Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kiezen tussen flatpak, snap of de "gewone" ubuntu-installatie?  (gelezen 353 keer)

Offline Jenske

• Lid
Ik heb nogal wat programma's geïnstalleerd via flatpak, omdat daarin vaak recentere versies zitten dan in de gewone ubuntu-repositories.

Maar af en toe leidt dat tot problemen, bv. wanneer ik de g'mic extensie wil installeren in Digikam of GIMP. Die g'mic installeren verloop moeilijk in een flatpak versie van GIMP of Digikam. En ik heb nog hier en daar gemerkt dat er moeilijkheden ontstaan als ik onderdelen voor (flatpak) programma's wil installeren.

Maar ... soms wil ik écht wel de nieuwe versie hebben, bv. zoals in Digikam of Darktable. Dan wil ik niet blijven zitten met een ubuntu-versie die soms maanden achter staat. Bovendien krijg ik als gebruiker van bv. Digikam en Darktable, GIMP en wat al niet meer, interessante vernieuwingen te zien op de sociale media. Het is dan een beetje tandenknarsen als blijkt dat de Ubuntu-repositories enkele versies achter lopen.

Daarom: hoe kan ik best mijn computer instellen zodat TOCH al die flatpak-programma's en hun extensies goed op elkaar zijn ingesteld?
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline vanadium

• Lid
Re: Kiezen tussen flatpak, snap of de "gewone" ubuntu-installatie?
« Reactie #1 Gepost op: 2025/07/19, 18:13:21 »
Daarom: hoe kan ik best mijn computer instellen zodat TOCH al die flatpak-programma's en hun extensies goed op elkaar zijn ingesteld?
Je lost dit niet op door een "instelling aan je computer". Elk van die gevallen moeten los van elkaar opgelost worden. Soms is er een oplossing, soms is er een omweg, soms moet je toegevingen doen, soms is er geen oplossing. Je zou beter voor elk specifiek probleem een eigen draadje openen.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: Gisteren om 10:07:54 »
Je lost dit niet op door een "instelling aan je computer". Elk van die gevallen moeten los van elkaar opgelost worden. Soms is er een oplossing, soms is er een omweg, soms moet je toegevingen doen, soms is er geen oplossing. Je zou beter voor elk specifiek probleem een eigen draadje openen.
En ook heb ik begrepen dat flatpak eerder bij Linux Mint gebruikt wordt. Snap is meer voor de hand liggend bij Ubuntu
(hoewel ik aan snap/flatpak e.d. niet ga beginnen, ik vermijd dat als de pest)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: Gisteren om 12:50:03 »
En ook heb ik begrepen dat flatpak eerder bij Linux Mint gebruikt wordt. Snap is meer voor de hand liggend bij Ubuntu
(hoewel ik aan snap/flatpak e.d. niet ga beginnen, ik vermijd dat als de pest)
Flatpak is perfect bruikbaar onder Ubuntu (Mint is gebaseerd op Ubuntu, en heeft het zelfs geïntegreerd). Je hebt natuurlijk het volste recht het te vermijden als de pest, maar vooral flatpak is toch het één en ander geworden, met een enorm aanbod van software, vaak ondersteund door de ontwikkelaar zelf. Ik gebruik Gimp ook enkel nog als flatpak. De meeste kinderziekten zijn van de baan. Zelfs het klassieke probleem van snap, langere opstarttijden, is ondertussen (grotendeels) opgelost.

Toepassingen in een zandbox, geïsoleerd van het besturingssysteem: het wordt de toekomst.

Offline peer

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: Gisteren om 13:56:37 »
met alle software kan je problemen krijgen. Ik heb zowel appimages , flatpak als snap gebruikt en bij alle drie kom je soms problemen tegen.

Als je een nieuwe softwareversie nodig hebt dan beschikbaar is in de repo dan bieden appimages , flatpak en snap een uitkomst.
Als je ubuntu gebruikt dan zou snap mijn voorkeur hebben. Snap is immers door ubuntu ontwikkeld en geïntegreerd in het systeem.
Flatpak wordt vooral in de linux wereld buiten ubuntu gebruikt maar is gewoon te installeren vanuit de repo's. Daarmee is het een volwaardig alternatief voor snap. Ik zou hiervoor kiezen als de flatpak versie nieuwer is dan de snap versie of als er geen snap voorhanden is.
Zelf heb ik een voorkeur voor appimages omdat hiervoor helemaal niets geïnstalleerd hoeft te worden. Wel heb ik in het verleden gezien dat ik in een debian omgeving ergens een veilgheids instelling moest veranderen om de appimages te laten werken (ik weet niet of dat nog zo is)
Maar ik heb zelf geen behoefte aan de nieuwste software dus ben ik meestal tevreden met de software die ik in de repo van debian vind. Daarom gebruik ik geen flatpak, snap en maar één appimage: LosslessCut-linux-x86_64.AppImage. Deze software is niet beschikbaar in de repo.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: Gisteren om 15:21:29 »
Maar ik heb zelf geen behoefte aan de nieuwste software dus ben ik meestal tevreden met de software die ik in de repo van debian vind. Daarom gebruik ik geen flatpak, snap en maar één appimage: LosslessCut-linux-x86_64.AppImage. Deze software is niet beschikbaar in de repo.
Daar gebruik ik ffmpeg (als commando) zelf en gopchop voor, voor het verliesvrij editten van mpeg-bestanden en voor het converteren  vlc .Maar dat gebeurt niet vaak en ieder heeft zo zijn voorkeuren. En verder is er nog winff (ook een frontend voor ffmpeg en avconv).
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 15:33:33 door aartje »

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: Gisteren om 22:35:37 »
OK, het zal dus case by case moeten worden aangepakt door bibi.

(En voor wie de terminologie niet kent: in het Antwerpse staat "bibi" voor: de persoon die het uitspreekt)
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...