gebleven.

Groetjes Coos

Offline coos

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: Gisteren om 22:26:23 »
Als ik  xubuntu in de vrije ruimte te installeren lukt me dit om op sda te doen. Moet zijn: Als ik  xubuntu in de vrije ruimte te installeren lukt me dit niet om op sda te doen.
Groetjes Coos

Offline coos

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 15:16:56 »
Om verder te komen heb ik geprobeerd om Xubuntu op een externe HD te installeren. Hierbij heb ik hetzelfde problemen. In windows met Rufus een usb-stick gemaakt, maar hiermee blijft het hetzelfde.
Groetjes Coos

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 16:58:59 »
Er wordt op de officieele website van ubuntu aangeraden Balena Etcher te gebruiken om een usb stick te flashen, probeer dat eens. Rufus kan soms wat problemen geven.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.