Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Graag tips vóór installatie van Xubuntu 24.04.  (gelezen 1191 keer)

Graag tips vóór installatie van Xubuntu 24.04.
« Gepost op: 2025/06/21, 11:37:40 »
Hoi Allemaal,

Graag wat tips en advies vóórdat ik Xubuntu 24.04 ga installeren. Ik heb wel wat items doorgelezen op het forum en ik ben wat onzeker of ik straffeloos kan gaan doen wat ik wil met wat ik heb.

Ik heb een HP Compac Elite 8100 SSF met één 500GB HD op een eigen sata-kabel met daarop Xubuntu 20.04 en één 500 GB HD met een eigen sata-kabel met daarop Xubuntu 22.04. Dit werkt al tijden lang prefect. Ik meen dat mijn BIOS een efi-deel heeft een een Legacy-deel. Alles werkt naar behoren. Als ik van de één naar de andere HD wil, doe keurig een re-start en voila, kies in de grub voor de ander. Klaar.

Nu krijg ik vandaag of morgen een nieuwe 2 TB HD erbij. Ik had dan het idee om dáárop dan de Xubuntu 24.04 op te gaan zetten. Hiervoor moet ik wel even de interne dvd-player eruit halen om plaats te maken voor die nieuwe HD. Mijn eigen inschatting is, dat het heel eenvoudig zou moeten gaan. En dat Xubuntu zelf netjes die 24.04 erbij zet in de grub en klaar! Maar IS dat ook zo ??? Ik zag berichten m.b.t. de plek correct aangeven wáár de grub moet gaan komen, ( hoe zat het met die optie destijds dat de installatie je de kans geeft om bij twijfel dan maar overal een grub te zetten? Heel nieuwe werkwijzes van 24.04 en dat de snaps mogelijk problemen kunnen geven enz. Niet meer opstarten ,enz. Los nog van de vraag of mij PC voldoende kracht heeft voor die 24.04 ? Ik dacht ruim genoeg ram te hebben. Maar omdat de 20.04 er nu zo’n beetje uit is, en de 22.04 ook niet al te lang meer mee gaat, wilde ik nu dan maar die 24.04 gaan proberen. Zie ik mogelijk beren op de weg of moet ik toch ergens speciaal rekening mee gaan houden? Wellicht zijner wat tips van jullie ?? Alvast dank.

Goese Duikertje

Re: Graag tips vóór installatie van Xubuntu 24.04.
« Reactie #1 Gepost op: 2025/06/23, 16:52:13 »
@ Goese Duikertje,

Mijn advies daaromtrent (voel je vrij):

- Installeer XUbuntu 24.04 op de 500 GB HDD, waarop XUbuntu 20.04 geïnstalleerd is (heeft geen zin om die te behouden)
(zorg er wel voor om, voorafgaand, een kopie van alle belangrijke documenten en afbeeldingen, te plaatsen op een extern medium)
- Behoud daarbij de /Home partitie.
- Je zal, na het installeren, enkele programma's opnieuw moeten installeren (deze die je achteraf geïnstalleerd had bij XUbuntu 20.04 ).
- Herstart dan het systeem en open een terminal:

- Als root:
sudo apt update
update-grub2
- herstart dan opnieuw op ...

--> Nog beter is:

- Installeer XUbuntu 24.04 en gebruik daarbij de gehele schijf (= een verse, volledig nieuwe, installatie) op de 500 GB HDD.
OF ...
- Gebruik de nieuwe 2TB HDD om er een geheel nieuwe installatie van XUbuntu 24.04 op uit te voeren ...  verwijder de 'oude 500GB HDD waarop XUbuntu 20.04 staat uit de computer (gebruik deze dan als extern opslagmedium -- daar bestaan behuizingen voor om die in te bouwen
  ).

Toch even opletten: wanneer deze 2TB schijf crasht dan is het een drama -- eigenlijk heb je zulke  grote schijf niet nodig wanneer je niet aan videobewerking doet.
Een 500 GB SSD is dan het betere alternatief (deze is veel sneller dan een HDD).

Bewaar (sla op) uw documenten, afbeeldingen liever op een extern medium (HDD of SSD).

Succes.
« Laatst bewerkt op: 2025/06/23, 20:05:55 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 22.xx.

« Reactie #2 Gepost op: 2025/06/24, 14:37:57 »
Hoi  spievensterke, dank voor je reactie. Ik heb je plan ook zó gedaan nu. "  Gebruik de nieuwe 2TB HDD om er een geheel nieuwe installatie van XUbuntu 24.04 op uit te voeren ...  verwijder de 'oude 500GB HDD waarop XUbuntu 20.04 staat uit de computer (gebruik deze dan als extern opslagmedium -- daar bestaan behuizingen voor om die in te bouwen" Dit was zo'n beetje wat ik in gedachten had. Maar was wat huiverig nav verschillende meldingen over 24.04 en of dat allemaal op mijn pc kon samenwerken. Tot mijn gelukkige verbazing ging eigenlijk alles in één keer goed! Zag ik toch wat teveel beren op de weg. De installatie op de 2 tb ging wel wat vreemd. Ik had simpel gekozen voor installeren naast de beide anderen en toen heeft 24 zelf natuurlijk de hd ingedeeld. Maar wel met een hele kleine ruimte vóóraan de schijf, dan een ± 500 GB lege partitie en daarna pas het kleine EFI-partitie en dan pas de rest van de schijf met 24.04.2. Ik had al gelezen over dat hij na het installeren op een zwart scherm met het Xubuntu-logo zou blijven staan en dat ging alleen keurig verder afsluiten na Enter intikken.  Inderdaad was dé reden voor de 2 tb om straks een behoorlijke video-bewerking te gaan doen. Inmiddels heb ik email, internet en enkele programma's al weer werkend. Tot zover ...,me happy !
Nu maar eens zien of ik alles netjes in de pc kan wegwerken. Bedankt zover!

Groet,Goese Duikertje

Offline aartje

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/06/24, 15:18:51 »
En doe jezelf een plezier.. Zet je root/boot-partitie en eventueel je home-partite van je systeem op een (Samsung, 500 GB ?)
SSD ipv de 500 HD. Maak van je 2 TB een opslag van data. Maar als je je video-data nog aan het bewerken bent, doe dat
dan ook op je SSD.
Je systeem wordt daardoor voor een paar tientjes veel sneller (en betrouwbaarder...).