in het verleden, toen ik ook nog windows gebruikte, had ik 'pdf studio' voor het invullen van formulieren. Werkte heel goed.
'pdf studio' is net als 'master pdf editor' een betaald programma. 'pdf studio' kost ongeveer €150 en 'master pdf editor' ongeveer €70
Ik heb nog even gekeken naar het watermerk dat 'master pdf editor' aanbrengt in de ongeregistreerde versie.
Dit watermerk is niet makkelijk te verwijderen met online pdf editors/watermerk verwijderaars. Ook met 'acobat pro' en 'foxit' pro lukt het mij niet. Het watermerk van 'master pdf editor' wordt niet als watermerk herkent. Dat hebben ze slim gedaan.
Ik heb geprobeerd om het watermerk manueel te verwijderen. Maar het is lastig om de structuur van de pdf te doorgronden. Ook al omdat de tekst op een aantal plaatsen versleutelt lijkt. Dat gaat mij niet lukken.
Maar het watermerk kan wel verwijderd worden Met de geristreerde versie van 'master pdf editor' is het één of twee muisklikken mmar dan moet je natuurlijk wle de geregistreerde versie hebben. Het kan ook met libroffice draw of libreoffice writer. Je moet dan wel op elke pagina het watermerk verwijderen. Het watermerk wordt als een tekstvak getoond bovenop de pagina. Eenvoudig te selecteren en te deleten. Daarna weer exporteren als pdf. Ik heb dit getest met een aantal pdf documenten. Werkte bij allemaal.
'master pdf editor', versie 4.3 89 is de laatste versie die ungeregistreerd maar weing restricties heeft. Tekst toevoegen/bewerken of afbeelding toevoegen/bewerken gaat zonder problemen. Voor mij meer dan genoeg. Bij opties, die een watermerk opleveren zoals bv. header & footer, zie je direct dat het watermerk aangebracht wordt.
Bij latere versies van 'master pdf editor. bv. versie 5.9.90 is het aantal restricties in de ongeristreerde versie veel groter. Text toevoegen levert al een watermerk op.
Ik houd het dus bij versie 4.3.89 en ben nog nooit tegen het ongewenste watermerk opgelopen.
De officebundel 'onlyoffice' heeft overigens ook een aparte pdf editor. Volgens mij in eerste instantie bedoeld voor formulieren. p het erste gezicht lijkt het ene vrij eenvoudige editor. Ik heb hier verder geen ervaringen mee maar wellicht is dit een tip voor sommigen om uit te proberen??