Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pdf bewerken  (gelezen 2008 keer)

Offline vinum

• Lid
pdf bewerken
« Gepost op: 2025/06/16, 19:54:05 »
bestaat er in ubuntu een tool voor het bewerken van pdf-bestanden?

Offline DeBaas

• Lid
Re: pdf bewerken
« Reactie #1 Gepost op: 2025/06/16, 20:46:58 »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline vinum

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/06/17, 11:42:03 »
bedankt  ;)

Offline peer

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/06/17, 11:45:17 »
let wel op dat je geen nieuwere versie installeert. Latere versies geven een watermerk.

Offline vinum

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/06/17, 15:46:22 »
de versie die de baas aanraadt geeft ook een watermek, maar het is enkel voor eigen (intern) gebruik, zodus...

Offline peer

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/06/17, 16:54:16 »
Deze versie 4.3.89 is de laatste gratis versie waarbij de meeste handelingen gewoon zonder probleem zijn uit te voeren en geen watermerk opleveren zoals bv. printen. Er zijn echter een paar handelingen die wel een watermerk opleveren. Daar wordt in het gebruik ook al de aandacht op gevestigd.
Het watermerk is helaas niet gemakkelijk te verwijderen. Lukt, volgens mij, alleen met een geregistreerde versie van het programma.

Offline peer

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/06/18, 14:11:27 »
als je in een pdfje een header en/of footer aanbrengt met Master Pdf Editor 4.3.89, free version (MPE) dan zet MPE er ook een watermerk aan.

Ik heb geprobeerd om dit watermerk te verwijderen. Dit lukt mij niet met acrobat pro. Deze herkent het watermerk niet.
Verder heb ik het geprobeerd met online pdf watermerk verwijderaars maar  lukt mij daar ook niet mee.
Als laatste heb ik geprobeerd om het pdfje te openen in libreoffice writer. Het watermerk verscheen hier heel duidelijk in beeld. Het was selecteerbaar en ik kon het zo verwijderen. Ook met libreoffice draw ging dit zo. Ik heb maar één pdfje geprobeerd maar het kan dus.

Offline rico70

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2025/06/18, 14:27:09 »
Wil je geen watermerk, neem dan gewoon de betaalde versie. Wees blij dat er bedrijven zijn die Linux niet vergeten

Offline peer

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2025/06/19, 09:30:45 »
dit programma kost, dacht ik, ongeveer €70. Dat is best wel veel geld als je (zoals ik) het programma vrijwel nooit gebruikt.
Voor mij voldoet de versie 4.3.89 van master pdf editor prima. Tot nu toe heb ik geen behoefte gehad aan de functies die een watermerk opleveren.

Verder zijn er veel online pdf editors. In linux kan je vaak uit de voeten met grafische programma's zoals libreoffice draw, inkscape en gimp. Ook zit in de officebundel van onlyoffice een pdf editor (geen ervaring mee)

Offline aartje

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2025/06/19, 10:43:49 »
pdf-bestanden zijn niet bedoeld om aan te passen. Dit bestandsformaat bestaat er alleen maar om
een gestandaardiseerd bestand te hebben voor printers. Je weet dan precies wat je uitgeprint krijgt.
Helaas is er steeds meer de neiging gekomen om ze te gebruiken bv als invulformulier. Daar is het
niet voor bedoeld.
Je kan teksten in pdf bestanden bv vaak niet aanpassen omdat die teksten eigenlijk ook plaatjes van
teksten zijn. Je zou dan al ocr moeten gebruiken (letterherkenning in een plaatje) om die tekst
aan te passen. ocr is heel moeilijk om het goed te doen. De software kan niet goedkoop zijn (terecht ...,
programmeren is ook werk en geen liefdadigheid), tenminste de enigszins goede software..

Er zou een soort standaard moeten komen voor invulformulieren...., of is dat er al ?
« Laatst bewerkt op: 2025/06/19, 10:46:20 door aartje »

Offline rico70

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2025/06/19, 11:04:29 »
Er zou een soort standaard moeten komen voor invulformulieren...., of is dat er al ?
Volgens mij wel. Bij gem rdam kan je formulieren downloaden die je met bv de standaard document viewer van Linux Mint / LMDE kan invullen. Als je een touch screen hebt kan je evt ook je handtekening plaatsen.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2025/06/19, 11:34:34 »
@rico 70 Interessant ! Wat hebben die formulieren voor extensie ? Als je bij zo'n formulier "file filenaam" doet
wat geeft dat dan aan ?
Misschien zou je een URL kunnen geven van zo'n document.

Offline rico70

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2025/06/19, 12:07:20 »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #13 Gepost op: 2025/06/19, 12:11:08 »
pdf-bestanden zijn niet bedoeld om aan te passen. Dit bestandsformaat bestaat er alleen maar om
een gestandaardiseerd bestand te hebben voor printers. Je weet dan precies wat je uitgeprint krijgt.
Het is ook nooit bedoeld voor internet, het kan zich niet aanpassen aan het scherm formaat, en zoek machines kunnen het niet indexeren.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline rico70

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2025/06/19, 14:15:23 »
Het is ook nooit bedoeld voor internet, het kan zich niet aanpassen aan het scherm formaat, en zoek machines kunnen het niet indexeren.
Zoek machines kunnen een PDF prima indexeren. Regelmatig kom ik bij zoekresultaten PDF's tegen waar op de zoek pagina de tekst te lezen is. Afbeeldingen die als PDF zijn weggeschreven is een ander verhaal

Moderator edit: quote gerepareerd
« Laatst bewerkt op: 2025/06/19, 14:21:13 door Ron »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #15 Gepost op: 2025/06/19, 14:30:50 »
Zoek machines kunnen een PDF prima indexeren.
Helaas niet alle PDF formaten.
Ook is het nadeel, dat je met een link op de zoekmachine direct op een PDF file terecht komt en niet op de website zelf, dat kan zoeken en navigeren erg lastig maken.
Mijn mening: het beste zou het zijn, om PDF files alleen als download aan te bieden en niet als een soort web-pagina.
Zie ook https://ibestuur.nl/artikel/overheid-stop-met-pdf-bestanden

Offline aartje

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2025/06/19, 18:55:27 »
https://www.rotterdam.nl/bijzondere-bijstand-voor-woonkosten-aanvragen/start-bijzondere-bijstand-voor-woonkosten-aanvragen-per-post
Bij stap 3 formulier downloaden "aanvraag bijzondere bijstand"  is een .pdf
Inderdaad, dat lukt, je kan het aanpassen met, in mijn geval, chromium.
Weer wat geleerd ;)

Offline peer

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2025/06/22, 11:23:26 »
in het verleden, toen ik ook nog windows gebruikte, had ik 'pdf studio' voor het invullen van formulieren. Werkte heel goed.
'pdf studio' is net als 'master pdf editor' een betaald programma. 'pdf studio' kost ongeveer €150 en 'master pdf editor' ongeveer €70

Ik heb nog even gekeken naar het watermerk dat 'master pdf editor' aanbrengt in de ongeregistreerde versie.
Dit watermerk is niet makkelijk te verwijderen met online pdf editors/watermerk verwijderaars. Ook met 'acobat pro' en 'foxit' pro lukt het mij niet. Het watermerk van 'master pdf editor' wordt niet als watermerk herkent. Dat hebben ze slim gedaan.

Ik heb geprobeerd om het watermerk manueel te verwijderen. Maar het is lastig om de structuur van de pdf te doorgronden. Ook al omdat de tekst op een aantal plaatsen versleutelt lijkt. Dat gaat mij niet lukken.

Maar het watermerk kan wel verwijderd worden Met de geristreerde versie van 'master pdf editor' is het één of twee muisklikken mmar dan moet je natuurlijk wle de geregistreerde versie hebben. Het kan ook met libroffice draw of libreoffice writer. Je moet dan wel op elke pagina het watermerk verwijderen. Het watermerk wordt als een tekstvak getoond bovenop de pagina. Eenvoudig te selecteren en te deleten. Daarna weer exporteren als pdf. Ik heb dit getest met een aantal pdf documenten. Werkte bij allemaal.

'master pdf editor', versie 4.3 89 is de laatste versie die ungeregistreerd maar weing restricties heeft. Tekst toevoegen/bewerken of afbeelding toevoegen/bewerken gaat zonder problemen. Voor mij meer dan genoeg. Bij opties, die een watermerk opleveren zoals bv. header & footer, zie je direct dat het watermerk aangebracht wordt. 
Bij latere versies van 'master pdf editor.  bv. versie 5.9.90 is het aantal restricties in de ongeristreerde versie veel groter. Text toevoegen levert al een watermerk op.
Ik houd het dus bij versie 4.3.89 en ben nog nooit tegen het ongewenste watermerk opgelopen.

De officebundel 'onlyoffice' heeft overigens ook een aparte pdf editor. Volgens mij in eerste instantie bedoeld voor formulieren. p het erste gezicht lijkt het ene vrij eenvoudige editor. Ik heb hier verder geen ervaringen mee maar wellicht is dit een tip voor sommigen om uit te proberen??

Offline rico70

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2025/06/22, 15:47:05 »
Met LibreOffice Draw kan je geen .PDF's bewerken. Je kan het inlezen als afbeelding waarna het als afbeelding met de extensie .PDF wordt weggeschreven, iets wat met ieder teken programma kan

Offline peer

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2025/06/22, 16:33:30 »
ik denk dat je gelijk hebt. Dus dan is het geen echte pdf meer

Offline aartje

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2025/06/22, 18:25:53 »

De officebundel 'onlyoffice' heeft overigens ook een aparte pdf editor. Volgens mij in eerste instantie bedoeld voor formulieren. p het erste gezicht lijkt het ene vrij eenvoudige editor. Ik heb hier verder geen ervaringen mee maar wellicht is dit een tip voor sommigen om uit te proberen??
Onlyoffice is trouwens wel een "opensource" Russisch alternatief voor MSoffice. Ik vraag me af hoe veilig dat is...

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #21 Gepost op: 2025/06/22, 18:39:21 »
ik denk dat je gelijk hebt. Dus dan is het geen echte pdf meer
Behalve dat er diverse PDF formaten zijn, met diverse versie nummers, is er ook nog een verschil tussen een gescande file, of een geëxporteerde file van b.v. een Office programma.
Ook is er een verschil tussen een PDF bedoeld voor archivering en een PDF bedoeld als communicatie middel.
Voor PDF bestaan dus een aantal standaarden.

Offline peer

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2025/06/23, 08:01:10 »
verschillende  formaten is bekend.

Net even een testje gedaan.
pdf bestand gemaakt in Master PDF Editor met tekst en footer dus met watermerk
daarna in Libreoffice Writer geopend (open... met filteroptie: pdf)
watermerk verwijderd  en geëxporteerd als pdf bestand 2
pdf bestand 2 weer geopend in Libreoffice Writer en geprobeerd om de tekst te bewerken.
Bewerken was mogelijk maar er was wel iets veranderd. Het eerste pdfbestand bevatte een textblok van twee regels. Het eindresultaat bevatte twee textblokken van elke één regel.

Offline DJ93

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2025/06/23, 12:37:08 »
Misschien is het een optie om de bewerkingen online te doen.
Daar heb ik een online bewerkingssite voor; wellicht ook iets voor jou.
Het adres is:  https://tools.pdf24.org
Hopelijk werkt het voor je.
Groet, DJ93.

Offline peer

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2025/06/23, 13:12:48 »
er zin diverse online pdf editors die werken. Zelf gebruik ik master pdf editor versie 4.3.89, de laatste versie met maar weinig restricties. Gaat prima.
Ik was alleen benieuwd of het watermerk gemakkelijk te verwijderen is. En het antwoord is: ja het is te verwijderen maar dit is niet eenvoudig.
« Laatst bewerkt op: 2025/06/23, 13:14:34 door peer »